تولید انحصاری ۶ قلم دارو مورد نیاز کشور در دانش بنیان‌های کرمانشاه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از تولید انحصاری ۶ قلم دارو مورد نیاز کشور در شرکت‌های دانش بنیان کرمانشاه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، قباد محمدی ظهر _پنجشنبه شانزدهم آذرماه _ در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان کرمانشاه که در دانشگاه رازی این استان به مناسبت هفته پژوهش و فناوری برگزار شد، اظهار کرد: نیروی انسانی مهمترین سرمایه هر کشوری است که عصاره نیروی انسانی کارآمد نخبگان و پژوهشگران هستند.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت کشور در گرو سرمایه‌های نخبگانی هر کشور است، افزود: سرمایه هر کشور و هر جامعه‌ای نخبگان و پژوهشگرانی هستند که در هر زمینه‌ای کسب رتبه و علم کرده‌اند تا به توسعه استان کمک شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: دستیابی به خودباوری و تقویت روحیه خودکفایی بعد از وقوع انقلاب اسلامی ثمره روحیه نخبگانی بوده که با توجه به ۲ مقوله فناوری و تولید علم در این دوره شاهد موفقیت بی‌نظیری نسبت به قبل از وقوع انقلاب اسلامی در ایران هستیم.

وی خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب اسلامی تنها ۴۵۰ تولید علمی در سال برای ایران رقم می‌خورد در حالی که اکنون با توجه به موفقیت‌های روزافزون در زمینه علمی سالانه ۶۷ هزار تولید علمی در کشور ایران به ثبت می‌رسد که این امر سبب شده ایران از جایگاه ۴۳ به جایگاه پانزدهم در تولید علم برسد.

محمدی در ادامه با بیان اینکه کشور ایران در رشد و زمینه نانوتکنولوژی رتبه پنجم دنیا را دارد، بیان کرد: با وجود جایگاه خوب علمی ایران در دنیا اما در زمینه تبدیل علم به ثروت بسیار عقب بوده و هم اکنون در رتبه ۶۰ در جهان قرار داریم که این مسئله به عنوان نقطه ضعف تلقی می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه حاکمیت بر امر تبدیل علم و فناوری به ثروت، عنوان کرد: صنعت ما صنعت نوینی است که باید با قوانین مترقی علم را به ثروت و فناوری راهبردی در این حوزه تبدیل کنیم و جایگاه علمی خود را در حوزه فناوری و تولید ثروت رشد و ارتقا دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به رتبه اول ایران در بین ۵۷ کشور اسلامی در تولید علم تاکید و بیان کرد: با وجود سطح بالای علمی در ایران اما به دلیل عدم رشد ثروت در این حوزه در سه الی چهار سال گذشته کشور عربستان با سرعت بالایی در حال پیشرفت بوده که در صورت ادامه این روند در ایران تا چند سال آینده باید شاهد از دست دادن جایگاه علمی و مرجعیت خود در منطقه باشیم.

وی مرجعیت و جایگاه خوب کشور ایران در منطقه را حاصل تلاش‌های علمی حوزه‌های مختلف دانست و ادامه داد: در کنار تولیدات علمی با اقدامات تازه باید در زمینه تولید ثروت به واسطه علم توجه بیشتری انجام گیرد و اکنون راهکار تحقق این امر همکاری با پارک علم و فناوری شرکت‌های دانش بنیان است.

محمدی به اهمیت ظرفیت‌های پارک علم و فناوری اشاره کرد و گفت: وجود ظرفیت‌های پارک علم و فناوری عاملی برای حرکت دانشگاه‌ها به سوی صنعت و تولید ثروت است چرا که اکنون شرکت‌های دانش بنیان در حوزه پزشکی در استان کرمانشاه دستاوردهای بسیار خوبی کسب کردند.

وی افزود: طبق رتبه‌بندی وزارت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه توانسته رتبه سوم کشور را به دست آورد و در تولید علم نیز کسب رتبه هفتم را در کارنامه خود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به پیشرفت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در حوزه سلول درمانی با استفاده از سلول‌های بنیادین اشاره و مطرح کرد: این استان اکنون به جایگاهی رسیده که علاوه بر مراجعه کننده از پایتخت بیمارانی از کشورهای همجوار و پیشرفته به لحاظ دستگاه‌های پزشکی را این زمینه دارد.

وی در پایان با اشاره به اهمیت شرکت‌های دانش بنیان برای تولید ثروت از طریق علم، یادآور شد: اکنون با استفاده از این ظرفیت در استان کرمانشاه شاهد تولید انحصاری پنج تا ۶ قلم دارو در کشور هستیم که پیرو این امر برای دستیابی به دانشگاه‌های نسل سه و چهار باید به دانش بنیان‌ها روی آورد.

کد خبر 710224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.