جنبش دانشجویی و ایستادگی در مقابل بی وطن‌ها

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در حالی که عموم مردم در زمان کودتای 28 مرداد پدیده بی وطنی را درک می‌کردند، به دلیل سر و صدای رسانه‌ای اقلیت همراه با کودتا، دچار انفعال شدند و در چنین شرایطی جنبش دانشجویی با ایستادگی مقابل اقدامات دولت کودتا، در حقیقت مقابل پدیده بی وطنی ایستاد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی خضریان در ویژه برنامه گرامیداشت مقام دانشجو که با موضوع جنبش دانشجویی و نسبت آن با مسائل کشور به همراه پرسش و پاسخ در خصوص عملکرد مجلس یازدهم در سالن مدافعان سلامت پردیس دانشگاه علوم پزشکی البرز برگزار شد، بیان کرد: هفتاد سال از روزگاری که خون سه دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران در ۱۶ آذرماه سال ۱۳۳۲ سنگ‌فرش‌های دانشگاه تهران را رنگین کرد، می‌گذرد و شاید کسی باور نمی‌کرد در کنار وقایع مختلفی که در طول این سال‌ها در دانشگاه رخ داده است، این روز تا این اندازه در تاریخ جنبش دانشجویی ماندگار شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ نتیجه وقایع متعددی است که بعد از کودتای ۲۸ مرداد همان سال رقم خورد، اظهار کرد: کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ به عنوان کودتایی پیروز توانست دولت مصدق را سرنگون کند و دولتی جدید بر سر کار بیاید.

خضریان افزود: بعد از کودتای ۲۸ مرداد عمده جریان روشنفکری دو طیف شدند که بخشی از این جریان از ترس جان و مال و یا به هر دلیل دیگری در مقابل کودتا ایستادگی نکرد و سکوت کرد و بخشی دیگر نیز به دلیل منافع خود با دولت کودتا همراه شد. حتی در آن زمان کسانی بودند که هم در دولت مصدق بودند و هم در دولت کودتا حضور داشتند.

وقتی برای اولین بار پای ارتش به دانشگاه باز شد

نویسنده کتاب موج سوم با اشاره به اینکه جنبش دانشجویی در آن دوران یعنی از روزهای آغازین سال تحصیلی یعنی از ۱۶ مهر سال ۱۳۳۲ نسبت به کودتا و کودتاگران و کسانی که ملی‌شدن صنعت نفت را با کودتای خود زیر سوال بردند و یک دولت مردمی را زمین زدند، اعتراض کردند، خاطرنشان کرد: این اعتراض‌ها آنقدر زیاد شده بود که برای اولین بار پای ارتش به دانشگاه باز شد و از ۱۶ مهر سال ۱۳۳۲ تا ۱۶ آذر این سال که دو ماه طول کشید، اتفاقات متعددی رخ داد و جریان دانشجویی برخلاف طیف عمده جریان روشنفکری در کشور پای منافع ملی ایران ایستاد.

خضریان با بیان اینکه باید بپذیریم کودتای ۲۸ مرداد که منجر به سقوط یک دولتی با وجوه مردمی پررنگ‌تر نسبت به دولت کودتا شد، در سطح اجتماعی دارای یک بدنه اقلیت حامی بود که به دلیل انفعال بدنه اکثریت توانست به نتیجه برسد و نتیجه آن شد که جنبش ملی شدن صنعت نفت را زمین بزند، افزود: یعنی یک بدنه اجتماعی در داخل علیه منافع ملی ایران عمل کرد. علی القاعده سرکردگان آن بدنه اجتماعی که کودتا را همراهی می‌کنند، می‌دانند که اقداماتش منجر به زمین زدن منفعت ملی می‌شود، اما به دلیل اینکه این افراد دچار پدیده بی وطنی شده‌اند، با دشمن همراهی می‌کنند. این پدیده صرفاً مختص سال ۱۳۳۲ و ملی شدن صنعت نفت نیست بلکه در هر بزنگاه تاریخی این سرزمین که دشمنان این سرزمین منافع ملی را نشانه رفتند، برخی که در ظاهر ایرانی هستند در داخل کشور و یا در خارج از این مرزها با آنها همراه شدند.

جنبش دانشجویی و ایستادگی در مقابل بی وطن‌ها

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حالی که عموم مردم آن دوران نیز این پدیده بی وطنی را درک می‌کردند، به دلیل سر و صدای رسانه‌ای اقلیت همراه با کودتا، دچار انفعال شدند. و در چنین شرایطی جنبش دانشجویی با ایستادگی مقابل اقدامات دولت کودتا، در حقیقت مقابل این پدیده بی وطنی ایستاد و ماهیت آن را افشا کرد.

این فعال سابق دانشجویی در تحلیل اعتراضات دانشجویان که منجر به ورود ارتش به دانشگاه تهران شد، گفت: دولت کودتا از ۱۶ مهر تا ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ بر اساس یک فهم نادرست از مطالبه اصلی جامعه که روی تقویت استقلال خواهی است را نادیده می‌گیرد و با ارسال پالس‌هایی فکر می‌کند می‌تواند فضا را آرام کند؛ ولی برعکس این موضوع موجب متشنج شدن بیشتر فضای اجتماعی می‌شود. دولت وقت حتی در مورد رابطه با آمریکا هم فهم دقیقی از مطالبه اجتماعی نداشت. یعنی اگر دولت کودتا و شخص محمدرضا پهلوی و آمریکا این را درک می‌کردند و این فهم را داشتند که عکس گرفتن و دست دادن با آمریکایی‌ها انگلیسی‌ها دردی را از افکار عمومی دوا نمی‌کند، شاید در رابطه با بازگشایی مجدد سفارت انگلیس و آمدن نیکسون به ایران تجدید نظر می‌کردند.

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی ادامه داد: قاعدتاً آمریکایی‌ها و دولت وقت، به دنبال این نبودند که موجب تحریک اوضاع اجتماعی ایران شوند. آنها فکر می‌کردند با ورود نیکسون به کشور اوضاع بهتر می‌شود. قطعاً اگر این نبود نیکسون در آن برهه به ایران نمی‌آمد و این عدم درک از مطالبه اصلی مردم که استقلال خواهی است باعث می‌شود نیکسون به ایران بیاید.

خضریان در ادامه تأکید کرد: سال ۱۳۳۲ که همچون امروز شبکه‌های اجتماعی وجود نداشت و جامعه اخبار خود را از طریق رسانه‌های رسمی دریافت می‌کردند؛ این فهم غلط کسانی که آن روز بعد از کودتا سر کار بودند از جامعه باعث شده بود تا به دست خودشان اخباری که مقابل منافع ملی ایران بود را با افتخار در رسانه‌های رسمی منتشر کنند.

واقعیت اجتماعی ایران استقلال کشور را به دلارهای آمریکایی نمی‌فروشد

یکی از آنها خبر کمک چند میلیون دلاری آمریکا به صنعت نفت ایران بود که پیام آن ورود مجدد استعمار به صنعت نفت بود. اما رژیم پهلوی فکر می‌کرد، این خبر به عنوان پیامی که حکایت از کنار رفتن تحریم‌ها و گردش دلار می‌گردد، موجب بازخورد مثبت اجتماعی می‌شود. اما واقعیت اجتماعی ایران نشان داد که استقلال کشور را به دلارهای آمریکایی نمی‌فروشد.

خضریان در ادامه این مراسم و در پاسخ به سوالات دانشجویان با پیرامون عملکرد مجلس یازدهم، گفت: مجالس نه در ایران بلکه در دنیا نماد تفاوت دیدگاه‌ها است، من سخنگوی مجلس نیستم که صرفاً از تصمیمات مجلس دفاع کنم، می‌توانم مانند شما به برخی از مصوبات مجلس نقد داشته باشم و یا دفاع کنم.

در سطح کلان از مجلس یازدهم دفاع می‌کنم

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته در کلان از مجلس یازدهم دفاع می‌کنم، زیرا مجلس محلی برای ریل‌گذاری در کشور است. برای تشریح این موضوع باید خاطره‌ای را بیان کنم. من با آقای دکتر رئیسی در مراسم افتتاح بزرگراه تهران- شمال حاضر بودم، آقای رئیس جمهور ضمن افتتاح فاز مورد نظر، با کارگرانی که در فاز دیگری کار می‌کردند، دیدار و گفت‌وگو کرد، اگر از کارگران، مهندسان و پیمانکاران هر روز سوال کنید که چه کار می‌کنند به اقداماتی که انجام می‌دهند اشاره می‌کنند، اما مردم یا خانواده‌هایشان می‌گویند چرا تأثیر این کاری که انجام می‌دهید را نمی‌بینیم. چرا پس از گذشت چند سال هنوز اثراتش را ندیدیم؟ جنس کار مجلس این گونه است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس در ادامه تشریح مطلب فوق، اضافه کرد: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس یازدهم تصویب شد، این قانون اثر مستقیم و کوتاه مدت ندارد، اما اثر میان مدت مثبت دارد؛ در دهه ۷۰ حتی روی بسته پفک نیز نوشته شده بود فرزند کمتر زندگی بهتر، در این شرایط فرزندان دوم به بعد احساس می‌کردند زیادی هستند، حتی شنیدن موضوعاتی امثال اینکه حق و حقوق فرزند دوم به بعد را پرداخت نمی‌کنند نیز بار روانی داشت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: زمانیکه قانون تصویب می‌شود انتظار نداشته باشیم ظرف یک سال و دو سال یک دفعه همه مشکلات را حل کند و باید بسترهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آماده و قانون اجرا شود، مجلس ریل گذار است باید قانون را تصویب کند. مجلس مجری نیست حتی ممکن است تأثیرات قانونی که در مجلس تصویب می‌شود، ۱۰ سال دیگر در جامعه ما دیده شود، اما جامعه ما ۱۰ سال دیگر به خاطر ندارد که مجلس یازدهم این قانون را تصویب کرده است.

تصویب قانون جهش تولید مسکن و اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها

خضریان در ادامه قانون جهش تولید مسکن را جزو یکی دیگر از قوانین قابل دفاع مجلس یازدهم توصیف کرد و ادامه داد: مجلس زمین‌های دولتی، تسهیلات بانکی و بودجه‌ها را به سمت جهش تولید مسکن سوق داد و ممکن است تأثیر این قانون که از سال ۱۴۰۰ تصویب شده و منجر به ساخت مسکن شده است، ۵ تا ۶ سال دیگر در جامعه مشخص شود. در آن زمان مجلسی به نام مجلس یازدهم نیست که بخواهد بیان کند این کاری که اکنون تأثیر داشته، قانون مصوب ما بوده است.

رئیس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، تصریح کرد: این قانون در دوره‌ای تصویب شد که کشور ما همه تعهدات خود را ذیل برجام انجام می‌داد، اما آمریکا از برجام خارج شده بود و دولت‌های اروپایی هم هیچ اقدامی در زمینه لغو تحریم‌ها به تبعیت از آمریکا انجام نمی‌دادند، در واقع طرف مقابل نیاز به مذاکره برای لغو تحریم‌ها نداشت مگر اینکه ما امتیازات جدیدی به آنها می‌دادیم. در این شرایط این قانون در مجلس تصویب شد و حتی آقای عراقچی در جلسه کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس نسبت به این موضوع که قانون اقدام راهبردی دست ما برای اینکه پای میز مذاکره بنشینیم پر کرد، اذعان داشت.

خضریان با اشاره به پول‌هایی که بعضاً می‌شنوید چند میلیارد دلار از نقاط مختلف دنیا در حال آزاد شدن است، افزود: در این شرایط کسی یادی از مجلس یازدهم نمی‌کند که مجلس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را تصویب کرد که این پول‌ها آرام آرام و بدون دادن امتیاز جدید آزاد می‌شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: تا پیش از مجلس یازدهم مشخص نبود بانک‌ها تسهیلات کلان را به چه کسانی می‌دهند، در همین خصوص قانونی درباره شفاف شدن تسهیلات کلان بانکی در مجلس یازدهم تصویب شد که نتیجه یکسال آن شفاف شدن ۲ هزار هزار میلیارد تومان بود. یعنی با این قانون در جایی که خلق پول صورت می‌گیرد، مجلس پروژکتور را روشن کرد. در واقع تا زمانی که تأثیرات این قانون در مبارزه با فساد و جلوگیری از افزایش تورم مشخص شود، زمان بر است. ما امروز تاوان خلق پول‌هایی که در سال‌های گذشته رخ داده را می‌دهیم.

باید بتوانیم بدون فیلترینگ فضای مجازی را مدیریت کنیم

عضو هیأت رئیسه مجمع نمایندگان استان تهران ادامه داد: موضوع ساماندهی فضای مجازی یکی دیگر از نکاتی است که من از آن دفاع می‌کنم؛ یکی از اتفاقاتی که هر عقل سلیمی در کشور می‌پذیرد، این است که ما بتوانیم فضای مجازی کشور را بدون فیلترینگ مدیریت کنیم. زمانی که ما این حرف را می‌زدیم عده‌ای بیان می‌کردند شما به دنبال فیلترینگ هستید و رسانه‌های غرب‌گرا که نمی‌خواهند کشور روی پای خود بایستد و فضای مجازی کشور تحت کنترل خودش نباشد علیه این موضوع دروغ گفتند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر که قانون فضای مجازی در مجلس تصویب نشده است، دیدید فیلترینگ نیازی به قانون جدید نداشت و فیلترینگ بدون اینکه قانونی در مجلس تصویب شده باشد، انجام گرفت. ما دنبال این بودیم که با ساماندهی این فضا از بروز این اقدام جلوگیری کنیم. افرادی که ادعا می‌کردند مجلس به دنبال فیلترینگ است، در حال حاضر دیدند که اگر کشور به نقطه بحرانی یا شبه بحرانی برسد و قانونی برای فضای مجازی نداشته باشد، تنها ابزارش که فیلترینگ است را به میدان می‌آورد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: کودکان ما در دوران کرونا همگی دارای اینترنت شدند، این در حالی است که در لیبرال‌ترین کشورها، اینترنت کودک با اینترنت بزرگسال متفاوت است. حال آنکه در کشور ما کودکان از همان اینترنت بزرگسالان استفاده می‌کنند.

باید فضای مجازی را از انحصار یک یا دو شبکه اجتماعی خارج کنیم

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه حتماً دیده‌اید که صفحه برخی افراد در برخی شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام بعد از مدتی از دسترس خارج شده، گفت: تحریم ابزار اعمال فشار به ملت‌ها در جهت اینکه ملت‌ها به حاکمان برای پذیرش خواسته‌های زورگویانه فشار بیاورند، استفاده می‌شود. اگر فرض کنیم که در زمانی آمریکا مصوبه‌ای داشته باشد که همه کاربران ایرانی در این شبکه اجتماعی امکان فعالیت نداشته باشند، آیا برای آن روز نباید از امروز فکری می‌شد؟ این موضوع عجیب نیست چرا که یکی از برندهای آمریکایی در گوشی موبایل این کار را انجام داده است و اعلام کرده که ایرانیان نمی‌توانند از خدماتش استفاده کنند. اگر این شرایط رخ دهد ما چه ابزاری برای جلوگیری داریم؟ آیا نباید با توجه به این شرایط، فضای مجازی را از انحصار یک یا دو شبکه اجتماعی خارج کنیم؟ آیا خود شما از مسئولین نمی‌پرسید که چرا این شبکه‌های اجتماعی را ملزم نکرده که در ایران دفتر نمایندگی داشته باشند؟

خضریان با طرح این پرسش که با توجه به موارد مذکور آیا نباید درباره فضای مجازی در مجلس ایران قانونگذاری صورت می‌گرفت، بیان کرد: در حالی که هنوز محتوا به دلیل هجمه دروغین که علیه این موضوع ایجاد شده به تصویب نرسیده است. کدام یک از کارگروه‌ها در مورد محتوا در فضای مجازی کار کردند که مجلس از نظرات این کارگروه‌ها تاکنون استفاده نکرده است. کسب و کارها، شورای عالی فضای مجازی، مراکز پژوهشی، اینترنتی، دانش بنیان‌ها و … در مجلس حاضر شده و نظرات خود را بیان کردند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: برخی مطرح می‌کردند قانون فضای مجازی محدودیت ایجاد می‌کند که باید در برابر این افراد گفت: یک قانون نشان دهید که ایجاد محدودیت نکند، چراغ قرمز در چهارراه‌ها ایجاد محدودیت می‌کند یا خیر؟ چراغ قرمز ما را محدود می‌کند بنابراین چون محدودیت ایجاد می‌کند باید آن را استفاده نکنیم؟ قانون پوشش در هر سطحی در دنیا که براساس هنجارهای اجتماعی تعیین می‌شود، محدودیت ایجاد می‌کند، بنابراین با این استدلال نباید قانون داشته باشیم؟ مشخص است که قانونگذاری در حوزه فضای مجازی ما را محدود می‌کند زیرا قانون به ذات خود ما را محدود می‌کند، اما این محدودیت بد نیست، رها شدگی بد است. بنابراین من از آن دفاع می‌کنم و از افرادی که به دلیل اینکه زبان توضیح برای مردم را ندارند و با رفتارهای پوپولیستی مقابل ساماندهی فضای مجازی ایستادند را نقد می‌کنم. زیرا مجلس جای کارهای پوپولیستی نیست. هیچ پزشکی به دلیل تلخی دارو از تجویز آن نمی‌گذرد. اجازه ندهید در مجلس کارهای پوپولیستی انجام شود.

حرکت دانشگاه‌های کشور به سمتی که مقاله محور نباشد ضروری است

خضریان درباره ضرورت حرکت دانشگاه‌های کشور به سمتی که مقاله محور نباشند، گفت: بر اساس اطلاعی که دارم شورای عالی انقلاب فرهنگی روی این موضوع در حال کار است و ان‌شاءالله پس از نهایی شدن به وزارتخانه‌های بهداشت و علوم ابلاغ می‌شود. این مطالبه را پیگیری کنید، ما نباید مقالات علمی‌مان پیش از آنکه نتایج داخلی را به دست آوریم در مجلات خارجی منتشر شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس درباره موضوع سربازی، تصریح کرد: آغاز موضوع حقوق سربازی در مجلس یازدهم با یک سوال از وزیر دفاع و طرح موضوع در کمیسیون اصل نود شروع شد و این سوال درباره حق قانونی سربازان در حقوق دریافتی ایشان بود که قانون اجرا نمی‌شد و سربازان حقوقی دریافت می‌کردند که نه در شأن خودشان بود و نه در شأن کشور بود.

رئیس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی مجلس اضافه کرد: حقوق سربازان در مجلس یازدهم و با پیگیری که در کمیسیون اصل نود صورت گرفت، افزایش یافت اما مسأله سربازی فقط محدود به حقوق نمی‌شود، موضوع این است که از نیروی وظیفه ما به درستی استفاده شود. یکی از راهکارهایی که بتوان از نیروی وظیفه به درستی استفاده کرد افزایش حقوق بود، زمانی که حقوق سرباز افزایش می‌یابد قدر آن شناخته می‌شود و آن وقت به درستی از وی استفاده می‌شود.

سربازی اجباری برای فقرا منصفانه نیست

خضریان با بیان اینکه به سربازی حرفه‌ای تک بعدی نگاه کردن برای رفع این مشکل درست نیست، گفت: سربازی حرفه‌ای به این معنا است که عده‌ای به جای ۲ سال، سال‌های بیشتری خدمت می‌کنند. البته این سال‌های بیشتر مثلاً به عدد ۷ سال محدود می‌شود و افراد به دلیل اهمیت شرایط سنی نمی‌تواند پیش از این سن به اشتغال در جایگاه سرباز حرفه‌ای مشغول شوند. با توجه به اینکه حقوق سرباز حرفه‌ای بیش از حقوق سرباز است باید منابع آن در بودجه تعیین شود که با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای باید این منبع از مالیات از افرادی که نمی‌خواهند سربازی بروند، تأمین شود. بنابراین نتیجه این خواهد شد که افراد پولدار پول می‌دهند و افراد فقیر باید سربازی بروند. در واقع سربازی اجباری برای فقرا همچنان برقرار است که این منصفانه نیست.

خضریان درباره افزایش سن بازنشستگی توضیح داد: ما در تصمیم گیری‌هایمان همیشه با دو گزینه بد و خوب روبرو نیستیم که گفته شود چرا بد انتخاب شده است، برخی موارد انتخاب‌ها بین بد و بدتر است. وضعیت صندوق‌های بازنشستگی کشور به نقطه‌ای رسیده که به مرحله ورشکستگی نزدیک شده است و امکان پرداخت حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان را ندارند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر جمعیت کشور به سوی کهنسالی می‌رود، همچنین امید به زندگی مردم رشد کرده است و این موضوع موجب شده که سنوات دوره بازنشستگی فرد و وابستگان وی افزایش یابد. این در حالی است که بر اساس فرمول استاندارد فرد بیمه شده و کارفرمای آن در طول ۳۰ سال یک سوم حقوق را بیمه پرداخت می‌کردند تا به طور متوسط ۱۰ سال حقوق بازنشستگی بگیرند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تصریح کرد: در واقع علاوه بر ناکارآمدی مدیریت صندوق‌های بازنشستگی در ادوار گذشته، باید این مابه‌التفاوت پرداخت حقوق بازنشستگی نیز جبران شود، چه راهکاری برای این موضوع باید پیش بینی شود؟ یکی از این راهکارها افزایش سن بازنشستگی بود که البته این در برخی از سازمان‌ها و برای برخی اقشار امتیاز محسوب می‌شد. در واقع بخشی از مصوبه مجلس برای عده‌ای امتیاز محسوب می‌شود. من از رأیی که دادم دفاع می‌کنم و معتقدم مجلس یازدهم کار درستی انجام داده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره حذف معاون سیاسی وزیر کشور، توضیح داد: کسانی که استیضاح وزیر کشور را به دلیل بخشنامه معاون سیاسی وی امضا کردند کار اشتباهی کردند. اما همانطور که در مورد متفاوت بودن دیدگاه‌ها در مجلس بیان کردم، من نباید پاسخ همه اقدامات نمایندگان را بدهم. من نه تنها استیضاح را امضا نکردم، بلکه در رسانه‌ها نیز اعلام کردم وزیر کشور و معاون سیاسی وی مظلوم واقع شدند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنده تنها نماینده‌ای بودم که در مراسم تقدیر دانشجویی از معاون سیاسی وزیر کشور حاضر شدم و از ایشان تقدیر کردم.

خضریان درباره اقدامات مجلس برای رفع مشکلات حوزه خودرو، گفت: مجلس برای حل این موضوع واردات خودروهای کارکرده را تصویب کرد. در صورتی که این قانون عملیاتی شود می‌تواند تحولی در بازار خودرو فراهم کند.

وی با بیان اینکه باید انحصار در بازار خودرو شکسته شود، اضافه کرد: نمی‌شود یک شرکت قطعه ساز خود سهامدار و دارای کرسی در هیأت مدیره ایران خودرو باشد و از سوی دیگر خود نیز یک خودروسازی خصوصی داشته باشد و بخواهد با ایجاد انحصار در قطعه‌سازی بازار خودرو را به نفع خود مدیریت کند، باید فکری برای انحصار بازار خودروی کشور کرد. این موضوع را در کمیسیون اصل نود مجلس هم پیگیری کرده و پرونده آن در حال حاضر در دیوان در حال رسیدگی است.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس درباره طرح شفافیت، گفت: طرح شفافیت آرا چون به اصلاح قانون آئین نامه داخلی مجلس نیاز داشت باید با دو سوم آرای نمایندگان تصویب می‌شد، بنابراین اصلاح آن سخت‌تر بوده است. این موضوع در سال ۱۳۹۹ با سه رأی کمتر از دو سوم تصویب نشد، یعنی اکثریت نمایندگان به انجام آن رأی دادند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: همچنین این مطالبه زمین گذاشته نشد، امضا برای به جریان افتادن آن جمع آوری شد. اما به یک دفعه برخی نمایندگان طرحی را تحت عنوان شفافیت قوای سه گانه تدوین کردند که شفافیت آرا ذیل این طرح تعریف شد که با مشکلات متعددی از نظر قانون اساسی و مصالح کشور مواجه بود.

من و برخی از نمایندگان به این طرح رأی ندادیم و شفاف اعلام کردیم که رأی نمی‌دهیم، زیرا طرح جدید را در عمل کنار گذاشتن مطالبه درست شفافیت آرا می‌دانستیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: البته منظور از این مخالفت این نیست که نهادهای دیگر نباید شفاف شوند، بلکه منظور این است که شفافیت یک پروسه است و باید از یک جا آغاز و به جاهای دیگر تسری پیدا کند.

وی تصریح کرد: در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام ایرادات متعددی به طرح شفافیت قوا گرفته شده و در مجمع باقی مانده است. در واقع مجلس با آن موافقت کرد اما در مجمع مانده است. و امروز کسانی که موافقان این اقدام بودند باید پاسخگو باشند.

خضریان در پایان ضمن تقدیر از کادر سلامت در کشور که در سال‌های اخیر زحمات زیادی کشیدند، درباره مهاجرت دانشجویان گفت: معتقدم که جذب ظرفیت روزانه پزشکان را باید به سمت تعهد ببریم یعنی وزنه آموزش براساس تعهد خدمت در مناطق محروم رشد کند. فرد فارغ‌التحصیل باید در ازای تحصیلات رایگانی که دریافت می‌کند، تعهد خدمت در حوزه سلامت داشته باشد. زیرا اگر تنها در دوگانه پول و مهاجرت قرار بگیرند حتماً امکان پرداخت‌های آن سوی مرزها در داخل فراهم نیست. همانطور که در دیگر مشاغل هم چنین نیست.

کد خبر 710198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.