از بهبود تاب‌آوری تا پارکینگ هوشمند؛ کاربردهای «گیمیفیکیشن» در شهر

گیمیفیکیشن (Gamification) در طراحی شهری پلی میان مسئولان و شهروندان است که به کمک نقشه‌های تعاملی، پلتفرمی ارائه می‌دهد که در آن شهروندان می‌توانند به‌صورت مجازی در شهر خود قدم بزنند، مناطقی را که نیاز به بهبود دارند علامت‌گذاری کنند یا پیشرفت‌هایی را در شهر به صورت عناصر بصری و پویا پیشنهاد کنند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، شهرهای فردا نه‌تنها توسط برنامه‌ریزان و معماران، بلکه می‌تواند توسط هر شهروند شکل بگیرد. گیمیفیکیشن در توسعه شهری فراتر از یک روند و ابزار قدرتمندی است که نویدبخش شهرهای منعکس‌کننده رویاها و آرزوهای ساکنان است. این ابزار با استفاده از قدرت بازی نه‌تنها توسعه شهری را کارآمدتر، بلکه تضمین می‌کند این اقدام یک تلاش جمعی، فراگیر و شاد باشد.

گیمیفیکیشن چیست؟

گیمیفیکیشن، بازی‌واره یا بازی‌سازی به استفاده از عناصر معمولی بازی هم‌چون امتیازدهی، رقابت با دیگران، تعیین قوانین بازی و مواردی از این قبیل در سایر زمینه‌های فعالیتی (معمولاً به‌عنوان یک تکنیک بازاریابی آنلاین برای تشویق تعامل با یک محصول یا خدمات) گفته می‌شود که از زیرمجموعه‌های دانش طراحی برای تغییر است.

از بهبود تاب‌آوری تا پارکینگ هوشمند؛ کاربردهای «گیمیفیکیشن» در شهر

گیمیفیکیشن چگونه عمل می‌کند؟

گیمیفیکیشن با ارائه دستورالعمل‌ها و بازخوردهای فعالانه به مخاطبان از طریق مکانیک بازی و پویایی بازی اضافه شده به پلت‌فرم‌های آنلاین عمل می‌کند که منجر به دستیابی به اهداف و مقاصد تجاری می‌شود. یک تجربه گیمیفیکیشن احساسات شرکت‌کننده را مورد هدف قرار می‌دهد و به‌راحتی بهترین فعالیت‌هایی را نشان می‌دهد که مخاطب می‌تواند بر اهداف مشترک دوجانبه تأثیر بگذارد. همان‌طور که کارمندان یا مشتریان با یک برنامه گیمیفیکیشن تعامل دارند، بازخورد فوری در مورد عملکرد خود دریافت می‌کنند و گام‌های بعدی را به سمت دستاوردهای جدید هدایت می‌کنند.

گیمیفیکیشن در شهرها

گیمیفیکیشن در شهرها می‌تواند با استفاده از مکانیک بازی در فرآیندهای توسعه شهری، مشارکت عمیق‌تر شهروندان، جمع‌آوری مؤثر داده‌ها و ایجاد محیط‌های شهری را ممکن سازد که واقعاً نیازها و آرزوهای ساکنان خود را منعکس می‌کند.

از بهبود تاب‌آوری تا پارکینگ هوشمند؛ کاربردهای «گیمیفیکیشن» در شهر

توسعه شهری فرآیندی پیچیده و چندوجهی است که اغلب با تصمیمات ناپیوسته و فقدان مشارکت جامعه دچار مشکل می‌شود. با این حال موج گیمیفیکیشن شروع به تغییر شکل این دیدگاه کرده، روش تکامل شهرها را تغییر داده و اطمینان حاصل می‌کند که شهروندان نقشی حیاتی در این فرآیند ایفا کنند. در اصل پلتفرم‌ها و ابزارهای گیمیفیکیشن توسعه شهری و مشارکت شهروندان را بازتعریف می‌کنند.

برنامه‌ریزی شهری سنتی اغلب درون اتاق‌های دربسته عمل می‌کرد که تصمیمات در آن توسط عده‌ای معدود و گاهی بدون درک جامع از نیازها و خواسته‌های جامعه اتخاذ می‌شد، بنابراین فضاهایی شکل می‌گرفت که با ساکنان خود سنخیت نداشت؛ اما گیمیفیکیشن روال بازی را تغییر داد.

گیمیفیکیشن، پارادایمی جدید در توسعه شهری

گیمیفیکیشن در طراحی شهری پلی میان مسئولان و شهروندان است که به کمک نقشه‌های تعاملی شکاف‌ها را پر می‌کند و پلت‌فرمی ارائه می‌دهد که در آن شهروندان می‌توانند به‌صورت مجازی در شهر خود قدم بزنند، مناطقی را که نیاز به بهبود دارند علامت‌گذاری کنند یا پیشرفت‌هایی را در شهر پیشنهاد کنند. چنین پلتفرم‌هایی بازخورد را به یک فرآیند مشارکتی، بصری و پویا تبدیل می‌کند.

پلت‌فرم‌های گیمیفیکیشن همچنین از تراکم ترافیک گرفته تا کمبود فضاهای سبز، چالش‌های سطح شهر را برجسته و ساکنان را تشویق می‌کند تا راه‌حل‌هایی برای این مشکلات شهری پیشنهاد دهند. این امر حس مالکیت شهروندان را تقویت می‌کند. همچنین با برگزاری تالارهای مجازی و شبیه‌سازی جلسات شورای شهر در یک محیط بازی‌سازی‌شده می‌تواند مشارکت ساکنان را در سیاست‌های شهری افزایش دهد.

از بهبود تاب‌آوری تا پارکینگ هوشمند؛ کاربردهای «گیمیفیکیشن» در شهر

مزایای گیمیفیکیشن در توسعه شهری

  • افزایش تعامل: مکانیک گیمیفیکیشن به انگیزه درونی شهروندان کمک و مشارکت بیشتر را تضمین می‌کند.
  • جمع‌آوری داده‌ها در زمان واقعی: با تعامل شهروندان با این پلت‌فرم‌ها، انبوهی از داده‌ها تولید می‌شود و بینش‌های بلادرنگ را به مقامات ارائه می‌دهد.
  • بهبود شفافیت: با تصمیماتی که بر اساس ورودی‌های جمعی گرفته می‌شود، حس شفافیت بیشتری در چگونگی تکامل فضاهای شهری وجود دارد.
  • تقویت پیوندهای اجتماعی: از آنجا که شهروندان در این پلتفرم‌ها همکاری می‌کنند، پیوندهای جامعه و حس وحدت و مالکیت جمعی تقویت می‌شود.

گیمیفیکیشن در برابر تغییرات آب‌وهوایی

تغییرات آب‌وهوایی از خشکسالی گرفته تا موج گرما، میراث فرهنگی و مراکز شهری تاریخی جهان را بیش از پیش در معرض خطر قرار می‌دهد. آسیب به این دارایی‌های ارزشمند هزینه‌ای جبران‌ناپذیر دارد، چراکه قابل بازسازی نیستند.

اروپا / حفظ میراث تاریخی در برابر تغییرات آب‌وهوایی به کمک گیمیفیکیشن

مقاوم‌سازی مناطق تاریخی در برابر این تغییرات و مخاطرات طبیعی باید یک الزام باشد. در این میان نیاز به چارچوب‌ها، روش‌ها و ابزارهایی وجود دارد که اطلاعات و پشتیبانی تصمیم‌گیری بهتری را برای سازگاری با تغییرات اقلیمی و اقدامات کاهش خطر بلایا توسط مدیران میراث، برنامه‌ریزان شهری، سیاست‌گذاران و عموم مردم فراهم آورد. این چارچوب‌ها باید جنبه‌های منحصربه‌فرد فیزیکی، زیست‌محیطی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مناطق تاریخی، همچنین شرایطی را در نظر بگیرند که این مناطق برای اقدام نیاز دارند.

اتحادیه اروپا با در نظر گرفتن این امر به ایجاد یک کارگاه مبتنی بر بازی برای معرفی دو مورد از این ابزارهای جدید ترتیب داد که شامل داشبورد ارزیابی تاب‌آوری (RAD) و فهرست مقیاس‌های تاب‌آوری (RMI) می‌شود. اولین مورد یک ابزار مبتنی بر وب برای انجام خود ارزیابی دقیق یا سریع انعطاف‌پذیری برای مناطق تاریخی است و دومی فرصت‌های مناسبی را برای تقویت انعطاف‌پذیری مناطق میراثی شناسایی می‌کرد.

ابزارهای گیمیفیکیشن دارایی‌های اتحادیه اروپا فرصتی عالی برای بازی‌سازی بعضی از ابزارهای نوآورانه پروژه‌های تاریخی را نشان داد و نتیجه آن ترکیبی از نقش‌آفرینی‌ها در یک محیط شهری خیالی برای مدل‌سازی این امر بود که چگونه این دو ابزار می‌توانند به جوامع در ارزیابی و یافتن رویکردهای مناسب برای تقویت انعطاف‌پذیری در مناطق تاریخی کمک کنند.

از بهبود تاب‌آوری تا پارکینگ هوشمند؛ کاربردهای «گیمیفیکیشن» در شهر

به بازیکنان این طرح نقش‌هایی از جمله یک مدیر حفاظت از میراث، یک استاد با تجربه مدیریت ریسک بلایا و یک صاحب کسب‌وکار محلی با یک فروشگاه در یک منطقه تاریخی اختصاص یافت و برای هر شرکت‌کننده مجموعه‌ای از خطرات تشدیدشده تغییرات آب‌وهوایی در مناطق تاریخی شهر خیالی وارد شد. آن‌ها باید سطح تاب‌آوری شهر را بر اساس نقش‌های تعیین‌شده خود ارزیابی می‌کردند.

این تمرین توانایی داشبورد ارزیابی تاب‌آوری را در افزایش قابلیت کاربران در ارزیابی تاب‌آوری مناطق تاریخی نشان داد. به این ترتیب در یک زمینه دنیای واقعی، استفاده از داشبورد یادشده یک فرآیند هدایت‌شده خواهد بود که کاربران را به توصیه‌های بیشتر برای استفاده از سایر ابزارها و روش‌های ارائه‌شده هدایت می‌کند.

شرکت‌کنندگان با مذاکره در مورد یک برنامه اقدام جدید برای شهر خیالی خود به پر کردن هر شکافی اقدام کردند که حین بازی متوجه آن شدند. این امر منجر به شکل‌گیری بحثی بین آن‌ها شد و فرصتی برای تجربه اطلاعات به‌دست‌آمده از جوامع واقعی را فراهم کرد.

گیمیفیکیشن در رانندگی و پارک کردن

گیمیفیکیشن این پتانسیل را دارد که شیوه رانندگی و پارک کردن را متحول کند. رانندگی‌های خسته‌کننده روزانه اکنون می‌توانند با عناصر گیمیفیکیشن مانند نشان‌ها و جوایز مختلف، سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز شوند این ابزار به کاربر انگیزه می‌دهد و به او این امکان را فراهم می‌کند که بهترین کار را برای پیروی از همه دستورالعمل‌ها انجام دهد، همچنین به کاهش احتمال تصادفات و تراکم ترافیک کمک می‌کند.

پیدا کردن یک پارکینگ مناسب برای خودروها از چالش‌های اساسی و بزرگ رانندگان است و آن‌ها ساعت‌ها دور می‌زنند تا جای پارک پیدا کنند. هنگام یافتن یک چای پارک نیز باید با افراد دیگری بحث کنند که قصد پارک کردن اتومبیل خود را در آن نقطه دارند. این دردسر روزانه به‌طور قابل‌توجهی بر فعالیت‌ها و وظایف روزانه افراد تأثیر می‌گذارد. گیمیفیکیشن پارکینگ می‌تواند فرآیند پارک وسیله‌نقلیه را راحت و سرگرم‌کننده کند.

گیمیفیکیشن پارکینگ در ادغام با هوش مصنوعی و واقعیت مجازی به طراحی یک محیط بازی مجازی در دنیای واقعی کمک می‌کند و می‌تواند مسیرها، چالش‌ها و جوایز را روی صفحه‌نمایش کاربران نشان دهد تا بهترین عملکرد را داشته باشند.

از بهبود تاب‌آوری تا پارکینگ هوشمند؛ کاربردهای «گیمیفیکیشن» در شهر

گیمیفیکیشن پارک هوشمند

پارکینگ هوشمند یک فناوری مبتنی بر اینترنت اشیا است که داده‌های بلادرنگ را با استفاده از حسگرها، پورت‌های اینترنت اشیا، نرم‌افزار و محاسبات ابری جمع‌آوری می‌کند. پردازش و تجزیه‌وتحلیل این داده‌های بلادرنگ به کاربران اجازه می‌دهد با علائم دیجیتال و نشانگرها در برنامه‌های کاربردی تلفن همراه یا وب به‌سمت نزدیک‌ترین محل پارک به خود حرکت کنند. اکنون عناصر گیمیفیکیشن به برنامه‌های پارکینگ هوشمند اضافه شده است.

افزودن ویژگی‌های گیمیفیکیشن به سیستم‌های پارکینگ و حمل‌ونقل به یک برنامه‌ریزی شهری هوشمند تبدیل شده است و در حال حاضر بسیاری از گاراژهای پارکینگ به کاربرانی که به درستی پارک می‌کنند و قبل از اتمام زمان رزرو از محل پارک خارج می‌شوند، نشان‌هایی ارائه می‌دهند. جدای از این، بسیاری از اپلیکیشن‌های پارکینگ برای افزودن ویژگی‌های بازی‌سازی با کمک واقعیت افزوده و مجازی برای ارائه راهنمایی بهتر پارکینگ به شیوه‌ای سرگرم‌کننده، در فرآیند پارک اتومبیل‌ها انقلابی ایجاد می‌کنند.

در صنعت پارکینگ و حمل‌ونقل، گیمیفیکیشن یک مفهوم نسبتاً جدید است. با این حال پتانسیل و مزایای قوی آن، مقامات را وادار کرده است که آن را برای بهبود تجربه رانندگی و پارک بهتر به آن روی آورند.

گیمیفیکیشن پارک هوشمند یک استراتژی است که در آن عناصر بازی به برنامه‌های پارکینگ هوشمند اضافه می‌شود و کاربران را تشویق می‌کند انتخاب‌های سازگار با محیط زیست داشته باشند، قوانین را رعایت کنند، در مکانی رزروشده از قبل پارک و از درگیر بحث شدن با دیگران اجتناب کنند.

«پارکینگ بازی» به سادگی به یک بازی پارکینگ مجازی در زمان واقعی اشاره دارد که در آن فرد پس از پارک موفق امتیاز یا نشان دریافت می‌کند که می‌تواند از آن‌ها برای دریافت تخفیف‌ها و پیشنهادات مختلف استفاده کند.

ترکیب موفقیت‌آمیز عناصر بازی در برنامه‌های پارکینگ هوشمند به کاهش تراکم ترافیک، بهینه‌سازی پارک وسایل‌نقلیه، کاهش انتشار کربن و توسعه پایدار شهر هوشمند کمک می‌کند.

نشان‌های گیمیفیکیشن اصلی‌ترین عنصری هستند که تعامل کاربر را افزایش می‌دهند و پارک کردن را لذت‌بخش‌تر می‌کنند. آن‌ها پاداش‌های دیجیتالی هستند که پس از انجام یک کار خاص به دست می‌آیند و اصلی‌ترین و جذاب‌ترین بخش برای بسیاری از کاربران هستند که باعث افزایش تعامل و علاقه آن‌ها می‌شود.

نمونه‌های واقعی از گیمیفیکیشن پارکینگ

گیمیفیکیشن پارکینگ و نشان‌های آن با موفقیت در چندین منطقه پیاده‌سازی شده است. با این حال هنوز در مراحل برنامه‌ریزی هستند و نیاز به پیشرفت‌های بزرگ دارند.

از بهبود تاب‌آوری تا پارکینگ هوشمند؛ کاربردهای «گیمیفیکیشن» در شهر

پارک اسمارت در ایالات‌متحده‌آمریکا و امارات‌متحده عربی

پارک اسمارت یک برنامه پارکینگ هوشمند واقعیت افزوده است که به کاربران امکان می‌دهد مکان‌های پارکینگ را پیدا و با پرداخت هزینه به‌صورت دیجیتالی آن را رزرو کنند. فضاهای پارک پر قرمز و فضاهای خالی به رنگ سبز است. این برنامه با ارائه بسته‌های پارکینگ سالانه یا هفتگی تخفیف‌ها و جوایز مختلفی را به کاربران ارائه می‌دهد که به کمک آن‌ها می‌توان در استفاده از پارکینگ تخفیف گرفت. با پایان زمان مجاز برای پارک برنامه به کاربر هشدار می‌دهد و می‌توان هزینه اضافی را از طریق برنامه تلفن همراه پرداخت کرد و زمان پارک را افزایش داد.

کراودپارک در انگلستان

کراودپارک یک برنامه پارکینگ بازی‌سازی‌شده قابل دسترسی از طریق تلفن همراه است و یک محیط بازی فراهم می‌کند که در آن می‌توان پارکینگ پیدا و هزینه آن را پرداخت کرد. بهترین ویژگی آن به کاربران اجازه می‌دهد تا خودروهای پارک‌شده غیرقانونی را گزارش و امتیاز کسب کنند. این برنامه به کاربر امکان می‌دهد کارت‌های هدیه و تخفیف دریافت و احساس مسئولیت کند.

بارت در سانفرانسیسکو

بارت یک راه‌حل هوشمند است که به کاربر امکان می‌دهد با هر بار اسکن کارت برای سوار شدن به وسایل نقلیه عمومی، امتیاز کسب کند. می‌توان از امتیازها برای دریافت تخفیف‌های بعدی بهره برد و حتی برنده جوایز نقدی دریافت کرد. مرحله برنامه‌ریزی بعدی این سیستم شامل افزودن عناصر گیمیفیکیشن برای افزایش تجربه کاربر است.

از بهبود تاب‌آوری تا پارکینگ هوشمند؛ کاربردهای «گیمیفیکیشن» در شهر

گیمیفیکیشن و مشارکت محیطی

شهرهای فوجیتسو و کاوازاکی در ژاپن در حال به‌کارگیری ویژگی‌های اپلیکیشن و گیمیفیکیشن برای ترویج رفتار پایدار در میان شهروندان خود هستند. این کارآزمایی مردمی به ساکنان این امکان را می‌دهد تا در ایجاد آینده‌ای بدون کربن نقش داشته باشند.

برنامه‌ای برای گوشی‌های هوشمند کاربران ژاپنی توسط فوجیتسو توسعه پیدا کرده است که هدف آن افزایش آگاهی شهروندان و مشاغل نسبت به سبک زندگی سازگار با محیط زیست است. این برنامه به ساکنان دو شهر اجازه می‌دهد به یک بازی جدید شهرسازی دسترسی داشته باشند که مزرعه سبز توسعه‌یافته در پیوند با یک برنامه محیطی است و در آن کاربران می‌توانند ساختمان‌هایی را در مناظر کاوازاکی در ترکیب با اقدامات واقعی دوستدار محیط‌زیست ایجاد کنند. به این ترتیب، دو طرف قصد دارند رفتار سازگار با محیط زیست را در بین شهروندان ترویج دهند.

این آزمایش شامل پروژه‌هایی با همکاری جوامع مختلف طرفدار طبیعت برای بررسی راه‌های تشویق و افزایش اقدامات داوطلبانه دوستدار محیط زیست توسط شهروندان و مشاغل و چگونگی تأثیر این رفتارها بر پایداری خواهد بود. آزمایشات از چهارم دسامبر ۲۰۲۳ تا سی‌ویکم مارس ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.

شهر کاوازاکی نیز برای کمک به تحقق جامعه‌ای بدون کربن، ابتکارات کربن‌زدایی از جمله پروژه «اقدام میزونوکوچی کربن‌صفر» را با سازمان‌های مختلف شریک خود ترویج می‌کند تا شهروندان و مشاغل را تشویق کند رفتار خود را برای تشویق سبک زندگی دوستدار محیط زیست تغییر دهند.

آزمایشات جدید به تسریع روند کربن‌زدایی در شهر سرعت بیشتری می‌بخشد و با تشویق تمرکز تلاش‌های کل شهرها برای تحقق یک جامعه بی‌کربن، قرن آینده ژاپن را به یک سده پایدار و ایمن تبدیل می‌کند.

گیمیفیکیشن زیست‌محیطی ژاپن رفتار و شیوه زندگی سازگار با محیط زیست را میان ساکنان دو شهر تشویق می‌کند و تا این لحظه مشخص شده است پاداش‌ها (مانند کوپن‌ها برای محصولات، خدمات و فعالیت‌های پایدار ارائه‌شده توسط سازمان‌های همکار) منجر به افزایش اقدامات سازگار با محیط‌زیست در میان شهروندانی می‌شود که در کمپین‌ها و رویدادهای محیط‌زیست شرکت کردند یا محتواهای مرتبط را از طریق برنامه محیط‌زیست مشاهده کردند.

دو طرف همچنین دریافتند که شهروندان زمانی که احساس می‌کنند شخصاً مشارکت‌داده می‌شوند و اطلاعات جالب و سرگرم‌کننده‌ای دریافت می‌کنند که تعامل را افزایش می‌دهد، تمایل بیشتری به ادامه چنین رفتار دوستدار محیط‌زیستی دارند. بر اساس این نتایج، فوجیتسو و کاوازاکی تصمیم گرفتند آزمایش‌های میدانی را بر اساس گیمیفیکیشن و عناصر اجتماعی مانند گردهمایی‌های اجتماعی انجام دهند تا اقدامات دوستدار محیط زیست را بیشتر ترویج کنند.

از بهبود تاب‌آوری تا پارکینگ هوشمند؛ کاربردهای «گیمیفیکیشن» در شهر

فوجیتسو و کاوازاکی علاوه بر کمی کردن اقدامات سازگار با محیط زیست شهروندان و کاهش انتشار کربن‌دی‌اکسید ناشی از آن، داشبوردی را ارائه خواهند کرد که امکان تجزیه‌وتحلیل ارتباط و روند ویژگی‌های اقدامات دوستدار محیط زیست را فراهم می‌کند. به این ترتیب دو طرف با ارائه اقدامات توصیه شده دوستدار محیط زیست، فرصت‌هایی برای همکاری میان فعالان تجاری ایجاد خواهند کرد. دو شهر علاوه بر بررسی اثرات مشارکت‌های محیطی شهروندان، تأثیر این اقدامات را بر ارتقای کسب‌وکارها بررسی خواهند کرد.

فوجیتسو همچنین برای تشویق شرکت‌های بیشتر به مشارکت، از فناوری توزیع امن و ایمن داده‌ها برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های مربوط به اقدامات جمع‌آوری‌شده مرتبط با محیط‌زیست از طریق این برنامه استفاده خواهد کرد و از کسب‌وکارها در راستی‌آزمایی اثرات مشارکت‌های زیست‌محیطی و برنامه‌ریزی اقدامات زیست‌محیطی حمایت می‌کند. این شهر قصد دارد با بازتولید دیجیتالی اطلاعات مختلف در محیط‌های شهری و نتایج به‌دست‌آمده، اجرای عملی فناوری دوقلوهای دیجیتال را ترویج دهد.

از بهبود تاب‌آوری تا پارکینگ هوشمند؛ کاربردهای «گیمیفیکیشن» در شهر

کد خبر 710176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.