شرط قربانی نشدن، قرآنی شدن است

حافظ کل قرآن با بیان اینکه معتقدم هر شخصی که قرآنی نشود، قربانی می‌شود، گفت: اگرچه نوجوانان باید در مسیر قرآن باشند، اما باید توجه داشت که سبک زندگی، خواسته‌ها و انتظارات نوجوانان دهه هشتادی همچون گذشته نیست و باید با روش‌های آموزشی نوین، آن‌ها را به قرآن جذب کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کامل‌ترین دین خداوند، اسلام است که همچون سایر ادیان بزرگ، کتابی با عنوان «قرآن» دارد؛ با توجه به اینکه قرآن، سخنان والای حضرت حق‌تعالی است و به‌واسطه رسول اکرم (ص) بر مردم نازل شده، توجه به این کتاب آسمانی همواره مورد ستایش همه و در دسترس بزرگان قرار داشته است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توجه به حفظ قرآن بیش از پیش در دستور کار قرار گرفت و در ادامه این مسیر نخبگانی تحت عنوان نخبگان قرآنی شکوفا شدند که علاوه بر حفظ کل قرآن، تدبر در این کتاب آسمانی را به‌عنوان یکی از فعالیت‌های مهم زندگی خود انجام دادند.

طبق تعریف موجود، شخصی که بتواند از قرآن کریم استخراج و برداشت جدید داشته باشد را می‌توان نخبه قرآنی دانست، بنابراین توجه عمیق به آیات کتاب پیامبر خاتم، مانند خونی در رگ‌های بعضی از مردم قرار گرفت.

نجف‌آباد به‌عنوان یکی از شهرستان‌های ولایی استان اصفهان، همواره یکی از شهرستان‌های قرآنی کشور بوده است؛ علی شجاعی، متولد سال ۱۳۸۳، حافظ کل قرآن و مجری جوان نجف‌آبادی است که مدیریت دارالقرآن بسیج نجف‌آباد را به عهده دارد و خود را جوان‌ترین مدیر قرآنی کشور معرفی می‌کند. این نخبه بسیجی سال ۱۳۹۵ و در ۱۲ سالگی، حفظ قرآن را آغاز کرد و طی یک سال و چند ماه حافظ کل قرآن شد.

آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا، با علی شجاعی، حافظ کل قرآن و مجری جوان نجف‌آبادی است.

شرط قربانی نشدن، قرآنی شدن است

مسجدی که درگاه ورود به سمت حفظ قرآن شد

ایمنا: چه شد که به حفظ قرآن علاقه‌مند شدید؟

شجاعی: از کودکی در مسجد محله قرائت قرآن را یاد گرفتم و حتی جز سی‌ام را حفظ بودم؛ اعتکاف دانش‌آموزی سال ۱۳۹۳ بود که با گروهی از حافظان نوجوان قرآن که برای اجرای محفل قرآنی به جمع ما آمده بودند، ارتباط گرفتم و از آنجا به حفظ قرآن علاقه‌مند شدم و با تشویق خانواده، در دوره حفظ یک‌ساله قرآن‌کریم در جامعةالقرآن نجف‌آباد ثبت‌نام کردم و این جرقه‌ای در من برای آغاز این کار ارزشمند بود.

همیشه دوست داشتم هر فنی که بلدم را به دیگران نیز یاد بدهم، بنابراین از همان زمان که حافظ قرآن شدم، آموزش آن را فراموش نکردم و تاکنون نزدیک به ۱۵۰۰ قرآن‌آموز در مؤسسات گوناگون را آموزش داده‌ام؛ هرچه در زندگی مادی و معنوی خود دارم، از قرآن کریم است و در حال حاضر در حال اخذ مدرک کارشناسی دانشگاهی رشته علوم قرآن و حدیث هستم.

ایمنا: حفظ قرآن کار سختی است؟

شجاعی: در اینکه حفظ قرآن کریم کاری سخت و دشوار است شکی نیست، اما شخصی که علاقه‌مند باشد و حلاوت حفظ را بچشد، می‌تواند به این سختی غلبه کند؛ برای من خاطرات سالی که قرآن را حفظ می‌کردم، هنوز هم شیرین و جذاب است و سال حفظ، جزو زیباترین سال‌های زندگی‌ام بود.

تأثیر ارتباط و انس با قرآن در زندگی، وسعت ذهن و احترام اجتماعی است؛ مقاله‌ای با عنوان «راز سخن از زبان زیباترین سخن» نوشته‌ام که موضوع آن، قانون‌های گفتاری از نگاه قرآن است. اکثر افراد از این الگوها اطلاع ندارند، در حالی که اگر در آیات قرآن تأمل کنند و آن‌ها را به‌کار ببندند، در ارتباطات فردی و اجتماعی موفق‌تر خواهند بود.

ایمنا: چه فعالیت فرهنگی دیگری را دنبال می‌کنید؟

شجاعی: از کودکی در کنار کار قرآنی به فضای هنری مثل تئاتر و مجری‌گری علاقه‌مند بودم، اما مخالفت‌هایی وجود داشت که پس از کش‌وقوس‌های فراوان، به معنای واقعی قرآن کریم، حافظ من در دورانی که هنرآموز بودم شد؛ در بعضی از دوره‌های هنری که برای نوجوانان برگزار کردیم، برخی از هنرجویان موفق به حفظ قرآن می‌شدند و من از این تأثیرگذاری مثبت بسیار خوشحال می‌شدم.

کنار حفظ قرآن و در راستای پرداخت زکات حفظ قرآن، از سال ۱۳۹۷ مدیر دارالقرآن بسیج شهرستان نجف‌آباد برای آموزش قرآن هستم که بیش از هزار نیروی بسیجی قرآنی را تحت پوشش دارد.

طرح‌های متعددی در این مجموعه اجرا می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری دوره‌های آموزش قرآن و تربیت مربی قرآن، مهارت‌افزایی مربیان قرآن بسیجی، برگزاری محافل و اعزام قرآن‌آموزان به مسابقات استانی و کشوری دارالقرآن بسیج اشاره کرد.

هم‌زمان با بحران همه‌گیری کرونا، دوره مهارت‌افزایی برای ۱۰۰ مربی نمونه شهرستان برگزار شد و در پایان سال گذشته نیز از ۲۰۰ نفر برگزیده مسابقات دارالقرآن بسیج تجلیل کردیم.

شرط قربانی نشدن، قرآنی شدن است

زبان نسل دهه‌های ۸۰ و ۹۰، زبان دوستی و رفاقت است و با توجه به اینکه نوجوان هر تفکری را نمی‌پذیرد و یکی از راه‌های جذب او به عرصه قرآن، دوستی است، به کسی نیاز دارد که حرفش را گوش دهد و درکش کند

ایمنا: در مسیر قرآن، با کدام یک از آیات قرآن توانستید ارتباط بهتری بگیرید؟

شجاعی: همه قرآن نور است اما آیه‌ای که همیشه در سختی‌های زندگی خود خوانده‌ام و به‌واسطه خواندنش، امداد الهی را با تمام وجودم احساس کرده‌ام و آرام شده‌ام، آیه بیست‌وهشتم سوره مبارکه رعد بود؛ «الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (هدایت‌شدگان) کسانی هستند که ایمان آوردند و دل‌هایشان به یاد خدا آرام می‌گیرد؛ بدانید که تنها با یاد خدا دل‌ها آرام می‌گیرد.

ایمنا: اگر بخواهید به نوجوانان و جوانان هم‌سن و سال خودتان توصیه‌هایی در خصوص ورود به مسیر قرآن و حفظ قرآن داشته باشید، چه مواردی را ذکر می‌کنید؟

شجاعی: از نظر من هر شخصی قرآنی نشود، قربانی می‌شود؛ اگرچه نوجوانان باید در مسیر قرآن باشند، اما باید توجه داشت که سبک زندگی، خواسته‌ها و انتظارات نوجوانان دهه هشتادی همچون گذشته نیست و باید با روش‌های آموزشی نوین، آن‌ها را به قرآن جذب کرد.

روش‌های تدریس روزآمد نیست و کمتر به لزوم تفریح و سرگرمی در کنار آموزش توجه می‌شود؛ از اساتید جوان برای آموزش کودک و نوجوان باید بهره برد و در این مسیر حتی می‌توان از اساتید نوجوان برای آموزش قرآن به هم‌سن‌وسالان آن‌ها استفاده کرد؛ گاهی با قرآن‌آموزان فقط یک سال تفاوت سن داشتم که موجب صمیمیت زیادی بین من و آن‌ها می‌شد و بیش از پیش به یادگیری قرآن ترغیب می‌شدند.

زبان نسل متولدان دهه‌های ۸۰ و ۹۰، زبان دوستی و رفاقت است و با توجه به اینکه نوجوان هر تفکری را نمی‌پذیرد و یکی از راه‌های جذب او به عرصه قرآن، دوستی است، به کسی نیاز دارد که حرفش را گوش دهد و درکش کند، اما بعضی از اساتید علاقه چندانی به برقراری ارتباط با قرآن‌آموزان ندارند که موجب دل‌زدگی قرآن‌آموز نوجوان از کلاس می‌شود.

از تمام نوجوانان ایران می‌خواهم در زندگی روزمره خود برای خواندن متن و معانی قرآن کریم برنامه‌ریزی کنند که قرآن کتاب زندگی است، زیرا این کتاب، سراسر رحمت و برکت است، همچنین به دوستان نوجوانم توصیه می‌کنم برای خود اهداف بلندی را ترسیم کنند و با توکل به خدای قادر، برنامه‌ریزی دقیقی برای دستیابی به اهداف ارزشمند خود داشته باشند.

کد خبر 710031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهسا براتی IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    3 0
    استاد شجاعی مدرس دوره گویندگی ما بودن. باآشنایی با ایشون به حفظ قرآن علاقه پیدا کردم وخیلی بهشون مدیونیم چون بامعرفی ایشون تااالان ۳جز حفظ کردم.
  • سادات حسینی IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    2 0
    چقدر این جوان جمله ی زیبایی گفته.ای کاش قرآنی بشیم نه قربانی،خدا تو این زمونه به دادمون برسه خدا برای مادرش حفظش کنه که چشم امیدمون به این جوانان است.
  • زینب جوادی IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    2 0
    ممنون از این گزارش جالبتون واقعا انگیزه گرفتم کلاساشون کجای اصفهان برگزار میشه؟ تو کانال اصفهان لینک این خبر رو با عکسشون گذاشته بودن اول بار که دیدم باور نمیکردم یه پسر با سن کم چنین بینشی داشته باشه. ان شاءالله همه جوانان ما اینجوری بشن منم به مجریگری خیلی علاقه دارم تصمیم گرفتم مثل این آقا هنرانقلابی رو شروع کنم چطور میشه باهاشون ارتباطی گرفت؟ لطفامیشه شماره دفترشونو قرار بدید برامون؟ خیلی ممنون
  • جعفری IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
    1 0
    ماشاالله به آقای شجاعی فقط غرور در کمین شما جوانان است.من تعریفتونو شنیدم ونگران بودم که غرور بگیریدولی بعد که در برنامه ای خمینی شهر با شما دیداری داشتم وطرز برخوردتان را دیدم خوب بود نگردانیم راجب شما کمتر شد.امیدوارم همینجوری یک فرد انقلابی وبااخلاق بمانید و هیچ وقت دچار غرور نشید .برادرتان: حسین جعفری