بهزیستی نیازمند مشارکت خیران برای ارائه خدمات به جامعه معلولان است

مدیرکل بهزیستی کردستان گفت: با توجه به شرایط ویژه‌ای که معلولان دارند، سازمان بهزیستی به‌تنهایی توانایی ارائه خدمات به این قشر را ندارد که ضرورت مشارکت بیش از پیش خیران، دستگاه‌ها و خانواده‌های این افراد را می‌طلبد تا خدمات را به بهترین شکل ممکن به این قشر ارائه دهیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، حسین رسولی، امروز _چهارشنبه پانزدهم آذر_ در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولان در شهر سنندج اظهار کرد: سازمان بهزیستی یک سازمان حمایتی، امدادی و تخصصی بوده که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های این سازمان در حوزه خدمت‌رسانی به افراد دارای معلولیت است.

وی افزود: حدود ۳۰ فعالیت و طرح و برنامه این سازمان به صورت ویژه برای خدمت‌رسانی به افراد دارای معلولیت اختصاص یافته است که در سه حوزه آموزشی، توانبخشی و توانمندسازی با همراهی آحاد مردم، مشارکت خیران و دستگاه‌ها به افراد تحت پوشش صورت می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی کردستان ادامه داد: با توجه به شرایط ویژه‌ای که معلولان دارند، سازمان بهزیستی به‌تنهایی توانایی ارائه خدمات به این قشر را ندارد که ضرورت مشارکت بیش از پیش خیران، دستگاه‌ها و خانواده‌های این افراد را می‌طلبد تا خدمات را به بهترین شکل ممکن به این قشر ارائه دهیم.

رسولی اضافه کرد: در گذشته نگاه به افراد دارای معلولیت، یک نگاه فردی بود، اما امروز با مطالبه‌گری خود جامعه معلولان، موضوع رویکرد اجتماعی به افراد دارای معلولیت مطرح شده است که در این رویکرد افراد معلول هم به عنوان یک شهروند باید در کنار سایر افراد جامعه حضوری فعالانه داشته باشند.

وی گفت: به صراحت در قوانین بالادستی هم به این تکالیف اشاره شده و همه دستگاه‌ها و آحاد جامعه مکلف به رعایت این قوانین و اجرایی کردن آن هستند تا منجر به عدالت و برابری در حقوق این افراد و برخورداری از سایر خدمات آموزشی، اجتماعی، درمانی، مسکن و اشتغال شود.

مدیرکل بهزیستی کردستان تاکید کرد: درخواست ما از دستگاه‌ها، خیران و آحاد جامعه این است که تلاش کنیم تا موانع پیش‌ِروی افراد دارای معلولیت را از میان برداریم تا این افراد هم مثل سایر افراد در جامعه مشارکت داشته باشند و استعدادهای آنها شکوفا شود.

رسولی تصریح کرد: هر جایی که بستر برای فعالیت معلولان فراهم شده است، شاهد موفقیت این قشر از جامعه بوده‌ایم که نمونه آن ورزشکاران معلول موفق استان و افتخارآفرینی آنان در مسابقات جهانی و آسیایی به‌رغم همه محدودیت‌ها است.

وی موانع اجتماعی را از مهمترین موانع پیش روی افراد معلول دانست و افزود: موانع معلولان صرفاً فقط جسمی است و موانع اجتماعی و محدودیت‌های قانونی از مهم‌ترین موانع پیش‌روی این افراد است که باید شرایطی را فراهم کنیم تا آن‌ها هم بتوانند بدون مانع در جامعه و اماکن عمومی حضور پیدا کنند.

مدیرکل بهزیستی کردستان خاطرنشان کرد: بیش از ۳۲ هزار و ۵۰۰ معلول در استان کردستان تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که ۴۷ درصد این افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید هستند و بیشتر نیاز به خدمات‌رسانی دارند.

کد خبر 709884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.