خروج کشاورز از چرخه تولید آسیب زا است

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در صورتی که کشاورز از چرخه تولید خارج شود برای کشور آسیب زا است، به همین دلیل باید میزان درآمد بهره‌برداران افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، کاظم خاوازی شامگاه _سه‌شنبه چهاردهم آذر _در آئین افتتاح شانزدهمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌ها، ماشین آلات و ادوات کشاورزی و تجهیزات آبیاری در استان مرکزی اظهار کرد: با وجود اینکه در بخش کشاورزی ظرفیت‌های بی نظیری وجود دارد و این بخش می‌تواند موتور محرکه واقعی کشور باشد اما این بخش امروز با چند چالش روبروست.

وی افزود: متأسفانه در هر سال ۱۰ هزار هکتار به طور متوسط تغییر کاربری اراضی انجام می‌شود اما به عنوان آفت احساس نمی‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: یکی دیگر از چالش‌های بخش کشاورزی رفتار نامطلوب با طبیعت است.

وی با بیان اینکه ۱۴۰ میلیارد متر مکعبی آب به طبیعت بدهکار هستیم و این بدهی سبب ایجاد چالش شده است تصریح کرد: تغییر تاریخ کشت هم کاهش عملکرد در واحد سطح را به دنبال دارد.

خاوازی افزود: یکی دیگر از مشکلات بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری است که به ۴ درصد هم نرسیده و تنها راه رفع این مشکل افزایش و ارتقا بهره‌وری است.

وی تاکید کرد: ظرفیت مطلوبی در بخش‌های باغبانی و شیلات در کشور وجود دارد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌ها در اطلاع رسانی بخش کشاورزی مؤثر هستند تصریح کرد: تلاش دولت باید بر این است که سطح درآمد و معیشت بهره‌برداران افرایش یابد بنابراین حرص و طمع برای جذب آخرین تکنولوژی‌های دنیا باید در بخش خصوصی وجود داشته باشد.

فرونشست زمین تهدید جدی برای کشور است

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی هم گفت: فرونشست زمین تهدید جدی برای کشور است، این مشکل ما را وادار به حرکت به سمت افزایش بهره‌وری و کشت‌های گلخانه‌ای می‌کند.

علیرضا نظری اظهار کرد: استفاده از ظرفیت تحقیقات، آموزش و ترویج، ظرفیت علمی و انتقال علم به بخش کشاورزی، استفاده از تجهیزات به روز و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای تنها راهی است که ما را در این بخش یاری می‌کند.

وی با بیان اینکه کشاورزی اهمیت و جایگاه خاصی دارد و محور امنیت ملی کشور بشمار می‌رود افزود: بخش کشاورزی از بخش‌های متنوع و گسترده تشکیل شده اما این بخش با مشکلات عدیده‌ای روبروست.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه به بخش‌های دام و طیور آسیبب بسیاری وارد شد به گونه‌ای که تولیدکنندگان جز زیان دیدند و در گزارش کمیسیون کشاورزی هم به این مهم اشاره شد.

تولید سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان مرکزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی هم گفت: در این استان سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌شود.

علی صفری اظهار کرد: در استان مرکزی با وجود اینکه گندم دو برابر نیاز مصرف تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه گوشت و شیر و سایر محصولات لبنی مازاد نیاز استان تولید می‌شود افزود: مشکل اصلی بخش کشاورزی عدم ورود سرمایه کافی به این بخش و تسهیلات محدود است.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: نیاز تسهیلاتی بخش کشاورزی ۱,۵۰۰ میلیارد تومان است اما سالانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد تزریق می‌شود.

وی ادامه داد: نیاز است از سایر منابع مالی از جمله مولدسازی و حمایت از صندوق حمایت در بخش کشاورزی بهره‌گیری شود.

صفری با بیان اینکه بیش از ۱۲۰ شرکت کننده از ۱۰ استان کشور در فضایی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع در این نمایشگاه حضور دارند گفت: در حاشیه نمایشگاه شش همایش ملی برگزار خواهد شد.

کد خبر 709752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.