ساخت ساختمان پایدار، راهکار مهم کاهش مصرف انرژی در صنعت ساخت‌وساز

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اگر شهرداری‌ها، سازمان نظام مهندسی ساختمان و متولیان امر ساخت‌وساز به سمت‌وسوی ساخت ساختمان‌های پایدار حرکت کنند و تاکید بر توجه ویژه مردم به این امر داشته باشند، شاهد کاهش مصرف انرژی در صنعت ساخت‌وساز خواهیم بود و طول عمر ساختمان نیز برای شهروندان بیشتر می‌شود.

محمدرضا فلاح در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در ماده ۱۹ مقررات ملی ساختمان یکی از موضوعات، صرفه‌جویی در مصرف انرژی است که خود را در ساختمان پایدار نشان می‌دهد، اما با اجرای خوب و مطلوب این قانون فاصله بسیار زیادی داریم؛ یعنی آنچنان که شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی باید به این مقوله بپردازند توجه بسیار کمی شده و مشکلات موجود در ساختمان‌ها به دلیل کم‌توجهی به ماده ۱۹ مقررات است.

وی افزود: اگر مفاهیم نوینی که در صنعت ساختمان مطرح است از جمله معماری پایدار، معماری سبز، ساختمان انرژی صفر، ساختمان پایدار و ساختمان سبز به طور کامل اجرا شود، می‌توان در مصرف بهینه انرژی و سازگاری با محیط‌زیست اقدام کرد و گام‌های خوبی برداشت.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه فعالان ساخت‌وساز، معماران، فعالان محیط‌زیست و حتی سازندگان خرد و شخصی باید به سمت و سوی نوآوری در صنعت ساختمان حرکت کنند، گفت: حرکت به این سمت منافعی در بر دارد که ناشی از اجرای ساختمان پایدار یا همان ساختمان سبز است و از جمله این منافع، منفعت اقتصادی، زیست‌محیطی، سلامت و بهداشت برای جامعه است.

فلاح بیان کرد: از منافع دیگر این ساختمان‌ها می‌توان به کاهش هزینه‌های خدمات شهری و تولید ضایعات، بهبود مدیریت حوادث ساختمانی، کاهش میزان تردد و بهبود کیفیت هوا اشاره کرد، از همه مهم‌تر کاهش مصرف انرژی در سطح کلان است که می‌توان در شهر و روستاها شاهد آن باشیم.

وی با تاکید بر اینکه صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌ها از نظر اقتصادی می‌تواند امر بسیار مهمی باشد، اضافه کرد: اگر شهرداری‌ها، سازمان نظام مهندسی و متولیان امر ساخت‌وساز به سمت‌وسوی ساخت ساختمان پایدار بروند و تاکید بر توجه ویژه مردم به این امر داشته باشند، شاهد کاهش مصرف انرژی در صنعت ساخت‌وساز خواهیم بود، ضمن اینکه طول عمر ساختمان نیز برای شهروندان بیشتر می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: تحقق ساختمان پایدار بستگی به انجام یک‌سری قیود و شیوه‌هایی دارد که این تحقق می‌تواند از نظر انرژی خود را نشان دهد؛ استفاده از انرژی‌های طبیعی همچون خورشید، یکی از شیوه‌هایی است که در ساختمان پایدار می‌توان استفاده کرد.

فلاح گفت: لازم است برای استفاده از مصالح قابل بازیافت و عایق حرارتی و صوتی در ساختمان پایدار تلاش شود، همچنین از نورگیرهایی استفاده شود که هدررفت انرژی در آن بسیار کم یا حتی ناچیز باشد.

وی تصریح کرد: اگر متولیان این امر برای ساخت ساختمان پایدار تلاش کنند، هم شهری آباد خواهیم داشت و هم از لحاظ اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و محیط‌زیستی بسیار به نفع شهر و شهروندان خواهد بود.

کد خبر 709738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.