۳۰ سکوی تنظیم بازار در یزد راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد از ایجاد سامانه مدیریت هوشمند و بازطراحی زیرساخت تنظیم بازار شهرداری‌های استان یزد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد، محمدرضا پاکدل ظهر امروز _سه شنبه چهاردهم آذر_ در نشست خبری تشریح محور بازرگانی سند یزد نوین، اظهار کرد: بازرگانی و رویکردهای اقتصادی یکی از مهم‌ترین محورهای سند یزد نوین است که با مشورت نخبگانی و تجربه بزرگان تدوین شده است.

وی گفت: سند تحول یزد نوین در نظر دارد تا متناسب با آنچه دنیای امروزی را متحول کرده است حرکت کند و رویدادها و اقدامات را مبتنی بر هوش مصنوعی و جدیدترین فناوری‌ها داشته باشد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد تصریح کرد: نگاه و رویکرد تیم دفتر اقتصادی نیز این است که از جدیدترین متدهای علمی دنیا برای حرکت رو به جلو استفاده کند.

۱۵ پروژه بازرگانی در سند تحولی یزد نوین طراحی شده است

پاکدل اضافه کرد: از مجموع ۱۵ پروژه اقتصادی و بازرگانی که ذیل سند یزد نوین طراحی شده است، سه پروژه به سرانجام رسیده و سند صندوق ضمانت، پروژه گمرکات، پایانه‌های کاشی و سرامیک، بندر خشک مراحل پایانی خود را سپری می‌کنند و سایر پروژه‌ها در مرحله تحقیق و برنامه‌ریزی قرار دارند.

وی تصریح کرد: پروژه‌های محور بازرگانی در چند محور دنبال می‌شود، در بخش زیرساختی و لجستیکی پروژه‌هایی از جمله برج تجارت بین‌الملل در دست اقدام است تا در این برج پروژه‌های بازرگانی استان ساماندهی شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد ادامه داد: در حوزه‌های نرم افزاری نیز اقداماتی بر اساس مبنای فکری و بهره‌مندی از تکنولوژی‌های نوین طراحی شده است.

پاکدل با اشاره به اهمیت ایجاد برج تجارت بین‌الملل در استان یزد آن را یکی از پروژه‌ای مهم در دست اقدام دانست و گفت: با توجه به اینکه در گذشته یزد در بحث تجارت شهره بود و یزدی‌ها از بازرگانان توانمند بودند، این مرکز تمام مجموعه‌های که خدمات حوزه تجارت را ارائه می‌دهند مستقر خواهد شد و می‌توان پشتوانه بازرگانی استان را در این مکان شکل داد.

استان یزد ۸۰۰ قلم کالای صنعتی دارد

وی با اشاره به اینکه استان یزد ۸۰۰ قلم کالای صنعتی دارد شده ادامه داد: شناسایی زمین و اخذ مجوزها در حال پیگیری و انجام است، در این امر اتاق بازرگانی پشتوانه اجرایی کار خواهد بود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد گفت: اخذ نمایندگی صندوق صادرات مورد دیگری است که تا اجرای ۱۰۰ درصد در استان دنبال می‌شود تا از مزایای آن برای توسعه صادرات استان کمک کنیم.

پاکدل افزود: توسعه تحقیقات بازرگانی و حوزه‌های مرتبط با بازرگانی از دیگر نکات قابل توجه برای پیشرفت در استان یزد است که در این خصوص هدف‌گذاری تأسیس شرکت‌های تخصصی در دست اقدام است تا کار تحقیق و توسعه در بازار استان را انجام دهند و سه بازار برای تحقیق و توسعه و صادرات داخلی و خارجی در استان شکل می‌گیرد.

برند "یزدساخت" جهت اصالت سنجی تولیدات یزدی شکل می‌گیرد

وی از اقدام در جهت تولد برند استان یزد به عنوان یک کار تحولی یاد کرد و ادامه داد: در کنار تمام فعالیت‌های اقتصادی اصالت سنجی برای محصول از اهمیت بالایی برخوردار است، با توجه به اصالت یزدی و خوشنامی تجار یزد، لوگو یزد ساخت شکل خواهد گرفت.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد از شکل‌گیری کنسرسیوم برای مجموعه‌های بزرگ اقتصادی خبر داد و خاطرنشان کرد: استان یزد هر چند تولیدکننده ۶۰ درصد کاشی در کشور است اما توان پوشش دادن و اداره مطلوب فعالیت‌های صادرات چشمگیری ندارد، برنامه و محور ایجاد برند "یزد ساخت" برای صادرات و فروش کالاهای مجموعه بزرگ تولیدی و صنعتی استان است.

پاکدل کمک به شرکت‌های دانش بنیان از دیگر مزیت این مجموعه عنوان کرد و گفت: بازاریابی و حضور در نمایشگاه یکی از موارد مهم برای شرکت‌های دانش بنیان است که با شکل‌گیری این مجموعه مدیریت می‌شود در ضمن این طرح منافاتی با سایر اقدامات داخلی برای فروش صنایع ندارند.

وی از برنامه‌های استان برای تقویت و توسعه شرکت‌های صادراتی تخصصی در استان خبر داد و اظهار کرد؛ در کشورهای توسعه یافته صنعتی کار تولید با فروش مجزا است، و فروش بر عهده مجموعه دیگری جدا از تولیدکننده قرار می‌گیرد.

۵۰۰ میلیون دلار صادرات رسمی استان یزد

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد گفت: ۵۰۰ میلیون دلار صادرات رسمی استان یزد از پایانه‌های گمرکی استان بوده است اما سامانه‌ها نشان می‌دهد ۹۰۰ میلیون دلار صادرات از محل محصولات یزد به فروش رسیده است، این امر می‌تواند به این دلیل باشد که استان توان صادراتی نداشته است و یا مباحث استاندارد، گمرک و… مطرح بوده است و لذا سود اصلی نقطه صادراتی به استان واصل نشده است.

استان یزد ۵۰ بازرگان جوان حرفه‌ای تربیت می‌کند

پاکدل تربیت ۵۰ بازرگان جوان یزدی را یکی از پروژه‌های نرم استان یزد در حوزه اقتصادی دانست، گفت: این افراد باید بازرگانی حرفه‌ای و کار صادراتی را در استان به درستی در مسیر آینده انجام دهند لذا قرار است در طی بازه دو ساله ۵۰ بازرگانی حرفه تربیت کنیم.

وی گفت: ارتقای سطوح خدمات در گمرکات از دیگر برنامه‌های دفتر اقتصادی استانداری یزد است، در این امر مجوزهای لازم برای گمرکات، تخصیص ماشین آلات و … انجام گرفته است، همچنین تکمیل و تقویت بندر خشک پیشگامان به عنوان بارانداز ملی و محلی برای بسیاری از خدمات انبارداری کشور، مرکز اصلی ذخیره مرغ و گوشت، ترخیص و حمل کالا، توسعه صادرات و… را دنبال می‌نمائیم.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد تصریح کرد: پایانه صادراتی کاشی و سرامیک، مرکز هدفمند و هوشمند برای هدایت صادراتی حرفه‌ای کاشی و سرامیک، حل چالش‌های صادرات غیر حرفه‌ای، تأسیس و توسعه شرکت‌های هوشمند حمل و نقل جاده‌ای و… در یزد دنبال می‌شود.

سمن؛ سامانه مردمی نظارت در یزد راه‌اندازی می‌شود

پاکدل از طراحی پلتفرم نظارت هوشمند بر بازار خبر داد و گفت: سامانه سمن، سامانه مردمی نظارت، یک ابر پروژه مهم و اساسی برای کنترل بازار در کشور خواهد بود.

وی گفت: با توجه به اینکه تناسب درستی بین تعداد واحدهای فعال استان و بازرسان وجود ندارد همواره شاهد تخلف برخی واحدها هستیم، ۶۰ هزار واحد فعال مجوزدار در استان یزد داریم این در حالی است که نظام مالیاتی نشان می‌دهد امسال ۹۵ هزار اظهارنامه مالیاتی ثبت شده است.

استان یزد فقط ۵۰ بازرس دارد

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد گفت: علاوه بر این‌ها ۱۰ هزار واحد صنعتی و گردشگری خرد و کلان داریم اما تعداد بازرسان استان یزد در تمام مجموعه‌های موجود نظارتی به ۵۰ نفر نمی‌رسند این امر در سایر استان‌ها هم وجود دارد این پروژه یک کار استثنایی خواهد بود و یک ابر پروژه برای مبحث بازرسی و به‌روزترین مدل بازرسی خواهد بود.

پاکدل با اشاره به اینکه تا پایان سال صنف‌های مربوط به مرغ و گوشت در این سامانه اجرایی خواهد شد عنوان کرد: به تدریج صنف‌های دیگر به طرح اضافه می‌شود.

نحوه کار با سامانه مردمی نظارت

وی گفت: مردم از طریق اسکن کد نصب شده در مغازه‌ها می‌توانند قیمت صحیح کالا را ببینید و با قیمتی که فروشنده به آن‌ها ارائه می‌دهد مقایسه کنند و در صورت مغایرت این قیمت‌ها تخلف را در سامانه ثبت و پس از تأیید بازرس بلافاصله پرونده تخلف به تعزیرات می‌رسد، این طرح در کمتر از چند دقیقه پرونده تخلفات را به تعزیرات ارجاع می‌دهد در حالی که قبلاً در حدود یک ماه طول می‌کشید تا پرونده به تعزیرات برسد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد تصریح کرد: مردم تمام قیمت‌ها و روند فروش آن را در این سامانه شفاف می‌بینند، از طریق این سامانه گران‌ترین و ارزان‌ترین فروشگاه‌ها قابل شناسایی هستند، همچنین نشان می‌دهد چند درصد محصول فروش نرفته و موجود در بازار است.

۳۰ سکوی تنظیم بازار در یزد راه‌اندازی می‌شود

پاکدل به ایجاد سامانه مدیریت هوشمند و بازطراحی زیرساخت تنظیم بازار شهرداری‌های استان یزد اشاره کرد و افزود: به زودی بین ۳۰ تا ۵۰ سکوی تنظیم بازار در یزد ایجاد و ۱۶ قلم کالای اساسی مردم از جمله گوشت، مرغ، روغن، شکر، میوه، حبوبات و… عرضه می‌شود.

وی تشریح کرد: مکان‌های موجود از مجموعه‌های دولتی و سایر مراکز تا حد امکان به صورت رایگان و کم هزینه اجاره می‌شود، پایین‌ترین ضریب این تا کد مالیاتی گرفته و تأمین کالا از تهران خواهد بود، این سکوهای عرضه ۲۰ تا ۳۰ درصد نیاز مردم استان را برطرف می‌کند و ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از قیمت خرده فروشی‌های استان خواهد بود و شبکه تنظیم بازار مجموله‌های تنظیم بازار را رصد خواهد کرد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد خاطرنشان کرد: همواره تعارض منافع وجود دارد اما ما ملزم هستیم برای دفاع از حقوق مردم کار کنیم، اگر انحصار ایجاد شود مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌شود.

پاکدل گفت: توسعه دیپلماسی اقتصادی، بهره‌برداری و شناسایی یزدی‌های که در داخل و خارج کشور ظرفیت کمک به اقتصاد استان دارند شناسایی یزدی‌های سرمایه‌دار خارج از کشور، ایجاد بستر مناسب برای برنامه‌ریزی و استفاده از ظرفیت‌های کلان ملی، گروه شانگهای، اکو، بریکس و.. مورد توجه بوده و باید پایگاهی برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های آن جهت رشد و توسعه اقتصادی استان یزد استفاده کرد.

کد خبر 709678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.