کار مشترک سینمایی ایران و ترکیه در آستانه نمایش / میزبان یک جشنواره بین‌المللی فیلم هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ۴۰ تفاهم‌نامه در اجلاس شانگهای داشتیم که دو مورد در حوزه فرهنگ و هنر بود، در مذاکراتی که با کشورهای عضو داشتم سال آینده میزبان جشنواره بین‌المللی فیلم بریکس یا شانگهای خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدمهدی اسماعیلی عصر امروز -سه‌شنبه چهاردهم آذر- در حاشیه نشست خود با دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: همکاران من به زودی راهی شبه قاره هند و پاکستان می‌شوند و هفته فیلم ایران در آنجا برگزار و مقدمات آن فراهم می‌شود که بتوانیم دو جشنواره بین‌المللی فیلم را در کشور آغاز کنیم که یکی جشنواره کشورهای حاشیه خزر و دیگری کشورهای عضو شانگهای است.

وی افزود: علاقه‌مندیم در سال آینده میلادی، نخستین جشنواره را برگزار کنیم و بقیه نیازمند تکمیل توافق‌نامه‌ها و بسترها و راهکارهای قانونی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره جایگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نقش جنبش دانشجویی در رسیدن به فرهنگ و تمدن عالی ایرانی اسلامی گفت: انقلاب اسلامی در چله و گام دوم خود است و در این راستا در بیانیه‌ای که رهبر معظم انقلاب صادر کردند، به وضوح هدف را رسیدن به این جایگاه تمدن نوین اسلامی و خلق یک دوره تاریخی باشکوه است که به دوره ظهور منجر خواهد شد.

اسماعیلی با بیان اینکه با هند و چین مذاکراتی داشتیم و به زودی هفته فرهنگی چین در تهران برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: در این گام دوم، بخش‌های حاکمیتی مثل ما وظیفه مهمی برعهده دارند، حوزه تمدن‌سازی را منحصر به یک وزارتخانه نمی‌دانم همه بخش‌های حاکمیت و مهم‌تر از آن همه بخش‌های مردمی را باید در بربگیرد.

وی عنوان کرد: در نظریه حکمرانی نوین فرهنگی که در دولت مردمی دنبال می‌کنیم، باید کارها را به دست مردم بسپاریم؛ اگر پیشرفت کار بخواهد اتفاق بیفتد به دست گروه‌ها و حلقه‌های میانی و دانشجویی باشد از این رو دانشگاه و دانشجو نقش پیش‌برنده و پیش‌رو را در این مسیر دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره قول حمایت از دانشجویان برای استفاده از ظرفیت تئاتر شهر و تالار وحدت گفت: همه امکانات فرهنگی هنری خارج از دانشگاه در اختیار گروه‌های هنری دانشجویی قرار خواهد گرفت.

برای حضور بازیگران خارجی در آثار سینمایی ایران تسهیل‌گری می‌کنیم

اسماعیلی همچنین در پاسخ به سوالی رباره به‌کارگیری بازیگران خارجی در آثار سینمایی ایرانی گفت: اساس این کار در بخش خصوصی است؛ اگر دولت خیلی بخواهد دخالت کند متهم می‌شود در کاری که مربوط به خودش نیست دخالت می‌کند، اما ما وظیفه تسهیل‌گری را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یکی از مسئولیت‌ها و راهبردهایی که دنبال می‌کند موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر است و این تسهیل‌گری هم جزو آن است و حتماً هم انجام می‌شود، در بخشی از فیلم‌هایی که در مکان‌های خارج از کشور ضبط می‌شود همکاران من در رایزنی‌ها مساعدت و همراهی را دارند که بیشترین امکانات را از آن کشور میزبان به نفع گروه‌های ایرانی جلب کنند.

وزیر فرهنگ همچنین در خصوص آثار سینمایی مشترک با کشورهای خارجی اظهار داشت: در پاکستان کار مشترکی در دست انجام است، در ترکیه هم کاری در آستانه نمایش عمومی داریم که کار بسیار خوبی است، با سوریه، عراق و چند کشور دیگر هم همکاران من در حال تکمیل کارها هستند تنوع خوبی را در این بخش شاهد خواهیم بود.

اسماعیلی با اشاره به تصویب موافقت‌نامه فرهنگی ایران و روسیه در مجلس شورای اسلامی گفت: مرکز بزرگ فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کنار رایزنی فرهنگی در روسیه و مرکز آن‌ها هم به همین نحو راه‌اندازی می‌شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 709674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.