آخرین وضعیت آلودگی و پاکی هوا در کلان‌شهرهای ایران، آذر ۱۴۰۲

بر اساس داده‌های روز گذشته و امروز (سه‌شنبه) وضعیت شاخص کیفیت هوای کلانشهرهای کشور با قرار گرفتن بر موقعیت آلوده، سالم، ناسالم و پاک ثبت شده است که جزئیات آن را از نظر می‌گذرانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _سه‌شنبه چهاردهم آذر_ بیندازیم، می‌توان میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به خوبی حس کرد، از این‌رو ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است که بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست، امروز هیچکدام از کلان‌شهرهای کشور در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد.

بر اساس آمارهای ثبت شده، امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهرهای اصفهان، اهواز و سمنان در وضعیت ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد، در حالی‌که روز گذشته سیزدهم آذر شهرهای اصفهان و اهواز در وضعیت (قرمز) بودند.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای تبریز، تهران، مشهد، بجنورد، زنجان و اراک در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) است، اما روز سیزدهم آذر شهرهای تبریز، ارومیه، کرج، تهران، مشهد، بجنورد، زنجان کرمانشاه، اراک و همدان در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) ثبت شده بودند.

به این ترتیب، امروز سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهرهای ارومیه، کرج، ایلام، بوشهر، شهرکرد، زاهدان، شیراز، سنندج، کرمان، کرمانشاه، همدان و یزد وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد، به طوری که روز گذشته شهرهای ایلام، بوشهر، شهرکرد، زاهدان، سنندج، شیراز، کرمان، خرم‌آباد و یزد در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار داشتند.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای اردبیل، بیرجند، قم، یاسوج، رشت و خرم‌آباد، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، در حالی‌که روز گذشته شهرهای اردبیل، بیرجند، قم، یاسوج و رشت در وضعیت پاک (سبز) بودند.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که براساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا؛ سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای اصفهان با شاخص ۱۵۲، اهواز با شاخص ۱۵۱، سمنان با شاخص ۱۵۳، در وضعیت (قرمز) است، اما روز سیزدهم آذر شهرهای اصفهان با شاخص ۱۵۴ اهواز با شاخص ۱۶۲، قرار داشت.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۱۳۰، تهران با شاخص ۱۳۶، مشهد با شاخص ۱۳۱، بجنورد با شاخص ۱۲۴، زنجان با شاخص ۱۰۶، اراک با شاخص ۱۱۴، در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد، در حالی‌که روز گذشته شهرهای تبریز با شاخص ۱۴۳، ارومیه با شاخص ۱۱۵، کرج با شاخص ۱۱۱، تهران با شاخص ۱۳۰، مشهد با شاخص ۱۲۲، بجنورد با شاخص ۱۱۵، زنجان با شاخص ۱۱۰، کرمانشاه با شاخص ۱۰۲، اراک با شاخص ۱۰۹، همدان با شاخص ۱۵۰، در وضعیت هوای (نارنجی) بودند.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلان‌شهرهای ارومیه با شاخص ۹۸، کرج با شاخص ۸۱، ایلام با شاخص ۵۳، بوشهر با شاخص ۶۲، شهرکرد با شاخص ۷۴، زاهدان با شاخص ۶۹، شیراز با شاخص ۸۳، سنندج با شاخص ۵۷، کرمان با شاخص ۹۹، کرمانشاه با شاخص ۹۶، همدان با شاخص ۹۸، یزد با شاخص ۶۷ وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم است بدانیم سنجش کیفیت هوا امروز کلان‌شهرهای اردبیل با شاخص ۲۹، بیرجند با شاخص ۳۲، قم با شاخص ۳۹، یاسوج با شاخص ۴۰، رشت با شاخص ۳۹، خرم‌آباد با شاخص ۴۰، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، به طوری که شهرهای اردبیل با شاخص ۱۵، بیرجند با شاخص ۳۱، قم با شاخص ۴۹، یاسوج با شاخص ۴۰، رشت با شاخص ۳۷، در وضعیت پاک (سبز) ثبت شده بودند.

به این ترتیب؛ شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای قزوین، گرگان، ساری، بندرعباس و ثبت نشده است، از این‌رو شهرهای قزوین، گرگان، ساری، بندرعباس بدون داده ثبت شد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 709612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.