تخفیف، شامل حال پروانه ساخت ساختمان‌های سبز می‌شود

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه شهرداری از ساختمان‌های سبز حمایت می‌کند، گفت: مشوق‌هایی از جمله تخفیف در صدور پروانه را برای ساختمان‌های سبز در نظر گرفته‌ایم.

فریاد پرهیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهرداری اصفهان، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان و معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان، لایحه حمایت از ساختمان‌ها و فضاهای شهری سازگار با محیط زیست را سال ۱۴۰۰ تهیه کرد و با کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای اسلامی شهر اصفهان جلسات مختلفی در رابطه با این لایحه برگزار کرد که در نهایت این لایحه در شورای اسلامی شهر مصوب شد.

وی افزود: در این لایحه شاخص‌های مختلفی تهیه شد که خروجی جلسات با متخصصان و اساتید مرتبط با حوزه ساختمان‌های سبز و پایدار بود که در این شاخص‌ها آبگرمکن‌های خورشیدی، بام سبز، دیوار سبز، مدیریت آب باران، سرشیرهای کاهنده مصرف آب، مقررات ملی ساختمان، انرژی‌های برق، آب و گاز و پسماند ذکر شده بود.

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تاکید کرد: در این لایحه نظام ارزیابی و رتبه‌بندی ساختمان‌ها را داریم که برای چند رده این ساختمان‌ها تقسیم‌بندی صورت گرفت؛ درجه دو ۳۰ درصد امتیاز شاخص‌، درجه یک ۵۰ درصد امتیاز شاخص، ممتاز ۷۰ درصد امتیاز شاخص و ساختمان‌های دوستدار محیط زیست باید ۹۰ درصد از امتیازهای شاخص لایحه را کسب کنند.

وی ادامه داد: از مرکز تحقیقات مسکن، راه و ساختمان وزارت شهرسازی به‌عنوان ارزیاب در این لایحه استفاده می‌شود و میزان درصد امتیاز شاخصی که این ساختمان‌ها کسب کرده است، را مشخص می‌کند.

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: دبیرخانه‌ای در معاونت شهرسازی و معماری تشکیل می‌شود که نماینده‌ای از سازمان نظام مهندسی استان، مرکز تحقیقات مسکن‌، راه و شهرسازی وزارت شهرسازی و شهردار اصفهان از اعضای این دبیرخانه هستند و در نهایت نظام ارزیابی و رتبه‌بندی ساختمان‌ها را تشخیص می‌دهند.

پرهیز با بیان اینکه این لایحه از طرف شورای اسلامی شهر مصوب و ابلاغ شده و در حال حاضر برای ساختمان‌های جدید لازم‌الاجرا است، گفت: بر اساس قراردادی که در دبیرخانه بین مالک و شهرداری منعقد می‌شود، سازنده‌ها و شهروندانی که تمایل دارند از این مشوق‌ها استفاده کنند، ابتدا باید ثبت‌نام و سپس قراردادی را با شهرداری منعقد کنند.

وی با اشاره به اینکه مشوق‌هایی را برای این ساختمان‌ها توسط شهرداری در نظر گرفته‌ایم، افزود: ساختمان سازگار با محیط زیست درجه دو ۲۰ درصد، ساختمان سازگار با محیط زیست درجه یک ۳۰ درصد، ساختمان ممتاز ۴۰ درصد و ساختمان دوستدار طبیعت ۵۰ درصد تخفیف در هزینه‌های دریافت پروانه ساخت دریافت می‌کنند.

کد خبر 709598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.