حقابه تالاب گاوخونی تخصیص پیدا کند

شهردار ورزنه گفت: قرار بود ۱۰ میلیون متر مکعب حقابه زیست‌محیطی به تالاب گاوخونی تخصیص پیدا کند، اما این مهم هنوز به صورت کامل محقق نشده است.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان اظهار کرد: با توجه به انتخاب ورزنه به عنوان شهر تالابی کشور در کنوانسیون رامسر، نباید گذاشت حقابه تالاب مغفول بماند.

وی افزود: در تقابل با کنوانسیون رامسر کنوانسیون مونترو قرار دارد که برای حفاظت از تالاب‌های خشک است، بنابراین برای دولت و سیاست‌های محیط زیستی کشور امر ناپسندی است که تالاب گاوخونی به سمت کنوانسیون مونترو برود.

شهردار ورزنه خاطرنشان کرد: قرار بود ۱۰ میلیون مترمکعب حقابه زیست‌محیطی به تالاب گاوخونی تخصیص پیدا کند، اما هنوز به صورت کامل محقق نشده است، با وجود اهمیتی که این تالاب دارد تخصیص حقابه تالاب برای شهروندان حائز اهمیت بود و با پیگیری‌های شهرداری، حمایت سمن‌ها، شهروندان و کشاورزان آب در تالاب جاری شد.

اخگر تصریح کرد: نقش تالاب گاوخونی در کاهش ورود آسیب‌های گرد و غبار و آلایندگی بسیار مهم است زیرا انتها و ابتدای تالاب آب همراه با نیترات است، اما تالاب به عنوان مرکز تصفیه‌کننده، آب را پس از تصفیه به سمت زمین‌های کشاورزی هدایت می‌کند که هم موجب تصفیه آب و هم مانع بروز گرد و غبار می‌شود، امید می‌رود مسئولان کشور نسبت به جریان دائمی آب در زاینده‌رود و تالاب کمک کنند.

وی ادامه داد: لوله‌گذاری برای آب‌رسانی تالاب از لحاظ زیست‌محیطی و جریان چرخش فرایند آب نیاز به نظرات کارشناسی دارد، بنابراین باید تالاب گاوخونی در فلات مرکزی ایران حفظ شود و فقط صرف حفظ آن برای فضای شهری اصفهان نباشد.

شهردار ورزنه گفت: نقش تالاب‌ها در ایجاد تقاطع‌ها و زیست‌بوم و اکولوژی امر ثابت‌شده است، تالاب گاوخونی در فلات مرکزی قرار دارد و این تالاب از جنبه‌های مختلف اهمیت زیادی دارد، شاید یکی از مهم‌ترین فایده‌های آن این باشد که زیستگاه مناسبی را در دل کویر برای پرندگان، آبزیان و حیوانات به وجود آورده است، بنابراین با توجه به وجود کانیوهای مختلف ژئوپارک این مجموعه باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 709480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.