احیای زاینده‌رود و تالاب؛ در انتظار نگاهی ملی / گاوخونی همچنان تشنه است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه احیای زاینده‌رود و تالاب در انتظار نگاهی ملی است، گفت: مقدار آب اندک واردشده به تالاب گاوخونی پاسخگو نیست و ایت تالاب همچنان تشنه است.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تالاب گاوخونی ثبت جهانی شده است و یکی از تالاب‌های بسیار مهم و دارای ارزش‌های زیست‌محیطی، شن‌زار، نیزار، گونه‌هایی نادر از گیاهان و جانوران و جاذبه‌های طبیعی است.

وی با بیان اینکه شهر تالابی ورزنه در مجاورت این تالاب قرار دارد که خود این شهر نیز دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد است، افزود: این شهر از نظر تاریخی، گردشگری و کشاورزی دارای ارزش بالایی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: با توجه به خشکی زاینده‌رود و به علت نبود جریان آب طی سال‌های مختلف، تابستان سال جاری این تالاب تبدیل به کانون گرد و غبار شد.

ثبت ۵۳ روز هوای ناسالم در تابستان / ۵ استان تحت تأثیر تالاب گاوخونی است

وی با اشاره به اینکه این تالاب وسعت ۴۷ هزار هکتاری دارد، ادامه داد: ۹۹ درصد تالاب گاوخونی بدون آب است و تنها یک درصد آن رطوبت دارد.

شیشه‌فروش با اشاره به ثبت ۵۳ روز با هوای ناسالم برای اصفهان در طول تابستان سال جاری گفت: بخشی از وضعیت شاخص‌های آلودگی به ثبت رسیده، مربوط به کانون‌های گرد و غبار تالاب گاوخونی در مناطق اردستان، شمال استان مرز سمنان بوده است.

وی اضافه کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، در صورت تبدیل شدن تالاب گاوخونی به کانون گرد و غبار واقعی، پنج استان تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و از همین‌رو لزوم و اهمیت وجود رطوبت در این تالاب بیش از پیش احساس می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به تشنه بودن تالاب گاوخونی و فرورفتن یک درصد آب جاری‌شده به لایه‌های زیرین خاک این تالاب، اظهار کرد: به‌منظور نجات این تالاب، وزارت نیرو باید حقابه‌های قانونی و زیست‌محیطی را در برنامه و جدول منابع مصارف آب لحاظ کند.

وی با اشاره به اینکه تنها ورودی آب به این تالاب از رودخانه است، افزود: تبدیل نشدن این تالاب به کانون فعال گرد و غبار از مهم‌ترین موضوعاتی است که مدیریت بحران استان اصفهان بر آن تاکید دارد.

لزوم فعال شدن ستاد احیای تالاب گاوخونی

شیشه‌فروش با تاکید بر اینکه نگاه به تالاب باید نگاهی ملی باشد، تصریح کرد: مسئولان کشوری، وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان منابع طبیعی کشور، به‌منظور نجات این تالاب، اجرای طرح‌های کنترل کانون‌های گرد و غبار، تأمین حقابه‌ها و اجرای طرح‌های زیست‌محیطی، باید همراهی و همکاری داشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم فعال شدن ستاد احیای تالاب گاوخونی در وزارت نیرو ادامه داد: در صورت احیا شدن تالاب، سفره‌های زیرزمینی مناطقِ تحت تأثیر، تغذیه می‌شود و از شوری آب، فعال شدن کانون‌های گرد و غبار، بیماری سالک و تغییرات آب و هوایی جلوگیری خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه رونق گردشگری، کشاورزی و اقتصاد و احیای گونه‌های منحصربه‌فرد از دیگر نتایج احیای این تالاب خواهد بود، گفت: این مقدار آب اندک وارد شده به تالاب پاسخگو نیست.

وی با اشاره به اینکه تنها حدود یک درصد از تالاب با آب جاری شده رطوبت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی انتظار تمام مردم بوده و لازم است به صورت خاص در این خصوص گام برداشته شود.

کد خبر 709473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.