کاشت گیاه عروسک پشت پرده در وردشت

مدیر جهاد کشاورزی سمیرم گفت: عروسک پشت پرده یا فیسالیس گیاهی است که میوه رسیده آن جنبه خوراکی، دارویی و صنعتی دارد.

مصطفی طایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: گیاه عروسک پشت پرده در سال جاری به صورت پایلوت در مزرعه یک جریبی در روستای ده نساء کشت شد.

وی افزود: هدف اصلی کشت گیاه سنجش سازگاری آن با شرایط آب و هوایی منطقه بوده است و شواهد حاکی از آن است که در صورت کشت به موقع (اواخر اردیبهشت) و آبیاری مناسب حدود یک تن در جریب عملکرد خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سمیرم عنوان کرد: زمان کشت به موقع این گیاه اواخر اردیبهشت است و با توجه به اینکه مقاومت خوبی به سرما دارد، تا اواخر آبان‌ماه امکان برداشت دارد.

طایی در ادامه گفت: عدم خرید تضمینی یا نبود بازار فروش از جمله مواردی است که مانع از کشت این محصول در سطوح بالا می‌شود.

وی اضافه کرد: عروسک پشت پرده یا فیسالیس یک گیاه علفی و دائمی است که ۳۰ تا ۶۰ سانتیمتر با سرعت زیاد رشد می‌کند و از تیره سیب زمینی با ریزومی خزنده می‌باشد و ساقه‌ها زاویه دار و راست است و درون برگ‌های آن میوه گیاه به شکل نارنجی رنگی تشکیل می‌شود و شبکه رگبرگ‌های کاسه به شکل تور سفید رنگ ظریف و نازکی باقی می‌ماند و میوه گرد درون آن نمایان می‌شود به همین علت است که این گیاه را عروسک پشت پرده می‌نامند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سمیرم با اشاره به خواص دارویی این گیاه خاطرنشان کرد: عروسک پشت پرده طبعی سرد و خشک دارد و اثراتی نظیر ادرارآور، تب بر، ضد انگل، تصفیه‌کننده خون، دفع کرم معده و کرم کدو، ویتامین c، درمان ناراحتی‌های پوستی مانند جوش و کورک، درمان بیماری‌هایی نظیر زخم مجاری ادراری، بواسیر، هپاتیت برونشیت و تنگی نفس، رماتیسم و نقرس مفید می‌باشد.

کد خبر 709464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.