همکاری‌ تجاری ۳ میلیارد دلاری ایران و قزاقستان/ اراده دو کشور در توسعه همه‌جانبه روابط

وزیر جهاد کشاورزی ضمن ابراز رضایت از روند پیشرفت گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و قزاقستان گفت: این نحوه از مذاکرات و نتایج به دست آمده، نشان از اراده دو کشور و مسئولان در توسعه همه‌جانبه روابط در زمینه‌های مختلف دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «محمدعلی نیکبخت» در نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، علمی، فنی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان اظهار کرد: رئیس‌جمهور ایران بر اولویت همکاری اقتصادی و ارتباط تجاری و بازرگانی با همسایگان تاکید فراوان دارد و نتایج امروز این کمیسیون مشترک دلیلی بر عزم و اراده دو کشور در تأمین منافع ملی و مشترک بر پایه دوستی ملت‌ها است.

وی پیشرفت‌های ایران در ۴۵ سال اخیر را چشمگیر خواند و افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف از جمله بهداشت و درمان، آموزش، ساخت دارو، درمان انواع بیماری‌ها و پذیرش توریسم درمانی از دیگر کشورهای در منطقه پیشرو است.

وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: این قبیل پیشرفت‌ها در صنایع پیچیده پالایشگاهی، پتروشیمی و صنایع با تکنولوژی بالا در ایران به دست متخصصین و منابع انسانی ماهر تولید می‌شود.

نیکبخت با اشاره به نشست دور اول نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و قزاقستان با تاکید دوباره بر توانمندی کشاورزی کشورمان گفت: در کنار پیشرفت‌های قابل توجه، در نظر داریم برخی محدودیت‌ها را با ارتباط متقابل متکی بر منافع ملی و مشترک با کشورهای دوست و همسایه برطرف کنیم و از راه هم‌افزایی با کشور دوست؛ قزاقستان، روابط کشاورزی را در زیربخش‌های شیلات، پرورش آبزی در قفس و پرورش میگو در دریای خزر و خلیج فارس گسترش دهیم.

وی بخشی از نیاز گوشت قرمز کشور که اکنون از برزیل تأمین می‌شود را قابل جایگزینی با قزاقستان عنوان کرد و افزود: ۹۰ درصد نیاز به این فراورده از تولید داخل تأمین می‌شود و تمایل داریم در قالب پروتکل، بقیه نیاز خود را از قزاقستان تأمین کنیم.

وزیر جهادکشاورزی محدودیت اقلیمی و کمی بارش کشور را مانعی برای تولید برخی نهاده‌ها مانند ذرت و کنجاله سویا دانست و پیشنهاد داد: محصولات جو، ذرت و کنجاله سویا به ارزش وزنی ۲۰ میلیون تن در سال، وارد می‌شود و این خود می‌تواند موضوع همکاری دو کشور قرار گیرد.

در نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، علمی، فنی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان» به ریاست وزیر جهادکشاورزی کشورمان و با حضور معاون نخست‌وزیر قزاقستان و مشارکت هیئت‌های کارشناسی دو طرف برگزار شد و اسناد و توافق‌نامه‌های همکاری در این دور از مذاکرات به امضای نمایندگان دو کشور رسید.

در پایان این نشست، سند همکاری نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و قزاقستان و نقشه راه ارتباطات تجاری دو کشور تا سقف سه میلیارد دلار به امضای محمدعلی نیکبخت و معاون نخست‌وزیر قزاقستان رسید.

در این نشست، یادداشت تفاهم همکاری اندازه‌شناسی بین استاندارد ایران و مؤسسه اندازه‌شناسی قزاقستان و تشریفات و الزامات بهداشتی - دامپزشکی برای تجارت گوشت دام سنگین از قزاقستان به امضای نمایندگان دو کشور ایران و قزاقستان رسید.

کد خبر 709437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.