افزایش دو برابری مبادلات تجاری ایران با اوراسیا

وزیر صمت گفت: پیش‌بینی می‌شود با امضای موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیا در آینده نزدیک، به بازار ۱۸۰ میلیون نفری این منطقه دست پیدا کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عباس علی‌آبادی امروز _دوشنبه سیزدهم آذر _ در دومین افتتاحیه نمایشگاه اوراسیا اظهار کرد: از سال ۲۰۱۹ با امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اوراسیا، همکاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه بیش از پیش گسترش یافته است و پس از امضای این موافقتنامه شاهد رشدی در حدود ۴۰ درصد در مبادلات تجاری کشور با این منطقه بودیم.

وی افزود: تبادل تجاری ایران با منطقه اوراسیا در این مدت بیش از دو برابر افزایش یافته است.

وزیر صمت اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود با امضای موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیا در آینده نزدیک، به بازار ۱۸۰ میلیون نفری این منطقه دست پیدا کنیم.

علی‌آبادی گفت: جمهوری اسلامی ایران با جمعیتی بالغ بر ۸۵ میلیون نفر و داشتن منابع کم‌نظیری مانند انرژی، معادن، ظرفیت‌های فراوان در حوزه‌صنایع مختلف، خدمات فنی و مهندسی، محصولات با تکنولوژی بالا، دانش‌بنیان‌ها و موقعیت ژئوپلیتیکی در منطقه و دسترسی به شبکه‌های مواصلاتی ریلی، جاده‌ای و خطوط حمل‌ونقل بین‌المللی دریای، دسترسی به شاه‌راه‌های فعال و دالان‌های حمل‌ونقل و لجستیک بین‌المللی نقش کلیدی در منطقه دارد.

وی در خصوص نمایشگاه عنوان کرد: در این نمایشگاه نیز شاهد بخشی از توانمندی شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های مختلف صنعت، معدن و کشاورزی هستیم.

وزیر صمت اضافه کرد: قوانین سرمایه‌گذاری در ایران مشوق‌ها و معافیت‌های مناسبی برای سرمایه گذاری خارجی به‌ویژه در مناطق آزاد اقتصادی در نظر گرفته است.

علی‌آبادی گفت: شرکت‌های خارجی می‌توانند در پروژه‌های مختلف صنعتی، معدنی، عمرانی، نفت، گاز و پتروشیمی در بخش‌های علمی و فناوری سرمایه‌گذاری یا به صورت مشترک با شرکت‌های ایرانی همکاری کنند.

کد خبر 709269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.