دوفوریت الحاق‌بندی به بودجه برای پرداخت بدهی دولت به توانیر تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دوفوریت الحاق بندی به بودجه ۱۴۰۲ کشور برای پرداخت بدهی دولت به شرکت توانیر موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در جلسه علنی امروز _دوشنبه سیزدهم آذر_ مجلس شورای اسلامی، بررسی دو فوریت لایحه الحاق یک بند به تبصره «۵» ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در دستور کار قرار گرفت و با ۱۹۲ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از ۲۲۵ نماینده حاضر در صحن مجلس به تصویب نمایندگان رسید.

بر اساس ماده واحده این لایحه، متن زیر به عنوان بند «ق» به تبصره «۵» ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور الحاق می‌شود:

«ق- برای تسویه بخشی از بدهی دولت به شرکت توانیر بابت مابه‌التفاوت قیمت تمام‌شده و تکلیفی فروش برق، موضوع ماده «۶» قانون حمایت از صنعت برق کشور مصوب ۱۳۹۴، دولت موظف است مبلغ ۳۰۰ هزار میلیارد «۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۳۰۰» ریال انواع اوراق مالی اسلامی از جمله اسناد خزانه اسلامی را با حفظ قدرت خرید در مقاطع زمانی مشخص، منتشر و با تأیید وزیر نیرو به طلبکاران صنعت برق واگذار کند. عملکرد این بند به ردیف «۳۱۰۱۰۸» جدول شماره «۵» و جز «۸۶» ردیف «۵۵۰۰۰۰» جدول شماره «۹» این قانون اضافه می‌شود. مبلغ اسمی اوراق منتشره «پس از کسر حفظ قدرت خرید حسب مورد» از بدهی دولت به شرکت توانیر بابت مابه‌التفاوت قیمت تمام‌شده و تکلیفی فروش برق کسر می‌شود.»

پیش از رأی‌گیری حسین نوش آبادی نماینده مردم ورامین در مجلس در مخالفت با دو فوریت این لایحه گفت: در این لایحه گفته شده ۳۰ هزار میلیارد تومان انواع اوراق اسلامی داده می‌شود که باید مشخص شود به چه افرادی قرار است پرداخت شود. از طرفی باید مشخص شود طلبکاران صنعت برق چه افرادی هستند؟

وی تاکید کرد: ابعاد این بدهی و طلبکاران این موضوع باید مشخص شود که در این بند الحاقی این ابعاد مشخص نشدند.

پرویز محمدنژادقاضی‌محله در موافقت با دو فوریت لایحه گفت: آنچه که مسلم است برق به عنوان زیرساخت اساسی در کشورها مطرح شده و امروز زندگی همه مردم به برق وصل است و اگر از این موضوع بی‌بهره شویم، سبب خسارت‌های زیادی به تولید و زیرساخت‌های کشور خواهد شد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس با بیان اینکه ۱۲ هزار مگاوات ناترازی منفی در برق داریم، افزود: در حوزه تولید برق که از نیازهای اساسی کشور است، بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بدهکار هستیم و تقریباً درآمد کشور در حوزه انرژی بسیار پایین است و نیاز به حمایت دولت وجود دارد.

وی تاکید کرد: اگر به فکر انرژی برق نباشیم، تا ۳ یا ۴ سال آینده دچار مشکلات عدیده‌ای خواهیم شد و تأمین برق نیاز به تأمین مالی دارد.

کد خبر 709248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.