حال و هوای اصفهان در حوزه مسائل زیست‌محیطی خوب نیست/ منابع آلایندگی باید مدیریت شود

شهردار اصفهان با بیان اینکه این روزها حال و هوای اصفهان در حوزه مسائل زیست‌محیطی خوب نیست، گفت: برای رفع آلودگی هوای اصفهان باید اقدام اساسی همچون مدیریت منابع آلایندگی‌ها انجام شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده در برنامه تلویزیونی «اصفهان من» با بیان اینکه این روزها حال و هوای اصفهان در حوزه مسائل زیست‌محیطی خوب نیست، اظهار کرد: برای رفع آلودگی هوای اصفهان باید اقدام اساسی همچون مدیریت منابع آلایندگی‌ها انجام و آلاینده‌های ساکن و ثابت همچون صنایع و کارخانه‌ها و منابع آلاینده متحرک از جمله خودروها و وسایل نقلیه مدیریت شود.

وی افزود: برای تلطیف و کاهش آلودگی هوا به‌عنوان مُسکن، به پیشنهاد یکی از متفکران شهر به‌صورت آزمایشی کاری را در یکی از نقاط شهر انجام می‌دهیم؛ اگر این روش پاسخگوی این مشکل باشد، در روزها یا شب‌هایی که هوای شهر آلایندگی بالایی دارد، از این تکنولوژی تجربه‌شده در بعضی نقاط دنیا در اصفهان استفاده خواهیم کرد و امیدواریم هوای شهر را بهتر کند.

شهردار اصفهان ادامه داد: شهرداری دو وظیفه عمده نگهداری و توسعه و ارتقای شهر را به‌عهده دارد که در نگهداری شهر، مأموریت را به دو حوزه عمران و خدمات شهری محول کردیم؛ حوزه عمران مأموریت حفظ و نگهداری از ابنیه عمومی شهر، معابر و پل‌های ماشین‌رو و عابرپیاده را بر عهده دارد.

قاسم‌زاده بیان کرد: یکی از گلایه‌های شهروندان طی دو سال گذشته که در تماس با ۱۳۷ و در جلسات حضوری مطرح می‌کردند، فعال نبودن پل‌های عابر پیاده مکانیزه یا خراب و خاموش بودن آن‌ها بود؛ در شهر اصفهان حدود ۱۲۹ پل عابر پیاده داریم که ۲۶ پل با استفاده از پله‌برقی یا آسانسور مکانیزه شده است.

وی اضافه کرد: این پل‌ها زمانی در اختیار بخش خصوصی بود و سرمایه‌گذاری آن‌ها را به‌عهده گرفته بود، اما در طول زمان، نگهداری پل‌ها توسط سرمایه‌گذار به خوبی انجام نشد و به‌تدریج با مشکل فنی مواجه شد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در دوره ششم مدیریت شهری شاهد دعوای حقوقی بین شهرداری و سرمایه‌گذار بودیم که با پیگیری‌ها به سرانجام رسید، ادامه داد: در نیمه دوم سال گذشته این پل‌ها تحویل شهرداری شد، از همان زمان مرمت آن‌ها آغاز شد و قرار است تا قبل از نوروز ۱۴۰۳ تمام پل‌ها به جز پل‌های روبه‌روی مسجدالکریم خیابان بزرگمهر و مقابل درمانگاه نواب صفوی که هنوز در اختیار بخش خصوصی است، در معاونت فرهنگی و شرکت نیک‌اندیش آماده شود و به حداکثر بهره‌وری ممکن برسد.

قاسم‌زاده گفت: یکی از مواردی که شهروندان با سامانه ۱۳۷ مطرح کردند، موضوع روشنایی شهر است؛ به‌جز بوستان‌ها که تأمین نور آن‌ها به‌عهده شهرداری است، برای سایر قسمت‌ها شهرداری نیز در کنار شهروندان این مطالبه را از شرکت توانیر دارد و امیدواریم تدبیری بیندیشند.

شهر اصفهان به همت شهروندان یکی از تمیزترین شهرهای ایران و دنیا است که مسئولیت اصلی نگهداشت آن بر دوش تک‌تک مردم به‌عنوان ساکنان شهر است

وی با اشاره به اینکه بخشی از نگهداشت شهر به‌عهده معاونت عمران است، اظهار داشت: بخشی از نگهداشت شهر که مردم بیشتر درگیر آن هستند به عهده معاونت خدمات شهری است؛ حدود ۵۰ میلیون متر مربع از فضای شهری طی ۲۴ ساعت جاروب می‌شود که یکی از مأموریت‌های شهرداری نگهداشت شهر در نظافت و تمیزی است؛ مأموران و رفتگران شهرداری ساعت ۱۰ شب فعالیت خود را آغاز می‌کنند و تا روشنایی صبح مشغول نظافت شهر هستند.

شهردار اصفهان ادامه داد: ۵ هزار هکتار فضای سبز شهر در حال نگهداری است و در ناوگان حمل‌ونقل عمومی حدود ۹۰۰ اتوبوس باید به‌روز نگه داشته شود، به دلیل اینکه هر روز صبح ناوگان باید در خدمت شهروندان باشد؛ نگهداری موضوعی است که هرچند مسئولیت آن بر عهده شهرداری است، اما بدون کمک شهروندان انجام‌پذیر نیست.

قاسم‌زاده اظهار کرد: شهر اصفهان به همت شهروندان یکی از تمیزترین شهرهای ایران و دنیا است که مسئولیت اصلی نگهداشت آن بر دوش تک‌تک مردم به‌عنوان ساکنان شهر است.

وی با اشاره به روز جهانی معلولان و در پاسخ به تماس تلفنی یکی از معلولان در این برنامه و گلایه‌ای که درباره مشکل عبور و مرور در پیاده‌روهای خیابان زینبیه و استفاده از پارک لاله داشت، گفت: یکی از دغدغه‌های همیشگی شهرداری، مناسب‌سازی عبور و مرور برای معلولان بوده است که در این راستا مناسب‌سازی پیاده‌روهای اکثر مناطق انجام شده است، اما این مورد در خیابان زینبیه پیگیری خواهد شد و امیدواریم در فاصله زمان کوتاهی مناسب‌سازی در پارک لاله را انجام دهیم.

شهردار اصفهان بیان کرد: ظرفیت جدید حمل‌ونقل از این هفته در شهر برای معلولان فعال خواهد شد؛ در اولین بخش پنج ون برای استفاده معلولان با استفاده از وسایل مکانیکی مناسب‌سازی شده و معلولان طی تماس با شماره تلفن و سامانه‌ای که اطلاع‌رسانی خواهد شد، برای عبور و مرور در شهر تماس بگیرند؛ البته به مرور بر تعداد این ون‌ها افزوده خواهد شد.

کد خبر 709201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.