اهمیت حفاظت از خاک برای مردم تبیین شود

رئیس دانشگاه کردستان گفت: اگر امروز شاهد تخریب‌هایی در محیط زیست و بحران‌های اقتصادی هستیم، به این دلیل است که ارزش منابع به ویژه خاک را به خوبی تبیین نکرده‌ایم که باید امروز ارزش این منبع برای مردم روشن شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی دانشگاه کردستان، حامد قادرزاده امروز _یکشنبه دوازدهم آذر_ در پنجمین همایش استانی بزرگداشت روز جهانی خاک در دانشگاه کردستان، اظهار کرد: لازم است همه مجموعه‌ها با نیروهای علمی شاخص و ارزشمند دانشگاهی ارزش اقتصادی خاک را در هر منطقه به درستی تعیین کنند تا همه نسبت به حفظ این منبع حیاتی احساس مسئولیت کنند.

وی افزود: باید دانش اقتصاد منابع اعم از آب، خاک و هوا را نهادینه کرد و این منابع به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شده و قربانی راهبردهای کوتاه و بلندمدت شود.

رئیس دانشگاه کردستان لازمه دسترسی به توسعه پایدار را نهادینه کردن ارزش خاک دانست و گفت: ارزش خاک به هیچ عنوان قابل انکار نیست، چرا که این منبع به راحتی قابل جابجایی و احیا نیست.

قادرزاده با بیان اینکه اثرات جانبی بی‌توجهی به خاک نباید نادیده گرفته شود، تاکید کرد: برای هر نوع محصول باید خاک مناسب تعیین کرد و هر جایی هم کشت صورت نگیرد.

وی ابزار و ظرفیت‌های دانشگاه را محل مناسبی برای تحقق اهداف بلندمدت توسعه پایدار برشمرد و افزود: اگر امروز شاهد تخریب‌هایی در محیط زیست و بحران‌های اقتصادی هستیم، به دلیل این است که ارزش منابع به ویژه خاک را به خوبی تعیین نکرده‌ایم.

رئیس دانشگاه کردستان خاطرنشان کرد: از گذشته به دلیل اینکه تکنولوژی مناسبی برای جابجایی آب نبوده و مردم ارزش آب را به صورت ملموس می‌دانستند، توجه کمتری به خاک داشتند و باید امروز ارزش این منبع برای مردم روشن شود.

به گزارش ایمنا، این همایش با همکاری دانشگاه کردستان، انجمن علوم خاک ایران، دانشگاه حلبچه، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان برگزار شد.

با توجه به اهمیت خاک به عنوان یکی از مهمترین اجزا طبیعت، اتحادیه جهانی علوم خاک در سال ۲۰۰۳، در راستای ارج نهادن به اهمیت خاک و جلوگیری از تخریب و نابودی آن، روز پنج دسامبر برابر با ۱۴ آذر را به عنوان روز جهانی خاک نامید.

کد خبر 709104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.