آخرین وضعیت آلودگی و پاکی هوا در کلانشهرهای ایران، آذر ۱۴۰۲

بر اساس داده‌های روز گذشته و امروز (یکشنبه) وضعیت شاخص کیفیت هوای کلانشهرهای کشور با قرار گرفتن بر موقعیت آلوده، سالم، ناسالم و پاک ثبت شده است که جزئیات آن را از نظر می‌گذرانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _یکشنبه دوازدهم آذر_ بیندازیم، می‌توان میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به خوبی حس کرد، از این‌رو ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است که بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست، امروز هیچکدام از کلانشهرهای کشور در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد.

بر اساس آمارهای ثبت شده، امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهرهای تبریز و اصفهان در وضعیت ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد، در حالی‌که روز گذشته تنها شهر اصفهان در وضعیت (قرمز) ثبت شد و تبریز در موقعیت (نارنجی) بود.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای کرج، تهران، مشهد، اهواز، سمنان، اراک و همدان، در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) است، به طوری که روز یازدهم آذر شهرهای تبریز، کرج، تهران، اهواز، زنجان، قزوین، کرمانشاه، اراک و همدان در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) بودند، در این شرایط شهر مشهد و سمنان در شرایط سالم (زرد) قرار داشتند.

به این ترتیب، امروز سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهرهای ارومیه، بوشهر، شهرکرد، بجنورد، زاهدان، شیراز، سنندج، کرمان، کرمانشاه، خرم‌آباد و یزد، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای ارومیه، ایلام، بوشهر، شهرکرد، مشهد، بجنورد، سمنان، زاهدان، شیراز، سنندج، کرمان، خرم‌آباد و یزد در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار داشتند.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای اردبیل، ایلام، بیرجند، قم، یاسوج و رشت، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، در حالی‌که روز یازدهم آذر شهرهای اردبیل، بیرجند، قم، یاسوج و رشت در وضعیت پاک (سبز) قرار داشتند.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که براساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا؛ سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۱۵۴، اصفهان با شاخص ۱۶۲، در وضعیت (قرمز) قرار دارد، اما روز گذشته تنها شهر اصفهان با شاخص ۱۶۲، قرار داشت.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای کرج با شاخص ۱۳۴، تهران با شاخص ۱۴۰، مشهد با شاخص ۱۲۳، اهواز با شاخص ۱۴۳، سمنان با شاخص ۱۰۸، اراک با شاخص ۱۲۶، همدان با شاخص ۱۰۸، در وضعیت (نارنجی) قرار دارد، به طوری که روز گذشته شهرهای تبریز با شاخص ۱۱۸، کرج با شاخص ۱۴۱، تهران با شاخص ۱۲۶، اهواز با شاخص ۱۳۶، زنجان با شاخص ۱۲۲، قزوین با شاخص ۱۱۱، کرمانشاه با شاخص ۱۰۲، اراک با شاخص ۱۰۵، همدان با شاخص ۱۲۴، در وضعیت ناسالم (نارنجی) بودند.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای ارومیه با شاخص ۹۷، بوشهر با شاخص ۷۳، شهرکرد با شاخص ۶۹، بجنورد با شاخص ۸۸، زاهدان با شاخص ۸۷، شیراز با شاخص ۹۱، سنندج با شاخص ۶۸، کرمان با شاخص ۷۰، کرمانشاه با شاخص ۸۶، خرم‌آباد با شاخص ۶۹، یزد با شاخص ۵۷ وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا طی روز یازدهم آذر در ایستگاه کلانشهرهای ارومیه با شاخص ۸۲، ایلام با شاخص ۵۳، بوشهر با شاخص ۶۷، شهرکرد با شاخص ۷۴، مشهد با شاخص ۹۹، بجنورد با شاخص ۷۹، سمنان با شاخص ۹۲، زاهدان با شاخص ۹۱، شیراز با شاخص ۸۷، سنندج با شاخص ۶۱، کرمان با شاخص ۵۴، خرم‌آباد با شاخص ۷۸، یزد با شاخص ۷۵ وضعیت هوای سالم (زرد) قرار داشتند.

لازم است بدانیم سنجش کیفیت هوا امروز کلان‌شهرهای اردبیل با شاخص ۲۸، ایلام با شاخص ۲۵، بیرجند با شاخص ۳۳، قم با شاخص ۳۵، یاسوج با شاخص ۴۱، رشت با شاخص ۴۰، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، این شهرها روز گذشته نیز در اردبیل با شاخص ۲۶، بیرجند با شاخص ۴۵، قم با شاخص ۳۸، یاسوج با شاخص ۳۸، رشت با شاخص ۳۴، در وضعیت پاک (سبز) ثبت شده بودند.

به این ترتیب؛ شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای زنجان، قزوین، گرگان، ساری، بندرعباس و ثبت نشده است و روز گذشته وضعیت سنجش کیفیت هوای شهرهای گرگان، ساری، بندرعباس بدون داده ثبت شد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 709073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.