کنترل آلایندگی صنایع راهکار دارد/ پالایشگاه و ذوب‌آهن چه زمانی پاسخگوی عملکردشان هستند؟

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با ابراز نگرانی از وضعیت آلودگی هوای این کلان‌شهر گفت: چرا باید دود صنایع آلاینده را مردم اصفهان استشمام کنند، با خروج صنایع موافقت نشود و هزینه‌های مسئولیت اجتماعی و عوارض آلایندگی آن یا پرداخت نشود یا در استان دیگر خرج شود؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی صالحی امروز _یکشنبه دوازدهم آذر_ در صدودوازدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان در تذکری اظهار کرد: در روزهایی هستیم که شرایط برای نفس کشیدن سخت است و نفس‌ها به شماره افتاده است، اما شاهد هستیم که به‌رغم همه جلسات و بحث‌ها تصمیم جدی گرفته نمی‌شود.

وی افزود: موضوع روشن است، آلاینده‌های ثابت و متحرک و کارگاه‌های غیرمجاز منبع این شرایط هستند و اگر بخواهیم وضعیت بهتر شود، باید تصمیم قاطع بگیریم؛ نمی‌توانیم هم به دنبال ارزش افزوده اقتصادی و به هم نخوردن سیکل اقتصادی در کشور باشیم و هم شرایط را برای زیست مردم اصفهان فراهم کنیم.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ما صنعتی را در اصفهان داریم که نه‌تنها مدیران کشوری اجازه نمی‌دهند که برای بهسازی و ارتقای تجهیزات آن سرمایه‌گذاری شود، بلکه فاز توسعه آن نیز در چنین شرایطی رقم می‌خورد، ضمن اینکه سهم آلایندگی را پرداخت نمی‌کند، سهم مسئولیت اجتماعی را به مردم اصفهان نمی‌دهد و در استان‌های دیگر نیز پروژه‌های غیرضروری همچون انتقال آب را دنبال می‌کند.

صالحی ادامه داد: چه زمانی قرار است مدیریت پالایشگاه اصفهان و وزارت کار با مدیریت جدید نسبت به شرایطی که پالایشگاه برای اصفهان به وجود آورده پاسخگو باشند؟ چه زمانی قرار است ذوب‌آهن که زیر نظر وزارت کار است نسبت به وضعیت آلایندگی ایجاد شده پاسخگو باشند؟ چه زمانی قرار است نسبت به نیروگاهی که تجهیزاتش سال‌هاست فرسوده شده است، تصمیم‌گیری کنیم؟

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: هر سال با تعطیلی و درمان‌های مُسکن و محدودیت تردد، تلاش داریم آلام را کاهش دهیم؛ چرا باید دود صنایع آلاینده را مردم اصفهان استشمام کنند، با خروج آن‌ها موافقت نشود و هزینه‌های مسئولیت اجتماعی و عوارض آلایندگی آن یا پرداخت نشود یا در استان دیگر خرج شود.

وی تصریح کرد: امروز در شدیدترین شرایط آلودگی در شهر اصفهان هستیم، نه‌تنها برای برخورد با صنایع و کنترل و انتقال آن و کارگاه‌های غیرمجاز اتفاقی نمی‌افتد، بلکه مدیریت شهری که امسال و سال گذشته نزدیک به ۱۴، ۱۵ هزار میلیارد تومان در حوزه حمل‌ونقل سرمایه گذاری کرده پشتیبانی نمی‌شود.

برای دریافت عوارض آلایندگی در استان اتفاقی رقم نمی‌خورد و پشتیبانی از مدیریت شهری صورت نمی‌گیرد

صالحی با طرح این سوال که چرا سهم عوارض آلایندگی که حداقل می‌تواند آلایندگی منابع متحرک را با بهره‌برداری حلقه حفاظتی و مترو و نوسازی اتوبوس‌ها و اتوبوس‌های برقی کنترل کند، بر اساس فشارهای سیاسی به مجموعه‌هایی می‌دهیم که نه‌تنها تحت تأثیر آلایندگی نیست، بلکه محلی برای خرج کردن این عوارض هم ندارند؟ در حالی که این سهم حق مردم است، تأکید کرد: به جای اینکه یقه صنایع را بگیریم یا آن‌ها را خارج یا مجبور به استانداردسازی کنیم، باید جلوی توسعه آن‌ها را بگیریم.

وی اظهار کرد: برای دریافت عوارض آلایندگی در استان اتفاقی رقم نمی‌خورد و پشتیبانی از مدیریت شهری صورت نمی‌گیرد؛ اگر مدیریت لازم وجود داشته باشد، هم مسئله کنترل آلایندگی صنایع راه چاره دارد و هم هزینه‌هایی که باید در جبران این آلایندگی پرداخت کنند، تا در شهر اتفاقات مثبتی رقم بخورد، قابل جبران است، اما هنوز عزم و اراده لازم در این رابطه وجود ندارد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص بودجه شهرداری گفت: بی‌شک استدلال‌های منطقی برای کلیات درآمد و مخارج در خصوص میزان افزایش ردیف‌های درآمدی و میزان تخصیص به ردیف‌های هزینه‌ای و روند پنج‌ساله و ۱۰ ساله و همین سه سال اخیر باید وجود داشته باشد و عملکرد نیز شامل آن شود تا قیاس لازم را قبل از وصول اصل لایحه داشته باشیم.

وی گفت: سه ماه پیش با این تردید که طرح اصلاح ارتباطات با خواهرخوانده‌ها بر اساس ظرفیت‌های علمی، اقتصادی بررسی و قرار شد نظر شهرداری خواسته شود. سه ماه فرصت داده شد، اما سه ماه دیگر به بی‌عملی ما در حوزه بین‌الملل اضافه شد، نه‌تنها پیشنهاد واصل نشده، بلکه جلسه جمع‌بندی در شورای بین‌الملل هم هنوز انجام نشده است.

صالحی بیان کرد: انگیزه‌ای برای پیگیری موضوع ندارم، اما اصراری که برای نظرخواهی از شهرداری برای طرحی که محرک حرکت بود، نتیجه آن اتفاقی است که می‌بینیم.

کد خبر 709048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.