هپاتیت C چه عوارضی به دنبال دارد؟

فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان گفت: هپاتیت C می‌تواند هم علائم حاد و هم علائم مزمن ایجاد کند؛ در دوره حاد این بیماری، ۱۰ تا ۱۵ درصد بیماران به سمت بهبودی و حدود ۷۵ درصد آن‌ها به سمت بیماری مزمن کبدی پیش می‌روند و عوارض آن به‌صورت از کار افتادن کبد، سیروز کبدی و سرطان‌های کبدی ظاهر می‌شود.

مهدی کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به درگیری کبد بدن انسان با ویروس هپاتیت C، اظهار کرد: یکی از ویروس‌هایی که موجب درگیری کبد می‌شود، ویروس هپاتیت C است، ویروس هپاتیت C نیز تقریباً شبیه هپاتیت B از طریق خون و مایعات بدن انتقال پیدا می‌کند و همراه با بیماری هپاتیت B از شایع‌ترین بیماری‌ها در دنیا است که موجب از بین رفتن کبد می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سیستم بیماری‌های دنیا تغییراتی کرده است و بیشتر بیماری‌های غیرواگیر و بیماری‌های متابولیک موجب از بین رفتن کبد می‌شود، افزود: تا چند سال پیش این وضعیت ادامه داشت و هپاتیت B و C از بیماری‌هایی بود که باعث از بین رفتن کبد بدن انسان می‌شد؛ هپاتیت C در تمام نقاط دنیا وجود دارد و بسیاری از افرادی که مبتلا به ویروس هپاتیت C هستند، از بیماری خود اطلاع ندارند.

فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان تصریح کرد: در شرق آسیا و در ناحیه شرق مدیترانه شیوع این بیماری زیاد است، اما ایران نسبت به کشورهای همسایه میزان شیوع کمتری دارد و حدود ۰.۵ درصد در کشور شیوع هپاتیت C وجود دارد، این اتفاق به همت مسئولان، پزشکان و مردم است که توانستند در هشت استان این بیماری را به‌طور کامل ریشه‌کن کنند و امیدواریم به‌زودی این بیماری در کل کشور ریشه‌کن شود.

تفاوت‌های بیماری هپاتیت C و B

وی با تاکید بر اینکه بیماری هپاتیت C با هپاتیت B تفاوت‌هایی دارد، گفت: تفاوت در این است که هپاتیت C ایمنی دائمی ایجاد نمی‌کند و واکسنی برای پیشگیری از شیوع این نوع هپاتیت وجود ندارد، اما طی چند سال گذشته شیوه‌های درمانی برای هپاتیت C آمده است که این شیوه‌های درمان می‌تواند بالای ۹۵ درصد این نوع هپاتیت را درمان کند و داروهای این نوع هپاتیت تحت پوشش بیمه در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

کاظمی در خصوص راه‌های انتقال هپاتیت C خاطرنشان کرد: راه‌های انتقال این بیماری مانند هپاتیت B است، در گذشته غربالگری از طریق فراورده‌های خونی انجام نمی‌شد و قبل از سال ۱۳۷۵ شایع‌ترین راه انتقال این بیماری از طریق فراورده‌های خونی بود، در شرایط فعلی شایع‌ترین راه انتقال ویروس هپاتیت C از طریق سرنگ‌های آلوده مشترک معتادانی است که از مواد تزریقی استفاده می‌کنند، همچنین خالکوبی‌ها و تتوهایی که در مکان‌های غیربهداشتی انجام می‌شود، راه دیگر انتقال این ویروس است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: در مراکز بهداشتی مانند دندان‌پزشکی‌ها استفاده وسایلی که موجب خون‌ریزی می‌شود یا در آرایشگاه‌هایی که از تیغ‌های مشترک استفاده می‌شود، احتمال انتقال این بیماری وجود دارد، همچنین رفتارهای پرخطر جنسی موجب انتقال این بیماری می‌شود.

وی در مورد راه‌های تشخیص و علائم هپاتیت C اظهار کرد: این نوع هپاتیت دو نوع است و می‌تواند هم علائم حاد و هم علائم مزمن ایجاد کند، در دوره حاد این بیماری ۱۰ تا ۱۵ درصد بیماران به سمت بهبودی می‌روند و حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد آن‌ها به سمت بیماری‌های مزمن کبدی پیش می‌روند که عوارض آن به‌صورت از کار افتادن کبد، سیروز کبدی و سرطان‌های کبدی ظاهر می‌شود.

فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان گفت: یکی از راه‌های پیشگیری از پخش هپاتیت C این است که بتوانیم افرادی که ناقل ویروس هپاتیت C هستند را بشناسیم و درمان کنیم، با درمان می‌توانیم این بیماری را به‌طور کامل از بین ببریم و چرخه‌ای که از هپاتیت C در جامعه وجود دارد را بشکنیم.

چگونه بیماران مبتلا به هپاتیت C شناسایی می‌شوند؟

وی خاطرنشان کرد: گروه‌های پرخطر انتقال این بیماری باید شناسایی شوند، یکی از گروه‌ها معتادانی هستند که از سرنگ‌های آلوده مشترک استفاده می‌کنند، در زندان‌ها این اتفاق می‌افتد و لازم است در زندان‌ها غربالگری انجام شود.

کاظمی با بیان اینکه کسانی که قبل از سال ۱۳۷۵ خون گرفته‌اند و بیماران هموفیلی و تالاسمی و افرادی که خال‌کوبی انجام می‌دهند، باید باید مورد چکاپ قرار گیرند، افزود: در این صورت می‌توان افراد مبتلا به بیماری هپاتیت C را شناسایی کرد، باید روش‌های پزشکی ایمن در کلینیک‌ها و در مراکز دندان‌پزشکی و آزمایشگاه‌ها به‌کار گرفته شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سازمان انتقال خون تمام خون‌هایی را که برای تزریق می‌فرستد، از نظر هپاتیت B و C بررسی می‌کند و از این نظر مشکلی وجود ندارد، بعد از اینکه در جامعه، غربالگری‌هایی برای هپاتیت B و C اتفاق افتاد، روند روبه کاهش بسیار چشمگیری در شیوع هپاتیت C به‌وجود آمد، ضروری است بیماران مبتلا به هپاتیت C را شناسایی و درمان کنیم تا این بیماری در جامه ریشه‌کن شود.

فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان گفت: در شرایط فعلی داروهای مؤثری برای درمان هپاتیت C در کشور وجود دارد و طول دوره درمان سه تا شش ماه و وابسته به وضعیت کبد بیمار است، بیماران ماهانه توسط پزشک معالج ویزیت می‌شوند و باید داروهایی را که برای آن‌ها تجویز می‌شود ، برای تکمیل درمان مصرف کنند.

کد خبر 709045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.