تهران، صدای مظلومیت اصفهان در حوزه آب و محیط زیست را نمی‌شنود

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه از دانشجویان درخواست می‌کنم که جنبش‌های دانشجویی را در جهت استیفای حقوق شهر در حوزه محیط زیست، آب و فرونشست در چارچوب قانون ایجاد کنند، گفت: تهران، صدای مظلومیت اصفهان در حوزه آب و محیط زیست را نمی‌شنود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مصطفی نباتی‌نژاد امروز _یکشنبه دوازدهم آذر_ در نطق میان‌دستور صدودوازدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با گرامیداشت هفته پژوهش، روز قانون اساسی و روز دانشجو اظهار کرد: از دانشجویان درخواست می‌کنم که جنبش‌های دانشجویی را برای استیفای حقوق شهر در حوزه محیط زیست، آب و فرونشست در چارچوب قانون ایجاد کنند و صدای خود را بلند کنند؛ به‌گونه‌ای که تهران صدای ما را بشنود.

وی با بیان اینکه تهران، صدای مظلومیت اصفهان در حوزه آب و محیط زیست را نمی‌شنود، افزود: تهران ادعا می‌کند توسعه اصفهان را بر اساس داشته‌های تمدنی و گردشگری قرار داده، اما شهرک‌های صنعتی اطراف، قارچ‌گونه در حال رشد است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به راهکارهای عملیاتی شدن حکمرانی داده‌محور اظهار کرد: یکی از موضوعات این حوزه، ایجاد رصدخانه شهری است؛ از شهرداری استدعا دارم که ساختار این پروژه و نمودار زمانی آن را به شورا اعلام کند تا مشخص شود که چه ماهی این رصدخانه قرار است افتتاح شود.

وی با اشاره به شمارشگرهای معکوس پروژه‌های شاخص شهری بیان کرد: قرار بود زیرساختی در این خصوص ایجاد شود و در جلسه با وزیر کشور و نیرو در خصوص روزشمار احیای زاینده رود مطرح شد. ما هزینه‌ای را برای دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود در نظر گرفتیم، از ردیف همان بودجه یا هر جای دیگر زیرساخت این موضوع نیز باید فراهم شود، به استانداری نیز اعلام شود که این نمایشگر در اختیار شماست و پروژه‌های دائمی شدن زاینده‌رود را روی مانیتور شهر قرار دهید.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه برخی مدیران شهری گویا کارکنان خود را از ارتباط بی‌واسطه با اعضای شورای اسلامی شهر منع کرده‌اند، گفت: شورا در چارچوب و قانون عمل می‌کند و اگر اطلاعاتی داشته باشد که بحق باشد، آن را پیگیری می‌کند، همچنین شورا حق ارتباط با همه مردم را دارد.

وی با اشاره به معضل آلودگی هوای اصفهان تصریح کرد: نمی‌دانیم تا کی قرار است این شرایط ادامه پیدا کند. درست است که وارث میراث قبلی‌ها هستیم و خارج از اختیار ماست، اما مردم به ما می‌گویند شما مسئول هستید؛ سعی این بوده است که هیچ‌گونه قصوری نداشته باشیم و اولویت اول ما مسائل زیست‌محیطی شهر باشد، اما شرمنده هستیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تمرکز مطالبه‌گری ما، دستگاه‌ها و نهادها باید بر این امر باشد، اما روایت‌ها در افق آینده مأیوس‌کننده است. همراه با تعدادی از همکاران بازدیدهایی داشتیم که از رئیس کمیسیون محیط زیست می‌خواهیم روایتی که به ما منتقل شد را اعلام کنند تا مشخص شود در سال‌های آینده قرار است چه میزان به شهرک‌های صنعتی اضافه و از حجم آلاینده‌های درون شهر کاسته شود.

وی ادامه داد: بیست‌وهشتمین کنفرانس جهانی تغییرات اقلیمی در امارات برگزار و هشدار داده شد که سال آینده گرم‌ترین سال تاریخ جهان خواهد بود؛ البته کشورهای توسعه‌یافته سهم سنگینی دارند؛ آمریکا و چین اگر رعایت کنند حال و هوای جهان بهتر خواهد بود، اما کشورهای در حال توسعه سهم سرانه انتشار گازهای گلخانه‌ای بالاتری دارند و این معلول تحریم‌های ظالمانه و فاصله تکنولوژی بین کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای در حال توسعه است.

نباتی‌نژاد تأکید کرد: از شهرداری می‌خواهم در اولین جلسه شورای محیط زیست، گزارش کنفرانس جهانی اخیر را مرور کند؛ شهرداری اصفهان باید خود را با سیاست‌های جهانی هم‌سو کند.

کد خبر 709042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.