سنگینی سایه جنگ غزه بر اجلاس اقلیمی کاپ ۲۸

حضور رژیم صهیونیستی در اجلاس کاپ ۲۸ دبی برای کاهش عواقب تغییرات اقلیمی حین نسل‌کشی مردم فلسطین طنز تلخی بود که بی‌توجه نماند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره تأثیر از سر گرفتن تهاجم رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه بر اجلاس تغییرات اقلیمی نوشته است: در حالی که دیپلمات رژیم اسرائیل با سران خاورمیانه در حال گفت‌وگو بود، دستیاران او کتابی از زندانیان اسرائیلی نزد حماس را به نمایش گذاشته بودند. در گوشه‌ای دیگر نماینده دولت خودگردان فلسطین از خبرنگار آسوشیتدپرس مطلع شد که رژیم صهیونیستی حمله زمینی و هوایی به غزه را دوباره آغاز کرده است.

سنگینی سایه جنگ غزه بر اجلاس اقلیمی کاپ ۲۸

شاید انتظار می‌رفت با توجه به عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی، موضوع جنگ تأثیر زیاد روی مسیر و اهداف این اجلاس نداشته باشد، اما وقایع دور از انتظار سران رژیم صهیونیستی و میزبان پیش رفت.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، در سخنان خود در کنفرانس تغییرات اقلیمی کاپ که هدف آن تمرکز بر مهار گرمایش جهانی بود، به جنگ اسرائیل و غزه اشاره کرد و گفت: «همان‌طور که در این منطقه می‌بینیم، درگیری‌ها باعث رنجش و عواطف شدید می‌شود. ما خبردار شدیم که بمب‌ها دوباره در غزه به صدا درآمده‌اند.»

عود جوزف، دیپلمات ارشد وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در امور خاورمیانه، به آسوشیتدپرس گفت که معتقد است این جنگْ روابط رژیم اسرائیل با امارات و سایرین را قطع نکرده است.

جوزف افزود: «متاسفانه جنگ‌ها همیشه ناخوشایند هستند و جنگ‌ها همیشه از ما بهای سنگینی می‌طلبند.»

با این حال، جوزف آنچه را که «تصاویر غم‌انگیز» از کشته شدن زنان و کودکان فلسطینی پس از حملات هوایی رژیم غاصب اسرائیل در نوار غزه خواند، تصدیق کرد. او ادعای بی‌اساسی کرد که این اتفاقات به این دلیل رخ داده است که «حماس تصمیمی استراتژیک گرفته است تا غیرنظامیان را به عنوان سپر انسانی بپذیرد»، در حالی که به‌تازگی به گزارش مجله ۹۷۲+، رژیم صهیونیستی با کمک هوش‌مصنوعی مناطق غیرنظامی را بمباران می‌کند تا فشار مدنی بر حماس وارد کند.

برای هدیل اخمایس، کارشناس تغییرات اقلیمی تشکیلات خودگردان فلسطین، این توضیح نماینده رژیم صهیونیستی زمانی که فلسطینی‌ها در حال کشته شدن هستند، بیهوده بود. او از تیرهایی که به خانه‌اش در جریان حمله اسرائیلی‌ها اصابت کرد و تلاش برای اینکه حتی بتواند برای اجلاس کاپ به دبی پرواز کند، صحبت کرد.

اخمایس افزود: «ما اینجا همه با هم هستیم، همه دنیا با هم، برای مبارزه با تغییرات اقلیمی، اما برای چه چیزی در حال مذاکره هستیم؟ ما وسط یک نسل‌کشی برای چه چیزی مذاکره می‌کنیم؟»

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور تشریفاتی رژیم صهیونیستی که روز جمعه برای دیدارهای خصوصی حاضر شده بود، علی‌رغم برنامه‌ریزی برای سخنرانی از آن منصرف شد. این ممکن است به دلیل انتقادات تند از رژیم اسرائیل روی صحنه از سوی برخی از رهبران، از جمله گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا، با اشاره به «نسل‌کشی و بربریت بر مردم فلسطین» باشد.

سنگینی سایه جنگ غزه بر اجلاس اقلیمی کاپ ۲۸

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، در سخنرانی‌های خود رژیم صهیونیستی را به ارتکاب جنایات جنگی در غزه متهم کردند، در حالی که یک مقام رژیم کودکش اسرائیل گفت ارتش به قوانین بین‌المللی پایبند است و قصد دارد حماس را نابود کند.

آسوشیتدپرس در ادامه نوشته است که در جریان آتش‌بس یک هفته‌ای، حماس بیش از ۱۰۰ زندانی را آزاد کرد که بیشتر آن‌ها اسرائیلی بودند در برابر آن رژیم صهیونیستی ۲۴۰ فلسطینی (اغلب زنان و کودکان) را از زندان آزاد کرد.

مدیرکل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در صحبت با آسوشیتدپرس در کاپ ۲۸ گفت که سازمان او برای از سرگیری اسکورت گروگان‌ها به خارج از نوار غزه آماده است.

ماردینی گفت: «فکر می‌کنم هیچ جایی در نوار غزه امن نیست. متأسفانه این امری است که مردم به سختی مطلع آن شدند.»

این امر به ویژه در شرایطی صادق است که ارتش رژیم اسرائیل از کسانی که در جنوب نوار غزه هستند که شامل پناه‌جویان از شمال نیز می‌شود، می‌خواهد به سمت جنوب و به سمت گذرگاه رفح بروند.

ماردینی گفت: «هشدارها و درخواست از غیرنظامیان برای تخلیه کاری است که یک طرف درگیری می‌تواند انجام دهد، البته به شرطی که غیرنظامیان گزینه‌هایی داشته باشند. اکنون ۵۰ روز از جنگ می‌گذرد، ما می‌دانیم که غیرنظامیان در نوار غزه گزینه دیگری برایشان باقی نمانده است.»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، به آسوشیتدپرس گفت که از پایان توقف درگیری‌ها متأسف است. از نظر او «این [وقفه] کمک‌های بسیار ضروری را برای مردم ساکن غزه، همچنین ادامه آزادی گروگان‌ها را امکان‌پذیر کرد و من از قطر و دیگرانی که تلاش می‌کنند راهی برای از سرگیری وقفه بیابند، قدردانی می‌کنم.»

آسوشیتدپرس همچنین مدعی است که اغلب حضار در اجلاس کاپ با فلسطین همدردی می‌کردند. به طوری که یکی از گروه‌های دوستدار محیط‌زیست دست‌نوشته‌هایی را به‌طور مکرر پخش می‌کرد که روی آن نوشته شده بود: «آتش‌بس فوری». نمایشگاهی از کفش‌های کودکان به عنوان نمادی از کشته‌شدگان در نوار غزه وجود داشت. برخی شعارهای حامی فلسطین سر می‌دادند و برخی دیگر شال‌های سنتی چفیه فلسطینی به سر داشتند. هیئت ایران در اعتراض به حضور مقامات رژیم صهیونیستی اجلاس سران را ترک کرد.

سنگینی سایه جنگ غزه بر اجلاس اقلیمی کاپ ۲۸

دیپلمات رژیم صهیونیستی درباره از سرگیری بمباران غره به آسوشیتدپرس گفته است که هرگونه مذاکره با حماس را رد می‌کند، جنبشی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل بارها متعهد به نابودی آن در جنگ غزه شده است. او همچنین ادعای بی‌اساسی کرد که اسرائیل بدون انجام این تهاجم نظامی «نمی‌توانست به آزادسازی زندانی‌های فعلی برسد.»

از نظر نماینده تغییرات اقلیمی فلسطین تاکید مقامات آمریکا بر راه‌حل دو دولتی پس از پایان جنگ با توجه به ائتلاف راست‌گرای تندرو که نتانیاهو دور خود جمع کرده است و اقدامات حمایتی آنها از شهرک‌نشینان اشغالگر صهیونیستی امید برای تشکیل دولت فلسطین را غیرممکن می‌سازد. او گفت که میلیاردها دلار هزینه لازم برای بازسازی نوار غزه بر کاهش سهم هزینه‌ها برای جبران عواقب محیط‌زیستی تغییرات اقلیمی تأثیرگذار خواهد بود.

نماینده فلسطین در کاپ ۲۸ در پایان گفت «در طول ۲۰ سال گذشته، راه‌حل دو دولت / کشور کجا بود؟ امروزه، طرف اسرائیلی است که مانع این کار است؛ ذهنیت آنها این است، یا ما یا آنها.»

سنگینی سایه جنگ غزه بر اجلاس اقلیمی کاپ ۲۸

کد خبر 709018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.