اعلام جزئیات جشنواره ملی شعر حضرت مادر / مادران تاریخ‌سازان جامعه هستند

دبیر کنگره ملی شعر حضرت مادر گفت: شاعران اصفهانی و کل کشور می‌توانند از دوازدهم آذر تا سیزدهم دی آثار خود را برای شرکت در جشنواره به وبگاه morsalat.ir ارسال کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا نشست خبری سومین جشنواره ملی شعر حضرت مادر صبح امروز _یکشنبه دوازدهم آذر_ برگزار شد؛ در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام عبدالرسول احمدیان اظهار کرد: در شعر و ادبیات با مفهوم مادر و معارف اسلامی یک تلاقی ایجاد کردیم که می‌تواند مورد گفت‌وگو قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه بیان و شعر یکی از معجزات الهی هستند، افزود: خداوند از ابزار بیان برای آخرین معجزه ماندگاری چون قرآن که تاکنون برای انسان ساری، جاری و ماندگار است استفاده کرد تا رسول و رسالت خود را به ما معرفی کند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به جایگاه ادیبان تصریح کرد: بشر نمی‌تواند معجزه را به صورت طبیعی ایجاد کند، بنابراین خدا از ابزار سخن و بیان برای معرفی رسول خود را به ما استفاده کرد.

احمدیان با بیان اینکه شعر در ادبیات و بیان جایگاه خاصی دارد، افزود: جنبه‌های هنری شعر همچون زیبایی‌شناسی و بیان زیبایی باعث می‌شود بین اقوام مختلف جایگاه خود را پیدا کند و از انواع ادبیات و بیان متمایز شود؛ همان‌طور که هر پدیده‌ای در عالم شأن والا پیدا کند، مسئولیت بالا و سنگینی بر عهده آن قرار خواهد گرفت، شأن شعر نیز این‌گونه است.

وی با اشاره به اینکه شعر و شاعر وظیفه سنگینی برای بالا بردن معرفت فکری جامعه بر عهده دارند، اظهار کرد: شعر و شاعر وظیفه دارند از این ابزار در قابل تعهد و وظایف انسانی و اسلامی استفاده و به بالا رفتن معرفت دینی و فکری جامعه کمک کنند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: رسانه یکی از جنبه‌های خاص شعر است؛ چراکه رسانه تأثیرگذار است و شأن والایی را برای آن ایجاد می‌کند، از سویی شعر یک ثروت ملی است، شعر یکی از نمادهای برجسته هنر در فرهنگ ایرانی اسلامی محسوب می‌شود و از این‌رو وظیفه داریم انواع شعر را بشناسیم و برای اعتلای جایگاه فرهنگ ایرانی اسلامی آن را معرفی و استفاده کنیم.

احمدیان با بیان اینکه هنر حقیقی از جانب پروردگار به عنوان یک محبت الهی برای بشر نازل شده است، از این‌رو می‌توان گفت شعر یکی از محبت‌های الهی است، تصریح کرد: بلندترین مقام رسمی کشور شعر می‌گویند، محافل شعر برگزار و در آن شرکت می‌کنند؛ بنابراین شعر در کشور و فرهنگ ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه زن و مادر مفهوم مهمی است و باید به آن توجه داشت، اظهار کرد: به‌طور کلی زن و شخصیت آن از مهم‌ترین ارکان جامعه محسوب می‌شود، چراکه زن می‌تواند نقش‌های مختلفی چون خواهر، مادر، همسر و اشتغال را بر عهده داشته باشد، از سویی مهم‌ترین نقش زن نقش مادری است؛ مادر مولد است، موجب بقای نسل بشر می‌شود و وجود فیزیکی همه ما مدیون مادران است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه مادر نقش مهمی در تربیت فکر و اندیشه فرزندان جامعه دارد، از این‌رو مادران نقش پررنگی را در جامعه و تاریخ داشته‌اند و تاریخ‌سازان جامعه بشری هستند، افزود: مادران ائمه به عنوان مربیان آن‌ها وظیفه حمل و تربیت را بر عهده داشتند که این نقش ویژه بعضی از اشخاص بزرگی چون حضرت فاطمه (س) و حضرت نرجس خاتون را نمایان می‌کند.

احمدیان با تاکید بر اینکه در این کنگره سعی داریم با ابزار شعر و هنر به نقش ویژه مادران و مادر خوبی‌ها، حضرت فاطمه (س) بیشتر بپردازیم، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از افرادی که وظیفه مضاعف نسبت به ایشان داریم، امام زمان (عج) هستند؛ چراکه که عصاره زحمات همه امامان توسط ایشان به نتیجه خواهد رسید و حق بزرگی را برگردان ما دارند.

وی تصریح کرد: نرجس خاتون به جهت اینکه مادر امام آخر تشیع هستند جایگاه ویژه‌ای را در بین مادران دارند، از این‌رو سعی می‌کنیم در این کنگره به جایگاه و نقش این بانو توجه داشته باشیم و بتوانیم از ابزار شعر برای ارادت خود به امام و جایگاه مادرشان استفاده کنیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: در این کنگره با ابزار بیان و شعر در جهت بالا بردن معرف و فرهنگ اسلامی از مقام مادران ائمه به‌ویژه مادر خوبی‌ها حضرت فاطمه و حضرت نرجس خاتون استفاده و عرض ارادت خود را به مقام این بزرگان ارائه خواهیم کرد.

احمدیان با بیان اینکه این کنگره ملی در سال ۱۴۰۰ توسط دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان شکل گرفت و در قالب فراخوانی کار خود را آغاز کرد، تصریح کرد: سال اول با ارسال ۴۰۰ اثر از ۹۰ شاعر کشور کار را با داورانی حرفه‌ای آغاز کردیم و در ادامه آثار مطلوب را به صورت کتابی منتشر کردیم.

وی با اشاره به اینکه سال جاری از کتاب سال قبل رونمایی خواهیم کرد، ادامه داد: در کنگره دوم ۷۰۰ اثر توسط ۱۵۰ شاعر به دبیرخانه رسید، فرایند داوری و انتخاب آثار برتر انجام و در کنگره سال جاری رونمایی خواهد شد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: سال جاری تصمیم داریم برای سومین بار با همان مفاهیم و سه رویکرد مادر، حضرت فاطمه (س) و حضرت نرجس خاتون کار را پیش ببریم؛ در همین راستا فراخوان این کنگره را هم‌زمان با شهادت حضرت زهرا (س) اعلام و اختتامیه آن را روز ولادت این بانو برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: محفل شعر آئینی انگور، سازمان فرهنگی‌اجتماعی اصفهان، حوزه هنری، صد وسیما و اداره ارشاد استان اصفهان از حامیان برگزاری این جشنواره هستند.

احمدیان با بیان بخش ویژه این کنگره گفت: در این کنگره به صورت ویژه از شاعر آئینی کشور عباس شاه‌زیدی معروف به خروش اصفهانی، تجلیل خواهیم کرد.

اعلام جزئیات جشنواره ملی شعر حضرت مادر / مادران تاریخ سازان جامعه هستند

در ادامه پایون، مسئول اداره فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات استان اصفهان اظهار کرد: جشنواره طی دو سال گذشته از لحاظ کیفی و کمی سطح مناسبی را داشته و آثار خوبی به دبیرخانه ارسال شد که این نشان از تلاش شاعران برای سرودن شعر در وصف اهل بیت دارد.

وی ادامه داد: سال جاری سومین کنگره به صورت ملی در اصفهان برگزار خواهد شد که شاعران اصفهانی و کل کشور می‌توانند از دوازدهم آذر تا سیزدهم دی آثار خود را برای شرکت در جشنواره به وبگاه morsalat.ir ارسال کنند.

دبیر کنگره تصریح کرد: حضور و شرکت ۱۵۰ شاعر آئینی در کنگره آمار خوبی محسوب می‌شود و تلاش دبیرخانه این است که آثار مورد تأیید را به چاپ برساند و ماندگار کند، تا این جشنواره به اختتامیه محدود نشود و رونق و گسترش پیدا کند.

پایون گفت: پس از داوری و انتخاب ۱۰ برگزیده لوح و تندیس کنگره به افراد تعلق خواهد گرفت.

کد خبر 708993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.