تخلیه و بارگیری کالا در بنادر غرب هرمزگان از ۸ میلیون تن گذشت

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان، میزان تخلیه و بارگیری انواع کالای نفتی و غیرنفتی طی هشت ماه امسال در بنادر غرب این استان را بیش از هشت میلیون و ۴۸۹ هزار تن اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از هرمزگان و به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، مرتضی سالاری با ارائه گزارشی از عملکرد هشت ماهه سال جاری در بنادر غرب استان، اظهار کرد: در مجموع هشت میلیون و ۴۸۹ هزار و ۹۲۵ تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در بنادر غرب استان هرمزگان تخلیه و بارگیری شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: از مجموع عملیات تخلیه و بارگیری انجام شده، چهار میلیون و ۶۰۱ هزار و ۳۰۱ تن با افزایش ۲۲ درصدی مربوط به کالاهای غیرنفتی و سه میلیون و ۸۸۸ هزار و ۶۲۴ تن نیز به فرآورده‌های نفتی اختصاص دارد.

ترانزیت بیش از ۱۳۲ هزار دستگاه خودرو

مدیر بنادر و دریانوردی غرب استان هرمزگان از افزایش ۳۱ درصدی ترانزیت نفتی و غیرنفتی خبر داد و افزود: در دوره زمانی یاد شده، حجم ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی که عمده آن محموله خودرو بوده است به ۲۹۹ هزار ۹۹۹ تن رسید که نشانگر افزایش ۳۱ درصدی است.

سالاری افزود: در این بازه زمانی ترانزیت بیش از ۱۳۲ هزار و ۳۶۳ خودرو با افزایش ۲۶ درصدی از طریق بندرلنگه به کشورهای آسیای میانه و عراق انجام گرفت و این بندر توانست جایگاه نخست این بخش را در بین دیگر بنادر کشور به خود اختصاص دهد.

به گفته وی؛ تخلیه این تعداد خودروی ترانزیتی توسط یک هزار و ۹۶۲ فروند شناور فلزی انجام گرفت که پس از تخلیه و انجام تشریفات گمرکی به مقاصد کشورهای عراق، افغانستان و کشورهای آسیای میانه بارگیری شد.

صادرات بیش از چهار میلیون تن انواع کالا

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان در بخش دیگری به صادرات ۴ میلیون و ۶۶۰ هزار و ۸۹۲ تن انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی شامل میوه و تره بار، خشکبار، مواد معدنی و مصالح ساختمانی اشاره کرد.

سالاری گفت: از مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی انجام شده ۲ میلیون و ۳۵۲ هزار و ۳۸۲ تن با ۱۵ درصد افزایش نسبت مدت مشابه سال گذشته مربوط به صادرات غیرنفتی و ۲ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۵۱۰ تن به صادرات نفتی اختصاص دارد.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع عملیات انجام شده، ۲ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۷۷ تن نیز به فرآورده‌های نفتی و غیرنفتی با پنج درصد افزایش به صورت رویه کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) در بنادر غرب استان هرمزگان جابه‌جا شده است.

سالاری اضافه کرد: در هشت ماهه امسال بنادر غرب استان توانست با کابوتاژ یک میلیون و ۳۲۷ هزار و ۱۲۸ تن فرآورده‌های غیرنفتی با افزایش ۲۰ درصدی و کابوتاژ یک میلیون و ۵۷۹ هزار و ۹۴۹ تن فرآورده‌های نفتی روزهای پررونقی را در این بخش از عملیات تجربه کند.

جهش ۳۳ درصدی تخلیه و بارگیری کانتینرهای یخچالی

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان در خصوص تخلیه و بارگیری کانتینرهای یخچالی گفت: در هشت ماهه امسال با تخلیه و بارگیری ۱۲۲ هزار و ۸۹۸ TEU کانتینر یخچالی بنادر غرب استان توانست افزایش ۳۳ درصدی را به ثبت برساند.

وی، حجم صادرات کانتینر یخچالی از طریق این بنادر را نیز ۶۱ هزار و ۴۴۹ TEU با تناژ ۶۳۵ هزار و ۹۳۰ تن اعلام کرد در هم سنجی با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۶ درصدی را در برداشته است.

بنادر غرب استان هرمزگان با راه‌اندازی فاز اول ترمینال یخچالی با ظرفیت ۳۰۰ کانتینر یخچالی چرخ‌دار و ۱۲ رمپ مخصوص بارگیری برای شناورهای حامل کانتینر یخچالی طلایه‌دار تخلیه و بارگیری و صادرات کالاهای یخچالی در بین بنادر ایران است.

ترابری ایمن بیش از ۵۰۰ هزار مسافر در مسیرهای داخلی

سالاری در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: طی مدت یاد شده، ۵۶۵ هزار و ۵۳۰ مسافر در بنادر غرب استان هرمزگان جابه‌جا شده‌اند که ۲۸ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسیده است.

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان ادامه داد: ترابری ایمن ۵۳۹ هزار و ۳۳ نفر مسافر در مسیرهای دریایی داخلی از بنادر لنگه، آفتاب و چارک به مقصد کیش، ابوموسی و سایر جزایر خلیج‌فارس انجام شده که ۲۶ درصد افزایش را به دنبال داشته است.

به گفته وی؛ ۱۸ هزار و ۸۱۹ نفر مسافر به مقصد بنادر کشور امارات متحده عربی جابه‌جا شده‌اند که در همسنجی با مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش به ثبت رسیده است.

سالاری تعداد تردد شناورها در بنادر غرب هرمزگان در این مدت را ۲۳ هزار و ۹۶۳ فروند با افزایش ۱۷ درصدی اعلام کرد.

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان اضافه کرد: مرکز جست‌وجو و نجات دریایی(MRCC) بنادر غرب استان در هشت ماهه امسال با دریافت ۲۲ پیام اولیه و ۸۶ عملیات جست جو و نجات، موفق به نجات جان ۱۶۵ نفر در آب‌های حوزه استحفاظی خود شده است.

کد خبر 708959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.