آلودگی هوا یادگیری و تمرکز را مختل می‌کند

متخصص بهداشت درمانی گفت: آلودگی هوا قدرت یادگیری، تمرکز و حافظه کودکان را کاهش می‌دهد و هرقدر بیشتر باشد، این آسیب‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

عباس میرنیکانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه هوای اتاق‌ها و کلاس‌ها به وسیله آلاینده‌های میکروبی سبب کاهش یادگیری و افت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود، اظهار کرد: تنفس دانش‌آموزان در کلاس‌های شلوغ از جریان هوای سالم می‌کاهد، اگر به جای هوای مصرف شده، هوا تازه جایگزین نشود می‌تواند به آسایش، بهداشت، کارایی، یادگیری و سلامت دانش‌آموزان آسیب برساند.

وی افزود: در اتاق‌هایی که هوا خوب تهویه نمی‌شود به انسان احساس خفقان و ناراحتی دست می‌دهد، همچنین اختلالاتی مانند سردرد، خواب‌آلودگی و ناتوانی در تمرکز فکری روی می‌دهد، در چنین کلاس‌هایی عفونت‌های ناشی از ریزقطره‌ها و کم شدن مقاومت در برابر بیماری‌ها در درازمدت بروز می‌کند.

متخصص بهداشت درمانی با اشاره به بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا در دانش‌آموزان تصریح کرد: دود غلیظی که آسمان شهرها را تیره و تار کرده است به خوبی نشان می‌دهد که بشر چگونه با دست خود هوای محیط زندگی را مسموم کرده است، آلودگی هوا منحصر به فضای باز و هوای آزاد نمی‌شود، بلکه محیط کار، مدارس و داخل خانه را هم شامل می‌شود و بیشترین صدمه به دانش‌آموزان وارد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دوران کودکی و نوجوانی آسم است که ارتباط بسیاری با آلودگی هوا دارد، گفت: آلاینده‌های هوا یکی از شناخته‌شده‌ترین عوامل تشدیدکننده و حتی کمک‌کننده در ایجاد بروز بیماری آسم در کودکان است.

میرنیکانی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان مبتلابه آسم تا جای ممکن در مواقعی که آلودگی هوا زیاد است از خانه خارج نشوند و از رفت و آمد در خیابان‌ها خودداری کنند، همچنین به اطلاعیه‌های اداره هواشناسی و شرکت کنترل هوا دقت کنند، زیرا در فصل سرد به دلیل ابتلاء به عفونت‌های ویروسی در معرض حملات آسمی بیشتری هستند.

کد خبر 708942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.