تمرکزگرایی شدید در حوزه قانون‌گرایی و اجرا، زمینه‌ساز بعضی مشکلات است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه نیازها و مشکلات هر شهر می‌تواند به دست مردم و نمایندگان همان شهر رفع شود، گفت: بعضی مشکلات، ناشی از تمرکزگرایی شدید در حوزه قانون‌گرایی و اجرا است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد نورصالحی امروز _یکشنبه دوازدهم آذر_ در نطق پیش از دستور صدودوازدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با گرامیداشت روز قانون اساسی جمهوری اسلامی اظهار کرد: در چنین روزی در سال ۱۳۵۸، قانون اساسی حاصل خون شهدا به تصویب رسید.

وی افزود: اصل هفتم قانون اساسی، شوراها را از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشور می‌داند، در اصل ۱۰۰ نیز تأکید شده است که برای پیشبرد سریع برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی، فرهنگی و آموزشی از طریق همکاری مردم، اداره امور هر بخش و روستا و شهر و شهرستان با نظارت شورا با انتخاب مردم همان محل باید صورت گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اصل ۱۰۳ قانون اساسی گفت: استانداران، بخشداران و سایر مقامات کشوری که از طریق دولت تعیین می‌شوند در حدود اختیارات شوراها ملزم به اجرای تصمیمات آن‌ها هستند.

نورصالحی ادامه داد: تشکیل شوراها حدود ۲۴ سال قبل، در یک فرایند سیاسی موجب شد اصول محکم قانون اساسی تا امروز به صورت کامل اجرا نشود.

وی تصریح کرد: تجربه نشان داده است که انبوهی از نیازها و مشکلات هر محل و شهر می‌تواند به دست مردم و نمایندگان همان محل رفع شود؛ برخلاف اینکه ما انتظار داریم در مجلس، کل پهنه کشور با همه گستردگی‌ها، با یک قانون واحد اداره شود، بعضی مشکلات نیز ناشی از همین تمرکزگرایی شدید در حوزه قانون‌گرایی و اجراست.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های مردمی در سراسر کشور نباید مغفول بماند، اگر نیاز به اصلاح قوانین است تا کار به نحو مطلوب دنبال شود، باید صورت گیرد.

وی با بیان اینکه قانون اساسی به دنبال این بوده است که بار مسئولیت نظارت بر فعالیت‌ها بر عهده شوراها گذاشته شود، گفت: این اقدام با مقاومت‌هایی روبه‌رو است.

نورصالحی ضمن گرامیداشت یاد شهید مدرس و روز مجلس، همچنین یاد میرزا کوچک‌خان جنگلی بیان کرد: میرزا کوچک‌خان جنگلی برای یکپارچگی ایران تلاش کرد و به شهادت رسید.

وی با گرامیداشت روز جهانی معلولان اظهار کرد: بخش عمده‌ای از جامعه دچار معلولیت هستند که رعایت حقوق آن‌ها و توجه به نیازهایشان باید در تصمیم گیری‌ها مدنظر قرار گیرد، البته با تصمیم مدیریت شهری، ون‌هایی با هزینه شهرداری برای ارائه خدمت به معلولان شدید در نظر گرفته شده است که رونمایی خواهد شد.

کد خبر 708911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.