نبرد مرگ و زندگی برای نمایندگان ایران‌ در لیگ قهرمانان آسیا

در هفته پایانی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، تکلیف تیم‌های راه‌یافته به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا در حالی مشخص می‌شود که دو نماینده فوتبال ایران به همان نسبت که شانس صعود دارند، خطر حذف را نیز احساس می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بدون شک، دوشنبه و سه‌شنبه شب، حساس‌ترین لحظات چند وقت اخیر فوتبال ایران است، چراکه سپاهان و پرسپولیس به عنوان نماینده‌های شایسته کشورمان برای موفقیت و صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا تلاش می‌کنند.

در گروه C سپاهان دوشنبه شب، ساعت ۲۱:۳۰ به جای جده و ورزشگاه ملک عبدالله، در شهر اسپورت‌سیتی در جوار مکه مکرمه و داخل ورزشگاه ۳۸ هزار نفری کینگ عبدالعزیز، میهمان الاتحاد عربستان سعودی است، تیمی که رقابت‌ها را با نونو اسپیرتیو سانتو آغاز کرد، اما چند هفته‌ای است که مرد پرتغالی بخاطر کسب نتایج ضعیف برکنار شده و جایش را مارچلو گایاردو گرفته است.

احتمالاً همه می‌دانند که دیدار رفت به میزبانی کشور ایران و ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان، به دلیل بهانه‌های واهی طرف عربستانی و همراهی عجیب AFC با آنها، لغو شد و سه امتیاز به الاتحاد رسید، در ضمن طلایی‌پوشان حدود ۱۰ میلیارد هم جریمه پرداخت و دو بازی خانگی برابر آلمالیق ازبکستان و نیروی هوایی عراق را داخل ورزشگاه آزادی برگزار کردند.

در این گروه الاتحاد با ۱۲ امتیاز در صدر جدول قرار گرفته است و شاگردان مورایس هم ۱۰ امتیازی و دوم جدول هستند. ضمن اینکه تیم نیروی هوایی عراق با ۷ امتیاز در جایگاه سوم ایستاده و آلمالیق ازبکستان هم بدون برد در قعر جدول قرار گرفته است.

الاتحاد برای این جدال، عبدالله الجدانی (دروازه‌بان)، احمد محمد شراحیلی (مدافع)، آسِل عابد، آواد ال‌نشری (هافبک) مدالله علو لیان (مدافع راست) انگولو کانته (هافبک) رومارینیو (هافبک) سلطان فرحان (هافبک) و کریم بنزما را احتمالاً به علت مصدومیت در اختیار نداشته باشد.

در گروه E هم سه‌شنبه شب از ساعت ۱۹:۳۰ پرسپولیس در ورزشگاه آزادی مقابل الدحیل قطر قرار می‌گیرد، رقابتی که آن‌قدر حساس است که بلیت‌های آن، چند روز قبل و در عرض سه ساعت، با نصف قیمت، کاملاً به فروش رسید. ضمن اینکه گفته می‌شود فیلیپه کونینیو، ستاره سابق بارسلونا، به علت مصدومیت، قادر به حضور در تهران نیست‌.

دیدار رفت شاگردان گل محمدی با نماینده قطر، با تک گل امید عالیشاه، به سود نماینده کشورمان به پایان رسید. جالب است بدانید که در حال حاضر کریستوفر گالتیه، سرمربی سابق پاری‌سن‌ژرمن که هدایت لیونل مسی نیمار و امباپه را برعهده داشته، حالا به عنوان سرمربی الدحیل‌، پا به ورزشگاه آزادی تهران می‌گذارد.

در این گروه، النصر با ۱۳ امتیاز قاطعانه در صدر جدول قرار گرفته و پرسپولیس هم با ۸ امتیاز دوم است. ضمن اینکه الدحیل با ۴ امتیاز سوم و استقلال تاجیکستان هم با ۲ دو امتیاز قعرنشین شده‌اند.

هفته آخر در حالی برگزار می‌شود که هر دو نماینده کشورمان شانس صعود دارند.

لیگ قهرمانان آسیا تا فصل ۲۰۲۰ با حضور ۳۲ تیم در ۸ گروه برگزار می‌شد. از هر گروه هم دو تیم به مرحله حذفی صعود می‌کرد تا مرحله یک‌هشتم نهایی با حضور ۱۶ تیم برگزار شود.

با این وجود، از فصل ۲۰۲۱ به بعد تعداد تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا به ۴۰ تیم افزایش پیدا کرد، به این ترتیب مسابقات در ۱۰ گروه برگزار می‌شد، اما امکان اینکه از هر گروه دو تیم به مرحله حذفی صعود کنند، وجود نداشت، چون تعداد تیم‌های صعودکننده ۲۰ تیم می‌شد.

بنابر تصمیم AFC از فصل ۲۰۲۱ به بعد از هر گروه تیم اول صعود می‌کند و از بین تیم‌های دوم گروه‌ها که ۱۰ تیم (در دو منطقه شرق و غرب) هستند، ۶ تیمی که امتیاز بیشتری کسب کرده‌اند، راهی مرحله حذفی می‌شوند.

معیار برتری در جدول هم ابتدا امتیاز است و پس از آن در صورت مساوی بودن امتیازها، ابتدا تفاضل گل بیشتر، سپس گل زده بیشتر و بعد از آن، کارت‌های زرد و قرمز کمتر است؛ در نهایت اگر دو تیم در همه‌چیز مساوی بودند، قرعه‌کشی انجام می‌شود.

نبرد مرگ و زندگی برای نمایندگان ایران‌ در لیگ قهرمانان آسیا

شانس خوب سپاهان برای صعود

سپاهان به لطف زدن ۹ گل به آلمالیق و برتری بر نیروی هوایی با تک گل ارزشمند فرشاد احمدزاده، حالا به عنوان یکی از بهترین تیم‌های دوم گروه‌ها، شناخته شده و حتی اگر در گروهش صدرنشین نشود، شانس خوبی برای صعود به مرحله حذفی دارد. پرسپولیس هم به لطف تساوی گرفتن از النصر ۱۰ نفره در ریاض، حالا اگر اول نشود، می‌تواند به عنوان یکی از بهترین تیم‌های دوم گروه‌ها صعود کند.

سپاهان با کسب تساوی در جده برابر الاتحاد، ۱۱ امتیازی خواهد شد و با توجه به تفاضل برخورداری از تفاضل عالی مثبت ۹، مشکلی برای صعود نخواهد داشت، مگر آنکه سه تیم نوفباخور نمنگان ازبکستان پرسپولیس و شارجه، با نتایج پرگل حریفان خود را شکست دهند.

نوفباخور هم با یک به‌دست آوردن تساوی به مرحله بعدی خواهد رفت، مگر اینکه پرسپولیس با ۶ گل و الشارجه با ۷ گل بتوانند حریفان خود را شکست دهند، اتفاقی که خیلی بعید به نظر می‌رسد.

نبرد مرگ و زندگی برای نمایندگان ایران‌ در لیگ قهرمانان آسیا

صعود سرخ‌ها با شکست الدحیل محقق می‌شود

شاگردان یحیی گل محمدی با یک رقم زدن یک تساوی، در آزادی برابر الدحیل‌، راهی مرحله حذفی خواهد شد مگر اینکه پاختاکور رقابت خود را با پیروزی پشت سر بگذارد و شارجه امارات هم الفیصلی عربستان را از پیش رو بردارد، در این صورت به احتمال صعود قرمزپوشان با کسب تساوی بسیار کم خواهد بود.

پرسپولیس با شکست دادن الدحیل شانس خوبی برای صعود کردن خواهد داشت و نماینده کشورمان در صورتی که شارجه با تعداد گل زیاد، الفیصلی را شکست ندهد، راهی مرحله بعدی خواهد شد.

در مجموع و در صورتی که پرسپولیس بتواند الدحیل را شکست دهد، به احتمال بسیار زیاد به مرحله بعدی صعود خواهد کرد و سپاهان نیز با یک تساوی همچون پرسپولیس در عربستان، راهی دور حذفی خواهد شد.

ذکر این نکته هم حائز اهیمت است که نساجی مازندران دیگر نماینده کشورمان هم از گروه D و از ساعت ۱۹:۳۰ در ورزشگاه فیصل بن فهد ریاض میهمان الهلال عربستان خواهد بود.
در این گروه الهلال ۱۳ امتیازی و صدرنشین است و نساجی هم با شش امتیاز در رده سوم، شانسی برای صعود ندارد.

کد خبر 708884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.