مسئله ریزگردها بحران خاک در مازندران را ملموس کرده است

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: مسئله ریزگردها، بحران خاک در مازندران را ملموس کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، بابک مؤمنی امروز _شنبه یازدهم آذر_ در همایش آب و خاک منشأ زندگی در ساری با بیان اینکه باید اراده عملیاتی و قوی برای حفاظت از خاک وجود داشته باشد، اظهار کرد: نباید در دل بحران قرار بگیریم و برای عبور از بحران و تبدیل آن به چالش دست و پا بزنیم بلکه قبل از وقوع بحران باید به فکر پیشگیری از بحران باشیم.

وی افزود: همانطور که امسال ریزگردها را در استان مازندران تجربه کردیم، به این معنی است که بحران خاک از آنچه می‌بینیم و لمس می‌کنیم به ما نزدیک‌تر است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: باید جدی‌تر و زودتر از اینکه به اَبَر چالش در حوزه خاک مواجه شویم و در مرحله‌ای که به عنوان یک مسئله مطرح است بتوانیم برای اقدامات پیشگیرانه آماده شویم.

مؤمنی اضافه کرد: پایگاه داده و اطلاعات آماری درستی نداریم در حالی که باید پایگاه داده روزآمد از وضعیت خاک استان مبتنی بر دانش روز داشته باشیم.

وی تصریح کرد: مسئله فرسایش خاک یک مسأله کلیدی است و باید بپذیریم الگوهای بارش در مازندران تغییر کرده و باید تغییر اقلیم را به عنوان یک واقعیت انکارناپذیر بپذیریم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: با پدیده متفاوت نزولات جوی مواجه هستیم و باید ببینیم چه قدر در برابر این موضوع آمادگی داریم.

مؤمنی با بیان اینکه با اقدامات پیشگیرانه می‌توانیم جلوی خسارات بزرگ را بگیریم، گفت: باید برنامه جامع آبخیز سیاست اصلی استان باشد چراکه با آخرین ذخیره‌گاه امنیت غذایی مواجه هستیم.

وی بیان اینکه باید برای برنامه‌ها و الگوهای تحقیقاتی که ارائه می‌شود پیوست تحقیقاتی ارائه کنیم، تاکید کرد: هر میزان که خاک در نتیجه اقدامات ما مبتلا به شوری و مسمومیت شود ضربه به پیکره امنیت غذایی کشور است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: توازن و پایداری منابع آب و خاک باید اولویت همه دستگاه‌ها باشد و مشخص کنیم چه توقعی از مازندران داریم تا سیاست‌های درستی در این بخش تنظیم کنیم.

مؤمنی افزود: مدیریت توأم آب و خاک و پذیرش تغییر اقلیم به عنوان واقعیت استان مازندران است که باید سیاست‌های الگوی کشت بر این مبنا باشد.

کد خبر 708685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.