انتخاب سوئد به‌عنوان کشور سبز ماه اروپا

سوئد به‌واسطه نوآوری‌های چشمگیر در زمینه محیط زیست عنوان کشور سبز ماه را از آن خود کرد. دامنه اقدامات زیست‌محیطی این کشور از باتری سدیم یونی گرفته تا کشتی پرنده متفاوت بود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، اروپا هر ماه یک کشور را به‌عنوان حامی طبیعت و محیط زیست معرفی می‌کند. اقدامات این کشورها از نوآوری‌های زیست‌محیطی گرفته تا تغییر سیاست، می‌تواند در هر زمینه‌ای متمایز باشد. این ماه سوئد به‌واسطه نوآوری‌های چشمگیر زیست‌محیطی خود عنوان کشور سبز ماه اروپا را از آن خود کرد. این عنوان در ماه‌های پیش به آلبانی، دانمارک، ایسلند، اتریش، پرتغال، اسپانیا، استونی و ولز تعلق گرفت. در ماه جاری سوئد به‌رغم پسرفتی که در زمینه تعهدات آب‌وهوایی داشت، به‌عنوان کشور سبز ماه اروپا انتخاب شد. این انتخاب به‌واسطه پیشرفت در فناوری باتری‌های سدیم یونی و راه‌اندازی سرویس کشتی‌های پرنده، همچنین دریافت جایزه معتبر نوآوری‌های آب‌وهوایی حاصل شد.

پیشرفت چشمگیر در فناوری باتری‌های یون سدیم

استفاده از فناوری باتری‌های سدیم یونی روشی ارزان‌تر، پایدارتر و بدون استفاده از لیتیوم، نیکل، گرافیت و کبالت برای ذخیره‌سازی برق است. با گرم شدن آب‌وهوا، استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند باد و خورشید بیشتر می‌شود، اما این منابع همیشه در دسترس نیستند، به همین دلیل نیاز به باتری برای ذخیره برق تولیدی از این منابع غیرقابل چشم‌پوشی است. پیش‌بینی می‌شود که اتحادیه اروپا تا ۲۰۳۰ تا ۱۸ برابر بیشتر از میزان کنونی به لیتیومی احتیاج خواهد داشت که در حال حاضر استفاده می‌کند و این نیاز تا ۲۰۵۰ تقریباً ۶۰ برابر می‌شود. با این حال استخراج لیتیوم منجر به کمبود آب، از بین رفتن تنوع زیستی، فشار بر صنعت معدن و تخریب خاک می‌شود که باتری‌های سدیم یونی می‌تواند به جلوگیری از این امر کمک کند. باتری‌های جدید سوئدی با ظرفیت ۱۶۰ وات ساعت بر کیلوگرم مورد تأیید قرار گرفته و برای اهداف ذخیره‌سازی انرژی، مشابه باتری‌های لیتیوم یونی عمل می‌کند.

انتخاب سوئد به‌عنوان کشور سبز ماه اروپا

راه‌اندازی سرویس کشتی پرنده

توسعه‌دهندگان سوئدی از یک کشتی الکتریکی با فناوری پیشرفته رونمایی کردند که برای حمل ۳۰ مسافر با حداکثر سرعت ۵۶ کیلومتر در ساعت طراحی شده و بسیار سریع‌تر از سایر کشتی‌های مسافربری برقی است. در این فناوری، بال‌های هیدروفویل که از فیبر کربنی ساخته شده‌اند، قایق را از آب خارج می‌کنند و نیروی کشش را کاهش می‌دهند. استفاده از این کشتی منجر به کاهش ازدحام، انتشار گازهای گلخانه‌ای و زمان سفر می‌شود. با استفاده از این کشتی زمان سفر بین استکهلم و اکرو از ۵۵ دقیقه به ۲۵ دقیقه کاهش پیدا می‌کند. این قایق هنوز در مرحله آزمایش است، اما انتظار می‌رود در جولای سال آینده وارد سامانه حمل‌ونقل کشور شود.

دریافت معتبرترین جایزه انرژی‌های تجدیدپذیر از مجموعه جوایز نوآوری انرژی کشور توسط یک شرکت توسعه‌دهنده پیشرو سوئدی در زمینه سوخت الکترونیک نیز از دلایل انتخاب سوئد به‌عنوان کشور سبز ماه اروپا است. هدف این شرکت تولید «متانول سبز» است که از هیدروژن و دی‌اکسیدکربن سبز به‌دست‌آمده از نیروگاه‌های زیست‌توده استفاده می‌کند و با این اقدام وابستگی صنعت کشتی‌رانی کشور را به سوخت‌های فسیلی کاهش می‌دهد. انتظار می‌رود نخستین تأسیسات این شرکت در ۲۰۲۵ در شهر انشلدسویک افتتاح شود و سالانه ۵۰ هزار تن سوخت الکتریکی تولید کند. هدف بلندمدت این شرکت افزایش تولید به هشت میلیون تن تا سال ۲۰۳۰ است.

انتخاب سوئد به‌عنوان کشور سبز ماه اروپا

کد خبر 708678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.