مناسب‌سازی مدارس موضوعی اساسی برای دانش‌آموز دارای معلولیت

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: مناسب‌سازی مدارس یکی از موضوعات اساسی است که به عنوان یک اولویت در سند تحول‌پذیری استان مورد توجه قرار گرفته است و تا آخر دولت یازدهم اقدامات اساسی در خصوص رفع موانع تردد و حضور دانش‌آموزان دارای معلولیت در مدارس کنار سایر دانش‌آموزان انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا حمیدرضا علیزاده امروز _شنبه یازدهم آذر_ هم‌زمان با هفته گرامیداشت افراد دارای معلولیت در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: ۱۳۴۳ نفر از این دانش‌آموزان دارای معلولیت شنوایی و گفتاری، ۱۷۷۵ نفر دارای معلولیت جسمی-حرکتی، ۸۶۸ نفر معلولیت بینایی، ۵۵ نفر دارای معلولیت ذهنی و دو هزار و ۴۵۹ نفر نیز چند معلولیتی هستند.

وی افزود: برخی از دانش‌آموزان بسته به نوع و شدت معلولیت نیازمند تحصیل در مدارس استثنایی هستند، اما برخی دیگر از آنها به‌راحتی می‌توانند در مدارس عادی تحصیل کنند و نباید آنها را از سایر دانش‌آموزان جدا کنیم.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: دانش‌آموزان با نیازهای ویژه باید در کلاس‌های آموزش و پرورش عادی در کنار سایر دانش‌آموزان با استفاده از خدمات معلمان مرجع به‌عنوان تسهیلگر مشغول به تحصیل شوند، با این حال مدارس عادی هنوز چندان جزو مدارس پذیرا برای دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه به حساب نمی‌آیند.

وی خاطرنشان کرد: مناسب‌سازی مدارس یکی از موضوعات اساسی است که به عنوان یک اولویت در سند تحول‌پذیری استان مورد توجه قرار گرفته است و تا آخر دولت یازدهم اقدامات اساسی در خصوص رفع موانع تردد و حضور دانش‌آموزان دارای معلولیت در مدارس کنار سایر دانش‌آموزان انجام خواهد شد، این اقدامات شامل حذف اختلاف سطوح در ورودی‌ها، تخته آموزشی مناسب معلولان، مناسب‌سازی سرویس‌های بهداشتی جهت استفاده افراد دارای معلولیت و حذف سکوی جلوی تخته آموزشی است.

علیزاده با بیان اینکه بهزیستی به روش‌های مختلف به دنبال حمایت از دانش‌آموزان دارای معلولیت است، گفت: حدود سه میلیارد تومان به عنوان کمک‌هزینه تحصیلی برای مجموع دانش‌آموزان دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی در نظر گرفته شده است که تا آخر این ماه برای این قشر واریز می‌شود.

وی با بیان اینکه ۶۵۰۰ دانش‌‎آموز دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی هستند، ادامه داد: دانش‌آموز دارای معلولیت شنوایی و گفتاری تا ۱۵ سالگی می‌توانند از خدمات مراکز آموزشی روزانه کودک کم‌شنوا و ناشنوا برخوردار شوند.

کد خبر 708651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.