۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
شانگهای سرتاسر سبز تا ۲۰۲۵

شانگهای چین قصد دارد تا ۲۰۲۵ به شهری غرق در پارک‌ها و فضاهای سبز تبدیل شود. سرانه فضای سبز این شهر طی دهه گذشته رشد قابل‌توجهی داشته است، با این حال مدیران شهری همچنان در حال توسعه پارک‌ها و فضاهای سبز بیشتر هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، شانگهای کلان‌شهری متعادل است که توازن بین مناطق سبز و ساختمان‌ها در آن به‌خوبی رعایت شده است. با این وجود ساکنان منطقه امیدوارند که شهرشان به سرسبزی بیشتری مزین شود و مدیران به این تمایل پاسخ مثبتی داده‌اند.

انتظار عموم مردم این کلان‌شهر برای بهره‌مندی از سرسبزی بیشتر گام‌به‌گام به واقعیت تبدیل شده است، با این وجود مدیران شهری همچنان در حال توسعه پارک‌ها و فضاهای سبز بیشتر هستند و قصد دارند تا ۲۰۲۵ این شهر را به بهشتی سبز برای ساکنان خود تبدیل کنند که با باز کردن پنجره‌ها، قدم گذاشتن به پیاده‌روها، عبور از خیابان‌ها و حتی در محل‌های کار خود در تمام فصول سال از مسیرهای سرسبز و عطر خوشایند گل‌ها بهره‌مند شوند. این شهر در نظر دارد که به شهری در دل پارک‌ها تبدیل شود و ساکنان را از مزایای این سرسبزی بهره‌مند کند.

شانگهای سرتاسر سبز تا ۲۰۲۵

سرانه فضای سبز و پارک‌ها در شانگهای

سرانه فضای سبز شانگهای طی دهه گذشته رشد قابل‌توجهی داشته است، با این حال مدیران چینی در نظر دارند تا آنجا پیش روند که شهر در طول تمام فصول سال غرق در گل و گیاه باشد. این کلان‌شهر در ۲۰۱۵ طرح نقشه راه سبز خود را با هدف ایجاد یک شهر زیست‌محیطی احاطه‌شده با جنگل‌ها و دارای آسمان آبی، آب‌های شفاف و فضاهای سبز آغاز کرد که طبق آن تا سال ۲۰۲۵، یک راه سبز به طول ۱۰۰ کیلومتر با تنوع گونه‌های گیاهی بومی در امتداد حلقه بیرونی شهر ایجاد خواهد کرد. پوشش جنگلی این شهر تا ۲۰۳۵ به ۲۳ درصد خواهد رسید.

شانگهای به این ترتیب هر سال ۱۲۰ پارک جدید افتتاح خواهد کرد تا تعداد کل پارک‌های شهر را به بیش از هزار مورد برساند. این شهر تا پایان سال گذشته، ۵۳۲ پارک داشت که ۱۰۳ مورد از آن‌ها پارک جیبی و کوچک هستند یا در میانه و کناره خیابان‌ها قرار گرفته‌اند. شهر تا پایان سال جاری دارای ۶۰ پارک جیبی، ۳۰ پارک شهری و ۳۰ پارک حومه‌ای خواهد بود که تعداد کل پارک‌ها را به بیش از ۶۵۰ خواهد رساند. تا ۲۰۲۵ چندین پارک جیبی در منطقه مرکز شهر ساخته یا بازسازی و حدود ۵۰ پارک اجتماعی در امتداد نهرها و رودخانه‌های آن ایجاد خواهد شد. هدف مدیران شانگهای این است که فضاهای سبز در دسترس همه شهروندان قرار گیرد.

سال گذشته شهر شاهد افتتاح یک پارک فرهنگی ۲۵ هکتاری با مسیر سبزی به‌طول ۱.۶ کیلومتر در احاطه درختان گلدن، درختان صابون و چنار بود که شامل دو مسیر مجزا برای دویدن و پیاده‌روی در امتداد رودخانه است و نیکت‌هایی برای استراحت دارد. مسیرهای سبز اطراف نهرهای شهر نیز در حال حاضر به ۲۰ کیلومتر می‌رسد و جاده سلامت سبز معروف کنار رودخانه هوانگپو آن با ۸.۳ کیلومتر امتداد، مکانی محبوب برای ساکنان و گردشگران محسوب می‌شود. این مسیر با شیشه‌های رنگارنگ و سبک موزاییکی تزئین شده است و حال و هوای شانگهای قدیم را القا می‌کند. یک مسیر سبز زیست‌محیطی در امتداد جاده کمربندی بیرونی در منطقه چانگنینگ شانگهای نیز حدود ۱۵۰ گونه گیاهی دارد از جمله ادریسی، زنبق، گیلاردیا، وروان و رز چینی وجود دارد که تقریباً برابر با یک باغ گیاه‌شناسی است.

مقامات فضاهای سبز شانگهای اظهار کردند که این شهر بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر مسیر سبز برای تفریح و ورزش در میان درختان، گل‌ها، آب‌ها و دیگر منابع طبیعی دارد که شامل مسیرهایی در دل باغ‌ها و جنگل‌ها، همچنین در امتداد رودخانه‌ها و جاده‌ها می‌شود، این رقم تا پایان ۲۰۳۵ به بیش از دوهزار کیلومتر افزایش پیدا خواهد کرد.

شانگهای سرتاسر سبز تا ۲۰۲۵

کد خبر 708597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.