منطقه ۱۲، زیر دودکش‌های نیروگاه / احداث بزرگترین پردیس‌ خانواده شهر اصفهان پس از ۸ سال

مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان گفت: این منطقه زیر دودکش‌های پالایشگاه و نیروگاه شهید محمد منتظری قرار دارد و زمانی که هوای شهر آلوده است، شهروندان ما از نظر تنفسی دچار مشکل می‌شوند و سردردهای شدید دارند، بنابراین از نظر زیست‌محیطی در شرایط خوبی نیستیم که امیدواریم مسئولان برای رفع مشکلات تدبیر کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان با مساحت ۸۲۲۳ هکتار، طبق طرح پیشنهادی شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص طرح تقسیم‌بندی و محدوده‌های پیشنهادی شهرداری اصفهان، فروردین ۱۳۸۶ از منطقه هشت تفکیک و به‌صورت رسمی آغاز به‌کار کرد.

این منطقه از شمال به تقاطع بزرگراه آزادگان و جاده دیسمان در امتداد جاده دیسمان تا پل گز برخوار، از جنوب به امتداد خیابان بهارستان از تقاطع کاوه تا تقاطع خیابان امام خمینی (ره)، از شرق به پل گز در محور بزرگراه معلم و خیابان کاوه تا سه‌راه ملک‌شهر (تقاطع خیابان بهارستان) و از غرب به محور خیابان امام خمینی (ره) از تقاطع خیابان بهارستان و محور بزرگراه آزادگان تا تقاطع جاده دیسمان محدود می‌شود.

محلات منطقه ۱۲ دارای قدمتی طولانی و بسیار ارزشمند است؛ از ویژگی‌های این منطقه همجواری با پالایشگاه اصفهان، نیروگاه شهید منتظری، شهرک صنعتی محمودآباد، شهرک امیرکبیر، منطقه صنعتی، بیمارستان تخصصی کودکان امام حسین (ع)، سرای سالمندان صادقیه، همجواری با دانشگاه صنعتی اصفهان و تصفیه‌خانه پساب شمال شهر است؛ این منطقه به‌دلیل وجود مناطق صنعتی متعدد دارای تردد بسیار بالای خودروهای سبک و سنگین است که دو ورودی شمالی شهر اصفهان شامل آزادراه معلم و بزرگراه آزادگان را در بر دارد.

ورودی اتوبان معلم به شهر اصفهان، خروجی اتوبان آزادگان، ظرفیت بالای ایجاد مناطق تجاری ویژه، فضای بسیار بالای شهری برای استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاران و پروژه‌های مشارکتی، ظرفیت بالای ایجاد مراکز گردشگری، قرارگیری پنج ایستگاه خط مترو شامل ایستگاه‌های قدس، بهارستان، گلستان، شهید مفتح و شهید علیخانی، آلودگی هوا به دلیل وجود شهرک‌های پهنه‌های متعدد با کاربری صنعتی، تردد بالای خودروها، وجود اراضی بسیار زیاد خارج از محدوده و کشاورزی و بافت فرسوده و محلات کم‌برخوردار، از ویژگی‌های منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان است.

وقتی از توسعه شهر در نگاه کلان حرف می‌زنیم، باید توجه خود را بیشتر از همیشه به مناطق و محله‌های کم‌برخوردار و حاشیه‌نشین معطوف کنیم؛ مناطق و محله‌هایی که تأثیرگذاری شگرفی در گستره شهری دارند و حتی در بعضی مناسبات مهم سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تعیین‌کننده هستند.

منطقه ۱۲ یکی از این مناطق مهم و تأثیرگذار اصفهان است که با بیشترین مساحت و جمعیتی بیش از ۱۴۰ هزار نفر از مناطق ویژه این کلان‌شهر تلقی می‌شود و نگاه مدیریت شهری از دیرباز و با جدایی این پهنه در سال ۱۳۸۶ از منطقه هشت، خود گویای میزان اهمیت این منطقه در کنار مناطق دیگر است.

البته وجود شهرک‌های صنعتی و محله‌های قدیمی در کنار هم بافتی ویژه و قابل تأمل را ساخته است، به‌نحوی که آغاز مسیر توسعه شهری گویا از این منطقه طلوع کرده است و موجب رونق فعالیت‌های عمرانی، ترافیکی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در سطح منطقه ۱۲ شده است.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با علی‌اکبر رسالت، مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان در رابطه با فعالیت‌ها، برنامه‌ها، مشکلات و سایر مسائل ناگفته این منطقه است.

منطقه ۱۲، زیر دودکش‌های نیروگاه / احداث بزرگترین پردیس‌ خانواده شهر اصفهان پس از ۸ سال

اجرای هر پروژه در منطقه ۱۲، شرایط خاص دارد

ایمنا: چه برنامه‌ای برای ارتقای کیفیت خدمات شهری در منطقه ۱۲ اصفهان دارید؟

رسالت: در راستای تحقق اهداف بزرگ شهرداری اصفهان و اجرای پروژه‌های عمرانی، خدماتی، فرهنگی و ورزشی در سطح مناطق شهری، منطقه ۱۲ نیز با توجه به بودجه مصوب سال‌های گذشته و سال جاری، برنامه‌های عمرانی خود را آغاز کرده است.

کلنگ بعضی از پروژه‌های منطقه ۱۲ به زمین زده شده و بعضی دیگر در دست اجرا است که به‌تازگی ۳۳۶ میلیارد تومان پروژه شامل ۹ پروژه شاخص عمرانی، فرهنگی، خدماتی، ورزشی و ترافیکی در این منطقه افتتاح و یک پروژه کلنگ‌زنی شد.

منطقه ۱۲ به‌عنوان بزرگترین منطقه شهری اصفهان، مساحت زیادی و محله‌های مختلفی دارد که پراکندگی آن به این دلیل است که قسمتی مسکونی و بخشی بافت صنعتی دارد، بنابراین اجرای هر پروژه‌ای مسائل خاص خود را دارد.

برای رفاه حال شهروندان، قسمتی از میدان شهید علیخانی به چهارراه تبدیل و دسترسی خیابان‌های رباط دوم به خیابان رباط سوم تسهیل شد

یکی از پروژه‌های منطقه ۱۲، احداث چهارراه ضلع شرقی میدان شهید علیخانی است؛ این میدان به واسطه قرارگیری در این محل، مشکلاتی را برای شهروندان به‌وجود آورده بود و چالش ترافیکی زیادی داشت.

برای رفاه حال شهروندان قسمتی از میدان شهید علیخانی به چهارراه تبدیل شد و دسترسی خیابان‌های رباط دوم به خیابان رباط سوم تسهیل و موجب شد مسیرهای ورودی میدان کمتر و بار ترافیکی زیادی از دوش آن برداشته و مشکل مردم رفع شود؛ البته این میدان به‌واسطه نوع بافت تجاری، که اطراف آن در حال شکل‌گیری است، در آینده ترافیک سنگین‌تری خواهد داشت و نیازمند احداث تقاطع غیرهمسطح است.

برای احداث چهارراه در ضلع شرقی میدان شهید علیخانی، ۱۲۰ میلیارد ریال هزینه شد که عملیات عمرانی آن توسط سازمان عمران شهرداری اصفهان اجرا و هزینه‌های مربوطه توسط منطقه ۱۲ تأمین و پرداخت شد.

در این پروژه چهار هزار مترمکعب خاک‌برداری، ۱۰۰۰ متر مکعب بتن‌ریزی، چهار هزار متر مکعب زیرسازی، ۱۶۰۰ تن آسفالت و ۲۵۰۰ متر مربع موزاییک‌فرش انجام شد که با دستور شهردار اصفهان برای تسهیل در روند ترافیکی زودتر در اختیار شهروندان قرار گرفت، اما مراسم افتتاح رسمی آن هشتم آذر سال جاری برگزار شد.

در مجاورت میدان شهید علیخانی، یکی از بزرگ‌ترین ایستگاه‌های متروی شهر اصفهان با نام همین شهید احداث شده است که با توجه به نیاز به احداث پارکینگ در این محدوده، با تملک قطعه زمینی به وسعت ۴۵۰۰ متر مربع پارکینگی با گنجایش ۱۲۰ خودرو و هزینه ۱,۸۳۰ میلیارد ریال برای تملک و اجرا، تأمین و مورد استفاده قرار گرفت.

با توجه به اینکه در زیر محل این پارکینگ مترو احداث شده است و امکان انجام عملیات عمرانی وجود نداشت، پارکینگ سطحی احداث شد؛ البته اگر این شرایط وجود نداشت، پارکینگ طبقاتی احداث می‌کردیم تا شهروندان تا سال‌های آینده نیز مشکلی از این نظر نداشته باشند.

احداث خیابان شهید ابراهیمی در راستای کاهش ترافیک خیابان امام خمینی (ره)

ایمنا: آیا هزینه در این محل برای احداث پارکینگ نیاز بود؟

رسالت: در این محل وجود پارکینگ، یکی از نیازها و مطالبات مردم بود و پلاک تملک شده بهترین کارایی را برای این کاربری داشت، بنابراین بهترین تهدید را در راستای افزایش رفاه شهروندان به فرصت تبدیل کردیم.

پروژه دیگر احداث سالن چندمنظوره عاشق‌آباد در زمینی به مساحت ۷۴۰ متر مربع با ۴۵۰ متر مربع سالن سرپوشیده چندمنظوره و ۳۰۰ متر مربع فضای اداری و تأسیسات، برای کاربری ورزش‌هایی همچون تکواندو، کاراته و جودو به‌عنوان یکی از مطالبات اهالی این محله بود که سرانه ورزشی آن‌ها با احداث این ورزشگاه تکمیل می‌شود.

اعتبار حدود ۱۰۰ میلیارد ریالی برای احداث ورزشگاه محله عاشق‌آباد در نظر گرفته شد که هزینه تملک آن ۵۰ میلیارد ریال بود و در مجموع ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه در بر داشت؛ این ورزشگاه توسط شورای نام‌گذاری به نام «شهید منهاج» نام گرفت.

یکی از مشکلات خیابان امام خمینی (ره) ترافیک سرسام‌آور آن است، بنابراین شهرداری تلاش کرد در بافت صنعتی این محدود خیابان‌هایی احداث کند که وسایل نقلیه کمتر به سمت خیابان امام خمینی (ره) بروند.

از دیگر پروژه‌های منطقه ۱۲، احداث فاز نخست خیابان شهید ابراهیمی (اتصال خیابان زرین به سپاس) با مساحت چهار هزار متر مربع و عرض ۲۲ متر است که سال گذشته احداث آن توسط شهردار اصفهان کلنگ‌زنی و سال جاری احداث و به دست خانواده این شهید افتتاح رسمی شد.

برای احداث خیابان شهید ابراهیمی ۴۰ میلیارد ریال هزینه شده و علاوه بر هزینه تملک ۷۴۰ میلیارد ریال، در مجموع ۷۸۰ میلیارد ریال، هزینه داشته است.

منطقه ۱۲، زیر دودکش‌های نیروگاه / احداث بزرگترین پردیس‌ خانواده شهر اصفهان پس از ۸ سال

کلنگ‌زنی احداث فرهنگ‌سرای نگین با اعتبار ۳۲۰ میلیارد ریالی

ایمنا: چه پروژه‌های دیگری در منطقه ۱۲ اجرا شده است؟

رسالت: با توجه به درخواست شهروندان مبنی بر اجرای چمن مصنوعی در زمین ورزشی محله کم‌برخوردار مهدیه با عرصه ۱۰۰۰ متر مربع، این اقدام انجام با اعتبار ۱۰ میلیارد ریالی انجام شد.

یکی از معضلات محله محمودآباد این بود که پارک بزرگ این محله به‌رغم اینکه درختان و چمن خوب دارد، اما قرارگیری آن کنار زمین‌های بایر، موجب شده بود حیوانات موذی و سگ‌های ولگرد وارد آن شوند و شهروندان از حضور در این پارک ترس و واهمه داشته باشند، بنابراین درخواست ساماندهی پارک را داشتند.

محدوده‌سازی پارک محمودآباد با ۱۰۰۰ متر دیوارکشی و نرده‌گذاری پارک محمودآباد با ۵۰ میلیارد ریال اعتبار انجام و به یک پارک دنج تبدیل شد.

نقطه عطف پروژه‌ها احداث یادمان شهید گمنام شمال شهر اصفهان در پارک ملت ملک‌شهر است که با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار انجام شد

احداث خط انتقال آب فضای سبز بزرگراه معلم با ۵۰ میلیارد ریال اعتبار و پنج هزار متر لوله‌گذاری انجام و رینگ پساب در منطقه ۱۲ با انجام این پروژه تکمیل شد، همچنین پیاده‌روسازی ضلع شمالی خیابان بهارستان با ۴۰ میلیارد ریال اعتبار ۷۰۰۰ متر مربع انجام شد که البته نقطه عطف پروژه‌ها احداث یادمان شهید گمنام شمال شهر اصفهان در پارک ملت ملک‌شهر است که با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار انجام شد.

کلنگ‌زنی احداث فرهنگ‌سرای نگین در چهار طبقه در پلاکی به مساحت ۳۰۰ متر مربع و ساخت ۱۲۰۰ مترمربع نیز روز هشتم آذر سال جاری انجام شد که ۳۲۰ میلیارد ریال برای احداث آن اعتبار در نظر گرفته شده است.

سرمایه‌گذاری پروژه پردیس خانواده با روش BOT

ایمنا: چه پروژه‌هایی در حال اجرا دارید؟

رسالت: احداث خیابان‌های کار و کارگر و نوآوران، احداث پیاده‌روسازی شهرک کوثر و خیابان‌های بهارستان و دانش و روکش آسفالت معابر اصلی منطقه را در دستور کار داریم؛ یکی از اقدامات بزرگی که آینده انجام خواهیم داد، افتتاح فاز نخست پروژه پردیس خانواده است که مشارکت کننده آن مشخص و تملک و آزادسازی زمین آن تاکنون انجام شده است.

امیدواریم سال آینده فاز نخست یکی از بزرگترین پردیس‌های خانواده شهر اصفهان را در خیابان بهارستان در نزدیکی محله امین منطقه ۱۲ افتتاح کنیم؛ هشت سال قبل طرح این پردیس آماده شده بود که با توجه به کاربری کشاورزی زمین آن، با همکاری کمیسیون ماده ۵ تغییر کاربری انجام شد.

سرمایه‌گذاری پروژه پردیس خانواده با روش BOT انجام می‌شود به این صورت که تا پنج سال مشارکت‌کننده بهره‌برداری می‌کند و سپس در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد؛ البته این پروژه سرانه ورزشی، پارک، پاتوق خانواده‌محور دارد.

ایمنا: به مشکلات منطقه ۱۲ اشاره کنید!

رسالت: این منطقه بزرگ‌ترین منطقه شهری اصفهان است و غیر از بخشی از منطقه که مسکونی است، ضلع غرب، شمال و شرق به سمت اراضی کشاورزی، زمین‌های بایر، کارخانجات و صنایع است.

زمین‌های کشاورزی با توجه به مشکل کم آبی به اراضی بایر و بلااستفاده تبدیل شده است؛ در حال حاضر برای تأمین آب مورد نیاز فضای سبز از پساب فاضلاب شاهین‌شهر استفاده می‌کنیم که وضعیت آب در منطقه ۱۲ مناسب نیست و با توجه به شوری آب، موجب نابودی فضای سبز می‌شود.

با توجه به اینکه زباله‌های پراکنده در زمین‌های بایر وجود دارد، اگر کمیسیون ماده ۵ و مدیریت اداره کل راه و شهرسازی برای تغییر کاربری آن کمک کنند، مشکل مالکان رفع و از بلاتکلیفی رها می‌شوند.

اگر تقاطع غیرهمسطح نزدیک بلوار آزادگان احداث شود، شهرک نگین از بن بست خارج می‌شود

منطقه ۱۲ زیر دودکش‌های پالایشگاه و نیروگاه شهید محمد منتظری قرار دارد و زمانی که هوای شهر آلوده است، شهروندان ما از نظر تنفسی دچار مشکل می‌شوند و سردردهای شدید دارند، بنابراین از نظر زیست‌محیطی در شرایط خوبی نیستیم که امیدواریم مسئولان برای رفع مشکلات تدبیر کنند.

در حوزه ترافیکی این منطقه، ترافیک میدان شهید علیخانی و نداشتن راه خروجی برای شهرک نگین از جمله مشکلات است و شهروندان مجبور هستند از میدان علیخانی به سمت کاوه بروند؛ اگر تقاطع غیرهمسطح نزدیک بلوار آزادگان احداث شود شهرک نگین از بن بست خارج می‌شود و مسیر خروجی از شهرک نگین به بزرگراه معلم برای رفتن به تهران، شاهین‌شهر و باغ فدک مسیر راحت‌تری خواهند داشت.

منطقه ۱۲، زیر دودکش‌های نیروگاه / احداث بزرگترین پردیس‌ خانواده شهر اصفهان پس از ۸ سال

ایمنا: به لحاظ سرانه‌های فرهنگی، ورزشی، فضای سبز چه وضعیتی دارید؟

رسالت: بسیاری از کمبود سرانه با پروژه‌هایی که به‌تازگی افتتاح شد، برطرف می‌شود، زیرا سرانه‌ها از گذشته تاکنون به‌خوبی در محله‌ها توزیع شده است.

ایمنا: منطقه ۱۲ چقدر جمعیت دارد؟

رسالت: این منطقه حدود ۱۴۶ هزار نفر جمعیت دارد؛ بافت فرسوده خیلی کمی در محله‌های امین‌آباد، محمودآباد و عاشق‌آباد قرار دارد که در حال احیا است تا به صفر برسد.

ایمنا: در اجرای پروژه‌های این منطقه چقدر از ظرفیت سرمایه‌گذاران استفاده شده است؟

رسالت: برای اجرای پروژه‌های شاخص سرمایه‌گذاران ورود کردند، اما بهتر است در محله‌های امین‌آباد، محمودآباد و عاشق‌آباد نیز سرمایه‌گذاران ورود کنند تا بافت فرسوده این محلات احیا شود؛ البته شهرداری نیز از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند.

ایمنا: چه بودجه‌ای برای منطقه ۱۲ در نظر گرفته شده است؟

رسالت: بودجه سال جاری حدود ۵۷۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۵۵ درصد آن وصول شده است و تا پایان سال بعضی اتفاقات در حوزه مشارکت‌ها رقم می‌خورد که تلاش می‌کنیم به تحقق ۱۰۰ درصدی آن برسیم.

سال ۱۴۰۳ با ۳۵ درصد رشد ۷۵۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفتیم که در حال بررسی است و در صورت تصویب در شورای اسلامی شهر اصفهان، برای تحقق و استفاده از اقدام خواهیم کرد؛ با توجه به اینکه هزینه‌های جاری و عمرانی افزایش یافته است، مجبور به افزایش بودجه هستیم.

کدهای ارتفاعی، مشکل تمام مناطق شهر اصفهان است

ایمنا: چه دغدغه‌هایی در مدیریت منطقه ۱۲ وجود دارد؟

رسالت: «علی قاسم‌زاده» شهردار اصفهان به‌طور مستقیم محله‌ها را رصد می‌کنند و میز محلات نیز در دفتر شهردار تشکیل شده است، بنابراین توجه ویژه‌ای به محله‌ها داشتیم.

مشکل منطق پانزده‌گانه اصفهان کدهای ارتفاعی است، که مسائلی را برای انبوه‌سازان ایجاد کرده و گلایه شهروندان را به همراه داشته است؛ اگر کدهای ارتفاعی اصلاح نشود، شهر توسعه افقی پیدا خواهد کرد و این منطقه به سمت شاهین‌شهر توسعه پیدا می‌کند.

اگر توسعه افقی داشته باشیم، توسعه سرانه خدماتی را به دنبال دارد که با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهیم شد.

کد خبر 708585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.