از محاکمه رژیم صهیونیستی تا جیب‌بری نتانیاهو از بایدن

حوادث و اظهارنظرهای مقامات در خصوص اتفاقات جاری مهم را در بسته خبری سیاست بین‌الملل امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بسته سیاست بین‌الملل به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

جیب بری بی بی از بایدن!

ایالات متحده عامل اصلی بی‌ثباتی در غرب آسیا با صرف هزینه‌های سنگین و البته کسب عوائد ناشی از حضور در این منطقه، با سندورم بلاتکلیفی تخصیص بودجه‌های حمایتی از طرح‌ها و تعهدات خود مانند اوکراین و رژیم صهیونیستی مواجه شده و از این‌رو کنگره، نبض تصمیم‌گیرنده نیز این هفته برای بهینه‌سازی این موضوع، کانون تحولات متنوعی بوده است.

پس از عملیات غافلگیرانه طوفان‌الاقصی، ایالات متحده وارد دور جدیدی از هزینه‌ها برای جبران شکست اطلاعاتی -نظامی و همچنین پشتیبانی و تسلیح نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی برای حملات و بمباران هرچه بیشتر نوار غزه شده است.

بعد از آن تاریخ، وزارت دفاع دستور داده که یک گروه ناو هواپیمابر، پدافند هوایی، جت‌های جنگنده و هزاران سرباز دیگر به غرب آسیا اعزام شوند تا از تبدیل درگیری به یک جنگ منطقه‌ای جلوگیری به عمل آید.

در این بین، تخصیص بودجه اضطراری ۱۴.۳ میلیارد دلاری برای کمک توأمان به اوکراین و رژیم صهیونیستی یکی از نمونه‌های عینی پس از ۷ اکتبر است که همچنان برای تصویب در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برد.

روز گذشته پولیتیکو به نقل از پنتاگون گزارش داد، وزارت دفاع آمریکا از منابع مالی کافی برای تقویت حضور نظامی خود در منطقه غرب آسیا بهره‌مند نیست، در همین رابطه کریس شروود، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت، از آنجایی که جابه‌جایی نیروها در غرب آسیا برنامه‌ریزی نشده بود، پنتاگون مجبور شد از حساب‌های عملیاتی پول برداشت کند.

چرا که پرزیدنت جو بایدن این ماه قانونی را برای ایجاد یک راه‌حل موقت امضا کرد تا دولت را تا زمانی که قانونگذاران بتوانند بر سر لایحه هزینه تمام سال به توافق برسند، سرپا نگه دارد.

یکسو اخلاق، سوی دیگر شکنجه!

پس از عملیات طوفان الاقصی، ماشین جنگ روانی صهیونیسم، سعی در بازنمایی تصویری منفی از مقاومت فلسطین داشت و در این مسیر حتی متوسل به اخبار جعلی و فاقد سند هم شد که با توجه به سوءپیشینه رژیم در استفاده از شیوه‌های غیراخلاقی در خبررسانی، مورد پذیرش افکار عمومی قرار نگرفت؛ جعل تصاویر و روایت‌هایی مانند «کودکان در قفس»، «سربریدن ۴۰ کودک توسط حماس» و «قرارداشتن تونل‌های مقاومت زیر بیمارستان‌ها» مواردی بودند که نشان دادند این انگاره سازی‌ها صرفاً برای توجیه و مشروعیت بخشی به جنایات جنگی صورت گرفته‌اند.

با این حال، در دو روز اخیر، انتشار نامه تقدیرآمیز یکی از اسرای زن اسرائیلی خطاب به مجاهدان و فرماندهان مقاومت فلسطین، تبدیل به محملی برای بررسی رفتار جنبش حماس با اسرای صهیونیست و مقایسه آن با رفتار نظامیان صهیونیست با زندانیان فلسطینی و اعتبارسنجی از تصویرسازی اسرائیلی‌ها شد.

موضوع نحوه رفتار انسان‌دوستانه نیروهای مقاومت با اسرای اسرائیلی آنقدر بازتاب داشت که رسانه‌های عبری نیز ناگزیر از اذعان به آن شدند، به عنوان نمونه، وبگاه صهیونیستی «والا» اظهارات بی‌سابقه‌ای را از خانواده‌های اسرای صهیونیستی که روز گذشته توسط مقاومت فلسطین آزاد شدند، نقل کرده است، بر پایه این گزارش، خانواده‌های اسرای آزاد شده گفتند: «از زمان اسیر شدن نه تنها مورد تعرض قرار نگرفته‌اند، بلکه در غزه با آنها رفتاری انسانی صورت گرفته است.»

آزادی اسرای فلسطینی از زندان‌های رژیم صهیونیستی و بازتاب وسیع رفتار نیروهای فلسطینی با اسرای صهیونیست در افکار عمومی جهان باعث شد یک بار دیگر برخورد صهیونیست‌ها با زندانیان فلسطینی مورد بازخوانی و نقد قرار بگیرد.

تاکنون آنچه از زندان‌های رژیم مخابره شده، شرایط سخت زندانیان، تحت خشونت و شکنجه‌های روحی و جسمی و نقض حقوق ابتدایی ایشان مانند عدم امکان تماس با خانواده بوده است.

به گزارش العالم، «شروق دویات» یکی از زنان آزاده فلسطینی در اولین سخنرانی خود پس از دومین مرحله تبادل، با اشاره به اینکه روند آزادی زندانیان زن از دست نیروهای اشغالگر با فشار روحی و روانی و انتظار طولانی همراه است، خاطرنشان کرد که زندانیان زن در زندان مراحلی از ظلم، گرسنگی، تشنگی و ازدحام شدید را تجربه کرده‌اند.

الجزایر محاکمه رژیم صهیونیستی را کلید زد

الجزایر با میزبانی از هیأت‌های حقوقی عربی و اروپایی، روند آغاز محاکمه رژیم صهیونیستی به دلیل نسل‌کشی آن در جریان حمله به نوار غزه را کلید زد.

به گزارش «الجزائر الیوم»، «ابراهیم طایری» رئیس اتحادیه ملی سازمان وکلای الجزایر در این‌باره اعلام کرد: «یک کنفرانس بین‌المللی تحت عنوان «عدالت برای ملت فلسطین» در روزهای ۲۹ و ۳۰ نوامبر در الجزایر برگزار می‌شود و قرار است در این کنفرانس بهترین اصول و روش‌های محاکمه و پیگرد قضائی رژیم صهیونیستی در دیوان کیفری بین‌المللی و دادگاه‌های کشورهای دیگر مورد بررسی قرار بگیرد.»

پیشتر عبدالمجید تبون رئیس‌جمهور الجزایر در سخنانی گفته بود: «از تمامی آزادگان جهان و کارشناسان حقوقی کشورهای عربی و سازمان‌ها و نهادهای حقوقی می‌خواهیم شکایتی را علیه رژیم اشغالگر به دیوان کیفری بین‌المللی و نهادهای بین‌المللی فعال در زمینه حقوق بشر ارائه کنند.» او تأکید کرده بود، این تنها راه برای پایان دادن به فرار رژیم اشغالگر از مجازات بابت جنایات مرتکب شده در حق فلسطینی‌ها است.

پوپولیست منزوی

آمریکای جنوبی که در نظام بین‌الملل از آن به عنوان حیاط خلوت آمریکا یاد می‌شود، روزگاری است که به دلیل بازی نکردن در زمین بازی ایالات متحده، در اولویت‌های پروژه‌های خارجی کاخ سفید قرار گرفته است.

ده‌ها سال تلاش برای کودتا، براندازی، تحریم و برچسب‌گذاری روی حکومت‌های ضدامپریالیستی، تنها گوشه‌هایی از اقدامات آمریکا در جهت بازنشانی اوضاع جمعی آمریکای لاتین به دوران سنتی سلطه محسوب می‌شود.

در این روزهای پس از ۷ اکتبر و عملیات طوفان‌الاقصی، تحولات معطوف به تعیین رئیس‌جمهور جدید آرژانتین ظرفیت مناسبی برای نفوذ کاخ سفید در پهنه آمریکای لاتین و زمینه‌سازی در جهت عقب گرد به دوران استعمار و شروع استعماری نوین فراهم کرده است.

بر همین اساس بود که بعد از پیروزی خاویر میلی در رقابت‌های ریاست جمهوری آرژانتین، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا ضمن تأکید بر لزوم توسعه روابط، خود را مشتاق همکاری‌های مشترک دو کشور نشان داد.

خاویر میلی از حزب راست افراطی ملقب به «ترامپ آرژانتینی» و یک پوپولیست دارای عقاید و ایده‌های جنجالی، چون جایگزینی دلار با پول ملی (پزو)، فروش آزادانه اسلحه و فروش قانونی اعضای حیاتی بدن است.

میلی توانست در رقابت‌های انتخاباتی، یک پیروزی قوی‌تر از حد انتظار را به دست آورد و در ۱۰ دسامبر قرار است، سکان دومین اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی را در دست بگیرد.

آن‌طور که مشهود است، کپی‌برداری از ایالات متحده در سیاست و در یک کلام تمام شئون حاکمیتی، راهبرد محوری او برای دوران ریاست جمهوری است.

نخستین سفر او به ایالات‌متحده هم مؤید این موضوع بوده و هم تردیدهایی را در سرانجام تندروی‌های او برانگیخته است، او در حالی راهی این سفر شد که تنها یک هفته از پیروزی او در انتخابات می‌گذرد، میلی که به معنای واقعی کلمه به‌طور ضرب‌الاجلی به آمریکا سفر کرده، کوشیده است با تقلید از کاخ سفید، نمونه‌ای بولد شده در آمریکای لاتین در حمایت از رژیم صهیونیستی باشد.

این سیاستمدار آرژانتینی با ورود به نیویورک به مقبره یک خاخام معروف یهودی ادای احترام کرد و سپس در ضیافت ناهار با بیل کلینتون، رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده به گپ و گفت پرداخت.

از نظر کارشناسان، دیدار با کلینتون دموکرات که عمدتاً در طرف مقابل حصار ایدئولوژیک میلی قرار دارد، بخش شگفت‌انگیزی از اولین سفر خارجی او پس از پیروزی در دور دوم انتخابات در اوایل ماه جاری بود، او در این دیدار ضمن حمایت بی‌دلیل از جنایات رژیم صهیونیستی اعلام کرد که سفارت آرژانتین را از شهر «هرتزلیا» به «قدس» منتقل خواهد کرد، جالب اینجاست که در قالب همان رفتار پوپولیستی، او با بر سر داشتن کلاه یهودی کیپا و لباس مشکی مخصوص، با همراهان خود به این سفر رفته است.

کد خبر 708436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.