نامه ۳۱ نهج البلاغه شامل بهترین توصیه‌ها برای فرزندپروری است

یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نهج‌البلاغه سرشار از توصیه‌های ارزشمند برای فرزندپروری است، گفت: نامه ۳۱ نهج البلاغه شامل بهترین توصیه‌ها برای فرزندپروری است و ۱۳۱ نکته در این نامه وجود دارد که برای هر پدر و مادری می‌تواند مفید باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از اداره ارتباطات سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی در نخستین جلسه از سلسله کارگاه‌های طراوت زندگی با موضوع فرزندپروری که به همت مرکز توسعه قرآن و نهج‌البلاغه وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه خانواده چهار مشکل اساسی در کشور داریم که سومین مورد آن بحث فرزندپروری است و ریشه آن به مشکل اول و دوم باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه مشکل اول تشکیل خانواده است، افزود: ۱۲ میلیون مجرد در کشور وجود دارد که بیشتر آنها جوانان دهه شصتی هستند، خانواده بسیاری از این جوانان مجرد ثروتمند هستند، بنابراین علت اصلی ازدواج، مشکلات مالی نیست و ترس از مسئولیت پذیری و روابط آسان از مهمترین علل ازدواج دیرهنگام است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آمار بالای طلاق بیان کرد: تحکیم نبودن بنیان خانواده و آمار طلاق علت دیگری است که به کاهش فرزندآوری منجر می‌شود، البته ریشه‌های طلاق متفاوت است اما یکی از مهمترین آن روابط آسان خارج از چارچوب خانواده است، ناسازگاری، دخالت بستگان، اعتیاد، تفاوت اخلاقی و بیماری‌های روانی نیز علل دیگر طلاق است.

وی با اشاره به دیدار با رهبر معظم انقلاب با مسئولان ارشد کشور در خصوص ازدواج و فرزندآوری افزود: رهبر انقلاب در آن دیدار فرمودند به جای برگزاری همایش، راهکار عملی برای ازدواج آسان و طلاق سخت پیدا کنید.

حجت الاسلام رفیعی ادامه داد: ارائه تسهیلات برای فرزندآوری از مهمترین راهکارهایی است که می‌تواند به حل بخشی از مشکل کمک کند، در این خصوص تصمیماتی در سطح کلان کشور از جمله مجلس شورای اسلامی گرفته شده که نتایج آن تا امروز کمی شرایط را بهتر کرده و باید ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه فرزندآوری به هر شیوه‌ای که شده باید گسترش پیدا کند، گفت: بسیاری از کشورها با استفاده از ابزار مهاجرت به دنبال حل مشکلات جمعیتی خود هستند، این موضوع را برای کشور خود به سبب حیثیت و کیان آن نمی‌پسندیم، اما چه بسا در دورانی که جمعیت کشور بسیار پیر شود و کاهش پیدا کند مسئولان مجبور به استفاده از این روش شوند که البته آسیب‌زا است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: بخش عمده‌ای از مشکلات ازدواج در کشور ما تابوی ازدواج افرادی است که همسر خود را از دست داده‌اند، قبح این موضوع باید شکسته شود، در این میان، بسیاری نیز روی به نگهداری از حیوانات خانگی آورده‌اند و گاهی می‌بینیم که در صدا و سیما نیز ترویج می‌شود.

وی با بیان اینکه نقش صدا و سیما و رسانه‌ها در فرزندآوری بسیار مهم است، گفت: گفته می‌شود ۱٠ میلیون زن در کشور داریم که زمینه فرزندآوری دارند که اگر هر کدام یک فرزند به دنیا بیاورند ۱٠ میلیون نفر به جمعیت کشور افزوده می‌شود.

حجت الاسلام رفیعی ادامه داد: کاهش فرزندآوری منجر به خانواده‌های تک فرزندی شده است که نتیجه آن تربیت ناصحیح فرزند است، تنهایی تک فرزندان امروز سبب بسیاری از مشکلات آنها در آینده نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه قوانین دست و پا گیر نیز از علل کاهش فرزندآوری است، گفت: به عنوان مثال به بانوان کارمند و معلم می‌توان تسهیلاتی برای مرخصی زایمان و حقوق داد تا بدون دغدغه نسبت به فرزندآوری اقدام کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نهج‌البلاغه سرشار از توصیه‌های ارزشمند برای فرزندپروری است، اظهار کرد: نامه ۳۱ نهج البلاغه شامل بهترین توصیه‌ها برای فرزندپروری است و ۱۳۱ نکته در این نامه وجود دارد که برای هر پدر و مادری می‌تواند مفید باشد.

وی تاکید کرد: پدر و مادر نباید منتظر حل شدن مشکلات تحصیلی و اقتصادی فرزندان بمانند و سپس به ازدواج آنها فکر کنند، باید در دوران تحصیل تلاش کنند تا شرایط برای ازدواج فرزندان آنها فراهم شود، نقطه‌های امید برای فرزندآوری در کشور زیاد است و نباید مأیوس شد، اما تسهیلات در دستگاه‌های مختلف برای تقویت این امر لازم است.

نامه ۳۱ نهج البلاغه شامل بهترین توصیه‌ها برای تربیت فرزند

حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع مسئول نهضت نهج البلاغه خوانی در کشور، نیز در این همایش با اشاره به اصول تربیت فرزند براساس نهج البلاغه اظهار کرد: فرزند مایه آزمایش پدر و مادر است، باید مراقب باشیم در این آزمایش سربلند باشیم.

وی افزود: برخلاف تصورها، فرزندان ملک پدر و مادر نیستند، فرزند امانت خداوند در دست والدین است، باید آموزش ببیند و آماده سربازی امام زمان (عج) شود.

این کارشناس دینی تاکید کرد: والدین باید امانت‌داری کنند و این حس را برای اجرای اصول صحیح فرزندپروری در خود پرورش دهند، دین سه دوره هفت ساله برای تربیت فرزند برای والدین تعیین کرده که در این دوران برای پرورش دینی او باید تلاش کند.

وی با اشاره به اصل محبت و عشق قلبی عمیق به فرزند گفت: این محبت را دلسوزی نام می‌نهیم، اما بر اساس همین محبت، کسی دلسوز عاقل می‌شود و کسی دلسوز احمق، دلسوز عاقل کسی است که فرزند را به گونه‌ای کمک کند که هم امروز مشکلش حل شود و هم در آینده بتواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد.

حجت الاسلام مهدوی ارفع افزود: امام علی (ع) در نامه ۳۱ نهج البلاغه این دلسوزی عاقلانه را برای امام حسن (ع) بیان کردند، آن حضرت، در این نامه تربیت فرزند خود را رمزگشایی کردند و در قالب راهنمایی به ایشان گفتند که راه خود را در زندگی چگونه ادامه دهد.

پرچم نهج البلاغه را باید در شهر خود بالا ببریم

رسول میرباقری، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این همایش با بیان اینکه باید با کمک مردم و مشارکت آنها در جنگ فرهنگی برابر دشمن بایستیم که یکی از راه‌های آن ترویج فرهنگ نهج البلاغه خوانی است، اظهار کرد: پرچم نهج البلاغه را باید در شهر خود بالا ببریم.

وی با بیان اینکه دفتر مرکز توسعه فعالیت‌های قرآنی و نهج البلاغه در دوره اخیر مدیریت شهری راه‌اندازی شد، افزود: امیدواریم پرچم قرآن و نهج البلاغه با فعالیت‌های مرتبط با این حوزه در این دوره از مدیریت شهری در شهر ما بالاتر برود.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی با بیان اینکه ما نهج البلاغه را مطالعه هم نکردیم چه اینکه آن را در زندگی خود عملی کنیم، گفت: اگر تفکر امیرالمومنین (ع) در زندگی ما وجود داشت وضعیت زندگی خانوادگی در جامعه ما اینگونه نبود.

وی خطاب به شرکت کنندگان گفت: هر یک از شما می‌توانید یک محفل نهج البلاغه داشته باشید و سخن امیرالمومنین (ع) را حتی با هفته‌ای یک حکمت برای خانواده و اطرافیان خود بیان کنید، ما باید با کمک مردم و مشارکت آنها در جنگ فرهنگی برابر دشمن بایستیم، همان طور که در میدان‌های دیگر هر جا مردم پای کار آمدند بسیاری از مشکلات حل شد.

کد خبر 708426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.