روایتی از تاثیرگذاری میرفندرسکی بر اندیشمندان ایرانی و غیر ایرانی

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اندیشه‌های میرفندرسکی نه تنها بر اندیشمندان اسلامی بلکه بر اندیشمندان غیر ایرانی و اسلامی تأثیر داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمود شارلویی پیش از ظهر امروز در همایش بزرگداشت حکیم متاله ابوالقاسم میرفندرسکی اظهار کرد: در دوره‌ای که مسئولیت اداره کل استان را بر عهده داشتم، موضوع برگزاری نشست و همایشی با عنوان «برخی از عالمان اصفهانی» مطرح شد اما از آنجایی که نمی‌توانستیم به جمعی محدود این موضوع را محصور کنیم، این کار با عنوان نام‌آوران حوزه علمیه اصفهان شکل گرفت و یک برنامه اجرا شد.

وی ادامه داد: در آن برنامه برخی از بزرگان و حکماً چون علامه مجلسی، ابن‌سینا، میرفندرسکی و سایر افراد مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح با بیان اینکه مشخص نیست میرفندرسکی فیلسوف برتر بود یا قلندری پشمینه پوش، تصریح کرد: از شخصیت میرفندرسکی اطلاعات چندانی در دست نیست؛ اگر چه آثاری از او به جا مانده و قدمت و منزل او را عیان می‌کند، اما از احوال شخصی او و تجربه‌های وی که چگونه به این مقام رسیده است اطلاعات چندانی در دست نیست.

شارلویی افزود: در نوشته‌های موجود برخی او را فیلسوفی برتر و برخی دیگر او را مردی قلندری مانند ژولیدگان بی‌سر و پا و بی‌علم و دانش یاد کرده‌اند.

وی گفت: امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی دو استاد گرانقدر حوزه علمیه بودند که هر شاگردی تربیت کردند و هر شخصی از محضر آن‌ها کسب علم کرد به قله رفیعی از دانش، معرفت و معنویت رسید.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: اندیشه‌های میرفندرسکی نه تنها بر اندیشمندان اسلامی بلکه روی اندیشمندان غیر ایرانی و اسلامی تأثیر داشته است.

کد خبر 708326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.