شیر خفته‌ای در الوند

در سفر با خانواده جمله «مقصد مهم نیست، بلکه باید از مسیر لذت برد» بیش از هر زمان دیگری معنا پیدا می‌کند؛ سفر در دل کوه و دیدن جاذبه‌های آن تجربه‌ای منحصربه‌فرد است که می‌تواند خاطرات متفاوتی را برای هر شخصی ثبت کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، به‌طور معمول و در برنامه‌ریزی‌های خانوادگی، نیمه اول سال یعنی فصل‌های بهار و تابستان اصلی‌ترین گزینه‌ها برای انتخاب زمان مسافرت است.

همه کوه‌های ایران، در فصل‌های مختلف جاذبه‌های دیدنی و شگفت‌انگیزی دارند که موجب جذب مخاطب به خود می‌شوند و در پاییز نیز مسیر و مقصد، گزینه‌ای تماشایی برای عکاسی هستند که در ادامه معرفی بر این کوه‌ها را خواهیم داشت:

سیاه سنگ:

قله سیاه سنگ یکی از مشهورترین قلل چین‌خوردگی تخت سلیمان است؛ گردنه سیاه‌سنگ با ارتفاع ۲۹۸۵ متر در رشته کوه البرز و در مسیر جاده رویان به بلده قرار دارد و ارتفاع آن نیز به اندازه‌ای است که می‌شود نوک قله دماوند را از روی آن مشاهده کرد.

این منطقه از نظر طبیعی جزو مناطق بکر و دست‌نخورده بوده و سنگ‌های این منطقه عموماً به رنگ سیاه بوده و علت نام‌گذاری آن به همین علت است؛ و تنها یک راه جهت رفتن به این کوه عظیم با صخره‌ها و بیرون‌زدگی‌های وسیع بلند و تودرتوی درهم تنیده و نامنظم که سر تا پای آن سیاه‌پوش است وجود دارد.

شیر خفته‌ در کوه‌های الوند

سیاه‌کمان:

قله سیاه‌کمان واقع در استان مازندران و شهرستان کلاردشت یکی از قله‌های بلند منطقه کوهستانی تخت‌سلیمان در رشته‌کوه البرز است؛ این قله در سمت شرقی علم کوه و در سمت شمالی منطقه تخت سلیمان در کنار سرچشمه رودخانه سرد آبرود کلاردشت واقع شده است.

سیاه‌کمان از مهم‌ترین و مرتفع‌ترین قله‌های خط‌الرأسی است که توسط گردنه‌ای مرتفع به همین نام به قله چالون از سمت جنوب متصل می‌شود؛ همچنین در جناح شرقی قله یخچال کمان‌چال و در جناح غربی آن در رودخانهٔ نفت‌چاک (نفت‌چال) و از شمال با شیب بسیار تندی به دره رودخانه سردآبرود و بریر می‌رسد.

شیر خفته‌ در کوه‌های الوند

آبیدر:

آبیدَر کوهی واقع در رشته کوه زاگرس در غرب ایران قرار دارد؛ آبیدر از دو کوه به نام‌های آبیدر بزرگ و آبیدر کوچک تشکیل شده که ارتفاع آبیدر بزرگ ۲۵۵۰ متر از سطح دریا است، در حالی که ارتفاع آبیدر کوچک در حدود ۲۳۵۰ متر از سطح دریا است.

کوه آبیدر مشرف به شهر سنندج مرکز استان کردستان است که تعداد زیادی چشمه و تفرجگاه از قبیل پارک کودک، امیریه، امانیه، خضر زنده (خیرزنه)، هفت آسیاب، ماماتکه، کانی شفا، کانی بانتا، کچک قرآن، گویزه کویر، بان شلانه، تاقه‌دار و قله آبیدر دارد.

لازم به ذکر است نزدیکی این کوه به شهر سنندج، بلند بودن آن نسبت به تپه‌های اطراف و از همه مهم‌تر وجود چشمه‌های زیر زمینی فراوان موجب محبوبیت این کوه شده است.

شیر خفته‌ در کوه‌های الوند

کوه آلمابلاغ:

قله آلماقلاغ یا قله آلمابلاغ با ارتفاع ۲۹۹۷ متر یکی از قله‌های کوهستان الوند واقع در شهرستان اسدآباد است؛ این قله در شمال غربی رشته کوه الوند قرار دارد و مجاور روستاهای قشلاق، باباعلی, تاج اباد, اختاچی، همه کسی، ملهمدره، حسن‌آباد امام و روستای قراکندپیرملو است.

فاصله این کوه تا شهر همدان ۴۶ کیلومتر است که به خاطر دارا بودن از معادن سنگ‌آهن با درجه خلوص بالا اهمیت زیادی دارد؛ لازم به ذکر است آلماقلاغ در فصل بهار بسیار زیباست و به علت صخره‌ای بودن می‌تواند مورد استفاده سنگ‌نوردان قرار گیرد، همچنین از گیاهان معروف آن می‌توان به لاله ساقه‌کوتاه یا گل حسینی, تره کوهی, لاله واژگون، ریواس، آنغوزه (کِما) اشاره کرد.

شیر خفته‌ در کوه‌های الوند

کوه الوند:

کوه الوند، با ارتفاع ۳۴۵۰ متر یکی از ۱۰۱ قله بسیار برجسته جهان به‌شمار می‌رود که مشهورترین قله از قله‌های کوهستان الوند بوده و دلیل نام‌گذاری سلسله جبال الوند به علت وجود این قله باشکوه و حماسی است.

این قله دارای شکافی کوچک و گود است که با اندکی صخره‌نوردی می‌توان به آن دست یافت؛ در همین راستا برخی عقیده دارند که این شکاف آرامگاه سام، پسر نوح است.

زیبایی و شکوه کوهستان الوند و به‌طور ویژه «شیر خفته» آنکه نماد فریبنده قله «الوند» است، بهار، تابستان یا زمستان ندارد و در هر فصل از سال، حسی اغواگرانه و وسوسه‌انگیز را به کوهنوردان و طبیعت‌دوستان منتقل می‌کند.

شیر خفته‌ در کوه‌های الوند

کد خبر 708013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.