گنبدکاووس بیشترین سطح زیرکشت را در گلستان دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: شهرستان گنبدکاووس با ۹۹ هزار هکتار بیشترین سطح زیرکشت در استان را دارد.

محمد برزعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در گلستان اظهار کرد: در دنیای امروز مبحث کشاورزی قراردادی موضوعی دارای اهمیت است، چراکه تولیدکننده به سمتی حرکت می‌کند که محصول‌اش مورد پسند با بازار فروش باشد.

وی افزود: کشاورزی قراردادی به تولید کننده اطمینان می‌بخشد که محصول‌اش با قیمت مناسبی به فروش می‌رسد که این برای استانی همچون گلستان که بیشتر معیشت مردم از کشاورزی تأمین می‌شود، مهم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه در استان ۶۴۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی داریم، خاطرنشان کرد: از این میزان ۳۶۷ هزار هکتار آن برای کشت گندم در نظر گرفته شده که حدود ۱۳۸ هزار هکتار کشت آبی و ۲۲۹ هزار هکتار هم کشت دیم است.

برزعلی اضافه کرد: در حال حاضر ۶۲ هزار هکتار از اراضی استان زیرکشت جو و ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی هم زیر کشت گندم رفته است، همچنین سطح زیرکشت قراردادی کلزا در استان ۵۶ هزار هکتار است که ۲۰ هزار هکتار از این محصول برای کشت آبی و مابقی برای دیم خواهد بود.

وی تاکید کرد: حدود ۴۰ هزار تن بذر و بیش از ۵۶ هزار تن کود اوره یا سفید برای کشاورزان آماده کرده‌ایم که از این مقدار ۱۸ هزار تن کود سیاه یا فسفاته و ۱۲ هزار تن کود پتاس توزیع شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به کمبود منابع آبی و خشکسالی در استان، تصریح کرد: برای مدیریت و استفاده بهینه منابع آبی تاکید ما بر کشاورزی حفاظتی است. بیش از ۶۰ هزار هکتار از اراضی استان کشاورزی حفاظتی بوده و امسال در طرح جهش تولید در دیم‌زارها سطح زیرکشت به بیش از ۳۰۰ هزار هکتار رسانده است.

برزعلی طرح جهش تولید در دیمزارها را منجر به حمایت از تولید دانست و گفت: در این طرح، ۳۰ درصد هزینه خرید ادوات دنباله بند کشاورز در قالب تسهیلات کم‌بهره با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در گلستان به کشاورزان تخصیص پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه شهرستان گنبدکاووس با ۹۹ هزار هکتار بیشترین سطح زیرکشت را دارد، افزود: در شرق استان فعالیت خوبی به ویژه در شهرستان کلاله انجام شده است، اما این سطح زیرکشت بسته به بارندگی و اراضی مستعد افزایش پیدا می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به استفاده از ظرفیت بیمه، تاکید کرد: نیاز است تا با توجه به تغییرات آب و هوایی کشاورزان از بیمه استفاده کنند تا در صورت بروز خشکسالی یا حوادث غیرمترقبه بتوانند از بیمه خسارت دریافت کنند.

کد خبر 707978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.