کردستان با کمبود زمین صنعتی روبه‌رو است / تولید ۷۰ درصد لامپ کشور در بانه

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: کردستان در حال حرکت به سمت صنعتی شدن است، با این حال با کمبود زمین صنعتی برای سرمایه‌گذاری روبه‌رو است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط‌عمومی صمت کردستان، بختیار خلیقی امروز _سه‌شنبه هفتم آذر_ در جلسه هماهنگی برگزاری همایش معرفی برندهای صنعتی استان کردستان اظهار کرد: ارتباط صنعت و دانشگاه تنگاتنگ و ضروری است، چون ارتباط این دو حوزه بستر توسعه و پیشرفت و برندسازی را در بحث صنایع استان فراهم می‌کند.

وی افزود: ظرفیت‌های خوبی در استان در بحث صنایع شیمیایی، صنایع روشنایی، دارویی، گیاهی، لوازم خانگی، غذایی، لبنی، محصولات پتروشیمی، صنایع معدنی و فرش وجود دارد و صاحب برند هستیم، اما در سطح کشور معرفی نشده‌اند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: کردستان در حال حرکت به سمت صنعتی شدن است، اما با کمبود زمین صنعتی برای سرمایه‌گذاری روبه‌رو است که انتظار می‌رود در این همایش مشکلات و نیازهای صنعتی و تولیدی بازگو شود.

خلیقی با اشاره به اینکه معرفی استان به عنوان استان صنعتی با توجه به ظرفیت‌های موجود آن ضروری است، اضافه کرد: استان کردستان هزار و ۲۷ واحد صنعتی دارد که ۱۵ درصد آن یعنی معادل ۱۳۱ واحد صنعتی غیرفعال است و با توجه به نهضت فعال‌سازی واحدهای راکد، تاکنون ۲۶ واحد آن فعال‌سازی شده است.

وی ادامه داد: عزم مسئولان استان فعال‌سازی واحدهای غیرفعال بوده که یکی از واحدهای راکد، کارخانه ذوب‌آهن سابق قروه است که با شرکت «برسم لعل» احیا می‌شود و انتظار می‌رود، اشتغال‌زایی ۲ هزار نفر را در شهرستان قروه با سرمایه‌گذاری چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در زمینه فرو منگنز، سیلیکو منگنز و زنجیره فولاد داشته باشد.

کردستان با کمبود زمین صنعتی روبه‌رو است/ تولید ۷۰ درصد لامپ کشور در بانه

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه در زمینه برندسازی از مجموعه هزار و ۲۷ واحد صنعتی ۲۲۰ واحد آمادگی ثبت برند دارند، افزود: در زمینه واحدهای صنعتی بهره‌مند از برند یا اسامی تجاری، ۱۵۰ واحد در استان وجود دارد.

خلیقی ادامه داد: در سال جاری با توجه به جامعه هدف ۹۰ هزار نفری و ظرفیت خوب در زمینه تولید فرش دستبافت یک پود سنندج و فرش آهنین بیجار، برند جهانی دریافت کرده‌ایم.

بانه قطب تولید لامپ در کشور است

وی اضافه کرد: ۷۰ درصد لامپ کشور در بانه ساخته می‌شود و به قطب تولید لامپ تبدیل شده‌ایم و در خصوص لوازم خانگی خرد هم در کشور حرف برای گفتن داریم، اما آن‌گونه که باید برندهای کردستان در کشور معرفی نشده‌اند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در حال حاضر ۱۱ واحد صنعتی لوازم خانگی در بانه فعال است، همچنین پنج طرح با پیشرفت ۶۰ درصدی و سه طرح نیز با پیشرفت ۳۰ درصدی در دست اجرا است.

خلیقی گفت: در خصوص تولید لامپ کم‌مصرف شش واحد فعال داریم و سه طرح با ۶۰ درصد پیشرفت و یک طرح با ۲۰ درصد پیشرفت در دست اجرا است.

وی افزود: در حال حاضر تولیدکنندگان در خصوص ثبت سفارش و تأمین ارز با مشکل روبه‌رو هستند و باید با برگزاری چنین همایش‌هایی مسئولان را مجاب به همکاری بیشتر با واحدهای تولیدی و صنعتی استان کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه باید ظرفیت‌های استان را به کشور و جهان معرفی کنیم، گفت: کردستان رتبه اول تولید گندم، رتبه اول تولید توت‌فرنگی، رتبه پنجم تولید سیب‌زمینی، رتبه پنج صنایع معدنی و پنجمین استان معدنی کشور است.

کد خبر 707838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.