راهکارهای کاهش تضاد میان والدین و فرزندان

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، راهکارهای کاهش تضاد والدین با فرزندان را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت‌الاسلام اصغر هادی امروز _سه‌شنبه هفتم آذر_ در پنل تخصصی نوجوانی و گفتمان ارزش‌های فرهنگی اسلامی که به صورت حضوری و برخط برگزار شد، اظهار کرد: هویت به معنای او بودن است و شناسایی، شخصیت، خصوصیات و اخلاق لغات مرتبط با هویت به‌شمار می‌روند.

وی افزود: تعریف شخص از خود در جنبه‌های مختلف در اصطلاح به هویت شناخته می‌شود و واژه هویت به شکل رشدیافته از خودپنداری اطلاق می‌شود که به فرد استحکام، هدفمندی و ثبات شخصیت می‌بخشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: هویت یک فرد مسلمان توحیدی و در ارتباط با خدا است و شامل تصورات و نگرش‌هایی که فرد از خود و خداوند دارد و تصورات او از خداوند و صفات ایشان می‌شود و اگر کسی صفات اخلاقی پیدا کرد، می‌تواند به سمت خداوند حرکت کند و به او نزدیک شود.

وی ادامه داد: در جامعه جهانی با بحث بحران اخلاقی روبه‌رو هستیم و به گفته برخی کارشناسان، فردگرایی، ضعف کنترل‌های اجتماعی مانند امر به معروف، احساس نارضایتی و کاهش مشارکت‌های اجتماعی از عوامل تأثیرگذار در بروز این بحران به‌شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام هادی با اشاره به سرایت این بحران به نوجوانان و بروز بی‌هویتی اخلاقی گفت: تضاد جوانان و والدین وجود دارد و موضوعی نیز تحت عنوان تعارض نوجوانان و جوانان و والدین در موضوعات متعدد مطرح و گاهی نیز این تعارض در مسائل اخلاقی دیده می‌شود؛ در واقع گاهی والدین بایدها و نبایدهایی را قبول دارند که فرزندان آن‌ها را قبول ندارند و این موضوع منجر به ایجاد تعارض می‌شود.

وی با بیان اینکه تضاد والدین با یکدیگر نیز از مسائلی است که درون برخی خانواده‌ها وجود دارد و بسیار آسیب‌زا و بر هویت اخلاقی فرزندان تأثیرگذار است، اضافه کرد: در راستای کمتر شدن تضاد میان والدین و فرزندان، آموزش دانش‌آموزان به عنوان ضرورتی اجتماعی و استفاده از تمام امکانات در این مسیر و نهادینه کردن ارتباطات اجتماعی در قالب ارزش‌های ملی باید مد نظر قرار گیرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: فراهم کردن فرصت‌های تصمیم‌گیری برای فرزندان، به حداقل رساندن کنترل بیرونی و فراهم‌سازی مقدمات رشد مناسب استقلال از دیگر راهکارهای کاهش تضاد بین فرزندان و والدین به‌شمار می‌رود که موضوعی پیچیده است.

کد خبر 707817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.