کدام خدمات توانبخشی اوتیسم تحت پوشش بیمه است؟ + جدول و سامانه پاسخگویی

در حال حاضر در سراسر جهان بهترین راه درمان اختلال طیف اوتیسم درمان‌های توانبخشی است و به گفته مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، افراد دارای اوتیسم نشان‌دار شده در سامانه‌های بیمه سلامت با حمایت صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج بدون محدودیت سنی تحت پوشش قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، طیف اوتیسم، اختلالی نورولوژیک است که در سال‌های اولیه رشد کودک نمایان می‌شود، این اختلال باعث بروز مشکلاتی از جمله رفتارهای تکراری و کلیشه‌ای، نقص در مهارت‌های ارتباطی کلامی و غیرکلامی و رفتارهای اجتماعی می‌شود و در حال حاضر، آمار شیوع اوتیسم یک نفر در هر ۵۹ تولد است.

طبقه گفته کارشناسان، مهم‌ترین علت‌های این اختلال، نقایص ژنتیک و زیست محیطی شناسایی شده است و اگرچه ASD اختلالی مادام‌العمر است، درمان‌ها و خدمات ارائه شده می‌توانند علائم و توانایی عملکردی فرد را بهبود بخشند، آکادمی طب کودکان آمریکا، توصیه می‌کند، تمام کودکان از نظر ابتلاء به اوتیسم بررسی شوند.

اوتیسم در بزرگسالان، بر روابط و طرز برخورد آنها تأثیرگذار است، به طوری که ایجاد ارتباط با محیط را برای آنها سخت، بر حالات و حرکات اجتماعی خودنمایی و حالت نرمال را از فرد می‌گیرد و او را منزوی و پرخاشگر می‌کند؛ در واقع این اختلال به شدت می‌تواند زندگی نرمال یک فرد را تحت تأثیر قرار بدهد.

اوتیسم در کودکان، شاید به مراتب سخت‌تر از بزرگسالان باشد، چراکه کودکان در سنین زیر سه سال در اوج یادگیری خود به کمک محیط پیرامون هستند و خصوصیات کودکانه، تشخیص اختلال اوتیسم را بسیار سخت می‌کند؛ کودکان مبتلا به اوتیسم، حرکاتی غیرعادی مانند دست زدن‌های بدون منبع هیجانی، پا کوبیدن‌های بی‌دلیل و جیغ و دادهای بی‌شمار را از خود، به عنوان علائم، بروز می‌دهند و این‌ها لابه‌لای شیطنت‌های کودکانه گم می‌شود.

در حال حاضر در سراسر جهان بهترین راه درمان اختلال طیف اوتیسم درمان‌های توانبخشی است که در کنار دارو درمانی و روانشناسی به درمان این اختلال کمک بزرگی می‌کند، در تیم درمان پزشک متخصص نورولوژیست کودکان، روانپزشک کودک و نوجوان، کاردرمان، گفتاردرمان، روانشناس حضور دارند؛ به طور کلی بهترین راه درمان این اختلال در حاضر توانبخشی (کاردرمانی، گفتاردرمانی، روانشناسی) در کنار دارو درمانی است و با توانبخشی مدون می‌توان تا حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد اختلال را جبران کرد.

اختلالات اوتیسم در سه سطح خفیف، متوسط و شدید دسته‌بندی می‌شوند و در حال حاضر مطابق کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت، خدمات تشخیصی درمانی از جمله آزمایش‌ها، تصویربرداری، دارویی و ویزیت‌های تخصصی و فوق تخصصی تحت پوشش بیمه هستند، بسته خدمات غیردارویی اوتیسم شامل مداخلات کاردرمانی، مداخلات گفتاردرمانی، مداخلات رفتاری آموزشی و مداخلات مشاورهای حمایتی، ویزیت‌های تخصصی و فوق‌تخصصی، خدمات نوار مغز است.

خدمات بهداشتی درمانی در سه بخش شناسایی به هنگام و غربالگری، ارجاع موارد غربالگری شده و تشخیص نهایی و مداخلات درمانی و توانبخشی طبقه‌بندی می‌شوند و در موارد اول و دوم، در پایگاه‌های سلامت مطابق برنامه تنظیمی ارزیابی رشد در سنین ۹ ماهگی به بالا انجام می‌شود و افراد جهت تشخیص نهایی به مراکز ذی‌صلاح و تأیید شده توسط معاونت درمان ارجاع خواهند شد.

حمایت بیمه سلامت از افراد دارای اوتیسم

محمد مهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، در خصوص خدمات توانبخشی افراد دارای اوتیسم که تحت پوشش بیمه سلامت است، اظهار کرد: بسته خدمات توانبخشی اوتیسم شامل مداخلات کاردرمانی، ارزیابی گفتار، مداخلات گفتاردرمانی، مداخلات رفتاری - آموزشی، مداخلات مشاوره - حمایتی، مشاوره و تجویز سمعک است.

وی در خصوص میزان پوشش بیمه‌ای این خدمات افزود: صددرصد تعرفه در بخش دولتی و ۸۰ درصد تعرفه در بخش خصوصی توسط بیمه سلامت و صندوق بیماری‌های خاص، صعب‌العلاج و نادر پرداخت می‌شود و بیمه‌شدگان نشان‌دار شده در مراجعه به بخش غیردولتی، تنها ۲۰ درصد تعرفه را پرداخت می‌کنند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در خصوص بیمه شدگان مشمول تصریح کرد: افراد دارای اوتیسم نشان‌دار شده در سامانه‌های بیمه سلامت با حمایت صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج بدون محدودیت سنی تحت پوشش قرار دارند و می‌توانند از خدمات توانبخشی استفاده کنند.

کدام خدمات توانبخشی اوتیسم تحت پوشش بیمه است؟ + جدول و سامانه پاسخگویی

کد خبر 707704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.