جزئیات فروش سهام عدالت / زمان برگزاری مجامع استانی

رئیس سازمان بورس گفت: فعلاً برنامه‌ای برای باز کردن فروش سهام عدالت نداریم و فلسفه آن هم از ابتدا این نبوده که دولت سهام را بدهد و مردم بفروشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مجید عشقی امروز _ سه شنبه هفتم آذر _ در نشست خبری اظهار کرد: فروش سهام عدالت کلیت بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بحث فروش خیلی ارتباطی با برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه گذاری استانی ندارد.

وی افزود: ما نمی‌خواستیم که بین فروش‌های مستقیم و غیرمستقیم تفاوت جدی ایجاد شود بنابراین باید تصمیماتی بگیریم که هر دو را در نظر بگیرد. اگر فروش باز شود ۳۰ تا ۴۰ درصد سهام به دست ۱۹ میلیون می‌افتاد و فشار سنگین فروش ایجاد می‌شود. همزمان با تعیین تکلیف مجامع به صورت تدریجی باید بازگشایی را انجام دهیم اما درمورد اعمال رأی و حضور در مجامع سهامداران مستقیم فرقی با غیرمستقیم ندارند.

رئیس سازمان بورس گفت: سال ۹۹ دیتا بیس سهامداران مستقیم شرکت‌های سرمایه پذیر جداگانه نگهداری می‌شد اما الان دارد وارد سامانه جدید می‌شود که در کنار دیگر سهام‌ها قرار بگیرد ولی بحث فروش آن به تدریج انجام خواهد شد.

عشقی اضافه کرد: فعلاً برنامه‌ای برای باز کردن فروش سهام عدالت نداریم و فلسفه آن هم از ابتدا این نبوده که دولت سهام را بدهد و مردم بفروشند، باید مردم به ماندگاری در سهام تشویق شوند اما باید تا پایان مهلت برگزاری مجامع سرمایه‌گذاری استانی به مرور رفع و رجوع شود.

وی در ادامه گفت: در بحث سهام عدالت با توجه به اینکه از سال تأسیس این سهام دچار برخی عدم تصمیم گیری‌ها و یا تصمیمات متناقض شد و با ورود دستگاه‌های نظارتی در برگزاری مجامع این شرکت‌ها برای جلوگیری از سو جریان‌ها و مدیریت سهام منجر به توقف روند برگزاری مجامع شرکت‌ها متوقف و موکول به بررسی مجدد در شورای عالی بورس شد.

رئیس سازمان بورس گفت: از ابتدای حضورم در سازمان بورس تلاش کردم به اجماعی درخصوص نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذار استانی و به دنبال آن نحوه اعمال و انتقال اراده مردم و سهامداران سهام عدالت در این زنجیره تا شرکت‌های سرمایه پذیر برسیم.

عشقی اضافه کرد: هدف اصلی این است در ۳۶ شرکت سرمایه‌پذیر بورسی و ۱۳ شرکت سرمایه پذیر غیر بورسی بتوانیم اراده مالکیتی و رأی سهامداران را منتقل کنیم. این چرخه در سال‌های گذشته ایراد جدی داشت، در سال ۹۹ تصمیم بر برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه گذاری گرفته شد. با توجه به انتخاب هیئت رئیسه برای برگزاری مجمع‌ها با ترکیب دولتی، این موضوع با روح سهام عدالت در تضاد بود، چراکه به دنبال مشارکت مردم هستیم و همین موضوع منجر به توقف برگزاری مجامع شد.

اهمیت مشارکت حداکثری سهامداران عدالت در مجامع

وی تصریح کرد: از سال گذشته به طور جدی برای این موضوع برنامه‌ریزی کردیم. در نهایت در شورای عالی بورس تصمیم گرفته شد برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی با جزئیاتی که تصویب شده است انجام شود، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های موفقیت برگزاری این مجامع، مشارکت حداکثری سهامداران عدالت در مجامع شرکت‌های تعاونی شهرستانی و شرکت‌های سرمایه گذاری استانی است.

رئیس سازمان بورس گفت: مصوبه‌ای که برای برگزاری مجامع داشتیم این است که در شرکت‌های سرمایه گذاری استانی هیئت مدیره مستقر براساس قانون تجارت مجمع را دعوت کند، صلاحیت این اعضا باید به تأیید سازمان بورس برسد، از این رو کاندیداهای عضویت در هیئت مدیره فراخوان می‌شوند، این کار زمان‌بندی خواهد داشت.

عشقی اضافه کرد: سهامداران به صورت اصالتاً می‌توانند در مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی شرکت کنند، مجامع به صورت حضوری و الکترونیکی خواهد بود. البته رأی گیری به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: اعلام حضور در مجمع باید در سامانه شرکت سرمایه گذاری اعلام شود. آرا افرادی که شرکت نکرده‌اند با این شرط که در سال اول شرکت‌های تعاونی شهرستانی بتوانند حد نصاب ۲۰ درصد را کسب کنند؛ به این تعاونی‌ها می‌رسد. با این کار فرصت داده شد شرکت‌های تعاونی شهرستانی جلب مشارکت مردم را جذب کرده و بتوانند در مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی شرکت کنند. در این صورت این شرکت‌ها می‌توانند در مراحل بعدی در سهام عدالت ایفای نقش کنند.

شرکت‌های سرمایه گذاری استانی نقش محوری در تحقق اهداف سهام عدالت دارند

رئیس سازمان بورس گفت: قانون سهام عدالت نیز با برگزاری انتخابات از بین اعضای هیئت مدیره شرکت‌های سرمایه گذاری استانی که نقش محوری در تحقق اهداف سهام عدالت دارند، انتخاب می‌شود، به دنبال آن هستیم به مرور اداره پرتفوی سبد سهام عدالت به قانون سهام عدالت منتقل شود که این کار به تدریج انجام خواهد شد.

عشقی تصریح کرد: به نظر می‌رسد این اقدام می‌تواند نقطه محرکی برای سرمایه گذاری در استان‌ها و افزایش سود سهام عدالت باشد.

سهام عدالت و برگزاری مجامع مستلزم همکاری تمام ذی‌نفعانی است

رئیس سازمان بورس گفت: سهام عدالت و برگزاری مجامع مستلزم همکاری تمام ذی‌نفعانی است که در سهام عدالت درگیر هستند. برای شرکت سهام‌های استانی با توجه به اینکه این نهاد مالی هستند، تحت نظارت سازمان بورس هستند و فعالیت آن‌ها زیر نظر سازمان بورس است اما دغدغه جدی برای شرکت‌های سرمایه‌گذار استانی نداریم.

عشقی اضافه کرد: درباره شرکت‌های تعاونی نیز وزارت تعاون مسئول است تا اقدامات لازم که باید شرکت‌های تعاونی شهرستانی انجام دهند، تأیید اصول حد حساب ۲٠ درصد و تعریف کلی صورت جلسات مجامع را انجام دهند تا با معرفی وزارت تعاون آن‌ها را به‌عنوان نماینده سهام‌داران در مجامع شرکت‌های صندوق‌های استانی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: شرکت‌های تعاونی شهرستانی ساختار خود را برای برگزاری مجموعه و هیئت نظارت بر مجامع، وظایف خاص خود را دارند و باید با نهایت دقت این ار انجام شود تا شرکت‌ها آمادگی لازم برای برگزاری مجامع داشته باشند. همچنین شورای عالی بورس کمیته نظارتی برای سهام عدالت دارد که نظارت عالیه خواهد داشت.

رئیس سازمان بورس در خصوص منابع سود سهام عدالت گفت: سهام‌های عدالت، سهام شرکت‌های دولتی نیستند و سود آن‌ها مشخص است بر همین اساس اعدادی که در بودجه در نظر گرفته شده ارتباطی با سود سهام عدالت ندارد.

برگزاری مجامع شرکت‌های تعاونی شهرستانی

عشقی درباره برگزاری مجامع شرکت‌های تعاونی شهرستانی، اضافه کرد: تعاونی قانون خاص خود را دارد و برگزاری مجامع در شرکت‌های تعاونی متفاوت است، بر اساس قانون به‌صورت بلوک‌بندی مجمع را اجرا می‌کنند و نیازی به حضور تمامی افراد نیست.

وی در ادامه گفت: نقطه آغاز حل گره‌های سهام عدالت آن است که شرکت‌های صندوق استانی هیئت مدیره قانونی را منتخب مردم باشند، تأیید صلاحیت شوند تا کانون انتخاب شود و به همین دلیل تأیید صلاحیت اعضای صندوق‌های استانی را یک کار اقدامات جدی مرکز تأیید صلاحیت‌ها قرار دادیم و سخت‌گیری فراوانی در این زمینه مدنظر است، اگر صلاحیت لازم را نداشته باشند، امکان کاندید شدن در مجمع را ندارند و یکی از دلایل طولانی شدن این فرایند این بود که اجماعی در شورا ایجاد شود تا کمک کنند.

رئیس سازمان بورس تصریح کرد: در استان‌ها افراد زیادی هستند که امکان حضور در شرکت‌ها را دارند اما باید بستر فراهم شود.

اعلام برنامه برگزاری مجامع استانی

عشقی خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیت موضوع در حال حاضر به‌صورت آزمایشی در زنجان و خراسان شمالی فراخوان عضویت را منتشر می‌کنیم و پس از طی مراحل اگر تغییری نیاز نباشد، به نحوی اعلام می‌شود که تا اول شهریور تمام مجامع برگزار شود و تا خرداد نیز تاریخ مجامع تعیین تکلیف می‌شود.

کد خبر 707689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.