لوله پلی اتیلن چیست؟

لوله‌های پلی‌اتیلن به‌عنوان یکی از جدیدترین انواع لوله‌ها و اتصالات جایگزین برای لوله‌های فلزی و پی‌وی‌سی محسوب می‌شوند. 

اگر برای شما هم جالب است که بدانید لوله پلی اتیلن چیست؟، باید بگوییم که لوله‌های پلی اتیلن یکی از برجسته‌ترین نوآوری‌های صنعت در حوزه لوله و اتصالات هستند که جایگاهی مهم در این زمینه کسب کرده‌اند. جالب است که بدانید ویژگی‌ها و کاربردهای این لوله‌ها باعث گسترش روزافزون آن‌ها در مصارف مختلف شده است. در ادامه در رابطه با ویژگی‌ها و کاربردهای این لوله‌ها بیشتر می‌دانیم. تا انتها همراه ما باشید.

لوله پلی اتیلن چیست؟

لوله‌های پلی‌اتیلن به‌عنوان یکی از جدیدترین انواع لوله‌ها و اتصالات جایگزین برای لوله‌های فلزی و پی‌وی‌سی محسوب می‌شوند. استحکام و دوام بالای این لوله‌ها باعث کاربرد گسترده آن‌ها برای انتقال مایعات و گازها شده است. جالب است که بدانید پلی‌اتیلن‌ها نوعی پلیمر پلاستیکی هستند که از طریق ذوب کردن و قالب‌گیری به شکل دلخواه تولید می‌شود؛ به‌همین‌دلیل از انواع آن‌ها برای ساخت لوله و محصولات پلاستیکی استفاده می‌شود. به‌طورکلی پلی‌اتیلن‌ها را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

پلی اتیلن‌های سنگین

نوع اول پلی‌اتیلن سنگین است که به‌عنوان یکی از پرکاربردترین انواع پلاستیک شناخته می‌شود و چگالی بالا و انعطاف‌پذیری کمی دارد. این نوع پلی‌اتیلن دارای رنگ سفید مات، عایق الکتریکی بالا و مقاومت شیمیایی زیادی است. از پلی‌اتیلن سنگین در ساخت لوله‌های صنعتی آب و فاضلاب، تولید ظروف آب معدنی و نوشابه و موارد مشابه استفاده می‌شود.

پلی اتیلن‌های سبک

دسته دوم پلی‌اتیلن‌های سبک هستند که نسبت به پلی‌اتیلن های سنگین‌تر تراکم پایین‌تر و انعطاف‌پذیری بیشتری دارند. این نوع پلیمرهای پلاستیکی به دلیل قیمت مناسب کاربردهای گسترده‌ای در صنعت دارند و برای ساخت لوله‌های آبیاری و آب‌رسانی استفاده می‌شوند.

انواع لوله پلی اتیلن چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، استفاده از پلی‌اتیلن‌ها در ساخت لوله‌ها و اتصالات جایگزین، کاربرد زیادی در صنعت دارد؛ بنابراین انواعی از آن‌ها طراحی و تولید شده است که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. آشنایی با آن‌ها به شما کمک می‌کند تا مناسب‌ترین گزینه را برای کاربرد مدنظر خود تهیه بفرمایید. از انواع لوله‌های پلی اتیلن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

لوله پلی اتیلن آبرسانی

این لوله بیشترین استفاده را در صنعت کشاورزی دارد که از آن برای انتقال آب شرب نیز استفاده می‌شود. لوله‌های پلی اتیلن آب‌رسانی با فشارهای 6 تا 16 بار (در مواقع حساس تا 20 بار) و در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند.

لوله پلی اتیلن چیست؟

لوله پلی اتیلن نوع گازی

همان‌طور که از نام این لوله مشخص است، برای انتقال گازها به‌کار می‌رود. لازم‌به‌ذکر است که با توجه به کاربرد حساس آن‌ها تهیه و استفاده این لوله‌ها نیازمند تأییدیه شرکت گاز است. جالب است که بدانید لوله‌های پلی اتیلن گازی در فشارهای 12.5 و 16 بار و گریدهای PE100 و PE80 تولید می‌شوند.

لوله پلی اتیلن فاضلابی

لوله‌های پلی اتیلن فاضلابی با دو جداره برای انتقال آب و فاضلاب، در فشارهای 3، 2 و 5 بار در اندازه‌های 50 تا 160 میلی‌متر و با استفاده از گرید PE80 تولید می‌شوند.

لوله پلی اتیلن غلافی

لوله‌های غلافی به‌دلیل پوشش و لایه محافظی که دارند، برای کابل‌کشی و سیم برق مناسب هستند. لازم‌به‌ذکر است که این لوله‌ها با فشارهای 6 و 10 بار ساخته می‌شوند و در سایزهای 20 تا 400 میلی‌متر در دسترس هستند.

لوله پلی اتیلن فشار قوی

نوع دیگری از لوله‌های پلیمر پلاستیک لوله‌های فشار قوی هستند که در فشارهای 10 تا 30 بار و اندازه‌های 20 تا 630 میلیمتر تولید می‌شوند.

لوله پلی اتیلن آبیاری

لوله پلی اتیلن آبیاری قطره‌ای نمونه‌ای از پلی اتیلن نرم با سایز 16 میلیمتر است که برای مصارف کشاورزی کاربرد دارد.

مهم‌ترین ویژگی‌های لوله پلی اتیلن چیست؟

لوله پلی اتیلن جزو پرکاربردترین لوازم صنعتی در نیم قرن محسوب می‌شود که از خانواده ترموپلاستیک‌ها به‌حساب می‌آید. انعطاف‌پذیری، مقاومت و دوام بسیار بالای این لوله‌ها باعث شده است که سهم عمده‌ای از بازار را به‌خود اختصاص دهند و به‌عنوان جایگزین مناسبی برای لوله‌های آهنی، چدنی و PVC در نظر گرفته شوند. جالب است که بدانید مقاومت بالای این لوله‌های پلیمر پلاستیک آن‌ها را برای استفاده در پروژه‌های آب، گاز و فاضلاب بسیار مناسب و کاربردی کرده است.

سطح صاف و صیقلی داخل لوله‌ها نیز از دیگر ویژگی‌های مهم لوله‌های پلی اتیلنی است که مانع از تشکیل هرگونه رسوب می‌شود؛ بنابراین می‌توان از آن‌ها برای انتقال بهداشتی آب آشامیدنی استفاده کرد. انعطاف‌پذیری یکی‌دیگر از شاخص‌های بارز لوله‌های پلی اتیلن از جنس HDPE است که قابلیت خمیده‌شدن در مسیرهای انتقال آب را بدون هیچ‌گونه شکستگی و ترک فراهم می‌کند. مقاومت بالای این لوله‌ها در برابر فشارهای بیرونی باعث افزایش عمر مفید آن‌ها نسبت به سایر لوله‌ها شده است؛ بنابراین اگر قصد خرید لوله‌ای انعطاف‌پذیر اما مقاوم را دارید، لوله‌های پلی اتیلن بهترین گزینه هستند.

کاربردهای لوله پلی اتیلن چیست؟

لوله‌های پلی‌اتیلن از مواد پلیمر پلاستیک ساخته شده‌اند و برای انتقال مایعات و گازهای فشارپایین تا متوسط کاربرد دارند. ازآنجایی‌که این لوله‌ها انعطاف‌پذیری و مقاومت بالایی در برابر خوردگی و عوامل شیمیایی را دارند؛ بنابراین برای استفاده در سیستم‌های آبیاری، گازرسانی و فاضلاب بهترین هستند. اما دیگر کاربردهای لوله پلی اتیلن چیست؟ در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • انتقال آب‌های زیرزمینی
  • صنایع دارویی و شیمیایی
  • خطوط لوله‌های زیر دریا
  • صنایع غذایی
  • شبکه‌های آبرسانی شهری و روستایی
  • شبکه‌های فاضلاب شهری و روستایی
  • شبکه‌های زهکشی
  • سیستم‌های سیالات و فاضلاب صنعتی سیستم‌های آبیاری تحت فشار (سیستم آبیاری قطره‌ای و بارانی)
  • سیستم‌های آبیاری متحرک
  • پوشش کابل‌های مخابراتی و فیبر نوری
  • پوشش کابل‌های برق
  • پوشش لوله‌های فلزی
  • کانال‌های تهویه

لوله پلی اتیلن چیست؟

فاکتورهای مهم در تعیین قیمت لوله پلی اتیلن چیست؟

باید بدانید که قیمت لوله‌های پلی‌اتیلن به‌وسیله‌ی چندین عامل متفاوت تعیین می‌شود. اولین عامل مهم مشخصات فنی آن‌هاست که شامل ویژگی‌هایی مانند قطر، ضخامت، استاندارد و کیفیت مواد استفاده شده در ساخت می‌شود. تعداد سفارشات دیگر عامل مهمی است که قیمت این لوله‌ها را تعیین می‌کند. جالب است که بدانید عوامل بازاری ( تغییر قیمت مواد اولیه تا میزان عرضه و تقاضا) نیز نقش مهمی در تغییرات قیمت دارند. تکنولوژی‌های تولید و روش‌های مختلف فناوری نیز می‌توانند به‌عنوان عاملی مهم در تعیین قیمت‌ها مطرح شوند. به‌نظر شما مهم‌ترین مورد در تعیین قیمت لوله‌های پلی اتیلن کدام است؟

کد خبر 707682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.