دیلمان؛ صلح‌بان جدید خزر

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه هفتم آذر ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با اشاره به رونمایی پیشرفته‌ترین شناور رزمی ایران، عنوان «دیلمان؛ صلح‌بان جدید خزر» را برگزید و نوشت: ناوشکن «دیلمان» پیشرفته‌ترین شناور رزمی جمهوری اسلامی ایران روز گذشته طی مراسمی رسمی با حضور جمعی از فرماندهان عالی‌رتبه به ناوگان شمال و منطقه چهارم دریایی امام رضا (ع) نیروی دریایی ارتش ملحق شد.

دیلمان که در زمره ناوشکن‌های پیشرفته پروژه موج و از کلاس جماران است با برخورداری از سامانه‌های دفاعی و شناسایی پیشرفته دارای دکل یکپارچه با قابلیت نصب رادار ارائه فازی به نام «چشم عقاب» است تا در اوج اقتدار چشم بینای ایران در پهنه دریایی استراتژیکی همچون دریای خزر باشد. این ناوشکن ۱۵۰۰ تنی که توسط متخصصان صنایع دریایی وزارت دفاع با صرف ۹۵۰ هزار نفر-ساعت در مدت ۴ سال طراحی و تولید شده از قابلیت سه ماه ماندگاری در دریا، درگیری و منهدم ساختن انواع اهداف سطحی و هوایی و نیز بدنه رادارگریز برخوردار است.

این روزنامه در مطلب دیگری با تیتر «تجارت با پیکر شهدای غزه!» به بررسی تمدید آتش بس در جنگ غزه پرداخت و نوشت: آمریکا، مصر و قطر در آخرین ساعات شب گذشته خبر دادند، با توافق تل‌آویو، و حماس، وقفه بشردوستانه به مدت دو روز دیگر تمدید شد.

دیلمان؛ صلح‌بان جدید خزر

روزنامه کیهان در یک گزارش خبری تحلیلی با تیتر «فرار دسته‌جمعی نظامیان اسرائیل از میادین جنگ‌» نوشت: آن‌طور که اسکای‌نیوز عربی نوشته است در جنگ فعلی، غزه دچار ازهم‌گسیختگی داخلی شده است، طوری که «حداقل ۲ هزار سرباز و نیروی نظامی اسرائیلی» با وجود آنکه به میدان جنگ فراخوانده شده بودند، از ادامه حضور در جنگ فعلی خودداری کرده و گریخته‌اند.

دیلمان؛ صلح‌بان جدید خزر

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با اشاره به با تیتر «دیلمان تمام ایرانی به دل دریا زد» نوشت: دیلمان»، پنجمین فروند از ناوشکن‌های پروژه موج و از کلاس جماران، به دست نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و تحت نظارت این نیرو، در مجموعه صنایع دریایی ساخته شده و از روز گذشته به ناوگان شمال نیروی دریایی راهبردی ارتش ملحق شد.

دیلمان؛ صلح‌بان جدید خزر

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود به سالروز ترور شهید فخری زاده پرداخت و با تیتر «قهرمان بازدارندگی هسته‌ای» نوشت: عصر جمعه هفتم آذر ۹۹، خبر ترور یک شخصیت مهم در آبسرد شهرستان دماوند، موجب بهت و حیرت جامعه شد. ابتدا کمتر کسی با او آشنا بود اما ساعاتی بعد مشخص شد دکتر محسن فخری‌زاده از دانشمندان دفاعی کشورمان توسط سرویس تروریستی موساد ترور شده و به شهادت رسیده است. نام این دانشمند کشورمان به عنوان یکی از ۵ شخصیت ایرانی در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان از سوی نشریه آمریکایی فارن پالیسی آمده بود.

دیلمان؛ صلح‌بان جدید خزر

روزنامه دنیای اقتصاد در تیتر یک امروز خود به بررسی افزایش رشد اقتصادی تابستان پرداخت و با عنوان «روتوش نفتی «رشد»» نوشت: تحلیل آمارهای رشد اقتصادی در تابستان، دو وجه متفاوت دارد. وجه نخست این است که رشد اقتصادی در تابستان به رقم ۷.۱ درصد رسیده که نیمی از سهم رشد اقتصادی، به‌دلیل درآمدهای نفتی بوده است. در فصل دوم، رشد گروه استخراج نفت و گاز طبیعی، ۲۵.۶ درصد بوده که تأیید می‌کند بخش قابل توجهی از شارژ رشد تابستان به‌دلیل جهش تولید نفت بوده است. با وجود رشد بالای تولید و صادرات نفت، حصول و نحوه بهره‌مندی اقتصاد از پترودلارها در شرایط تحریمی یک ابهام است. چرا که از سوی دیگر صف تخصیص ارز طولانی‌تر شده است.

اما وجه دیگر این آمارها حاکی از آن است که اوضاع اقتصاد بدون نفت مساعد نیست. مطابق بررسی‌ها رشد گروه صنایع و معادن بدون نفت در تابستان امسال به منفی ۰.۴ درصد رسیده است که در ۷ فصل گذشته این رقم مثبت بود. رشد بخش صنعت با ثبت رقم ۲.۶ درصد کمترین سطح در ۸ فصل اخیر بوده است، بنابراین این نگرانی وجود دارد که با گذر اثر مثبت درآمدهای نفتی در رشد اقتصادی، سایر گروه‌ها نتوانند زمینه را برای تداوم رشد مثبت فراهم کنند.

دیلمان؛ صلح‌بان جدید خزر

کد خبر 707622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.