بهره‌برداری چین از گرمایش انرژی هسته‌ای

چین از موفقیت نخستین پروژه گرمایش انرژی هسته‌ای خود در استان شاندونگ خبر داد که چندین شهر در سطح این استان را پوشش می‌دهد و توسط شرکت سرمایه‌گذاری نیروی دولتی اداره می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، نخستین پروژه گرمایش انرژی هسته‌ای چین در هایانگ و روشان استان شاندونگ در شرق این کشور به بهره‌برداری رسید. این پروژه چندین شهر در سطح این استان را پوشش می‌دهد و توسط شرکت سرمایه‌گذاری انرژی دولتی (SPIC) اداره می‌شود.

پروژه حاضر فاز سوم پروژه تجاری گرمایش انرژی هسته‌ای چین با عنوان «گرمایش هسته‌ای شماره یک» است و با یک لوله حمل‌ونقل اصلی ۲۳ کیلومتری گرمایش سبز را برای شاندونگ فراهم می‌آورد.

گرمایش انرژی هسته‌ای در چین

شرکت سرمایه‌گذاری انرژی دولتی چین طی سال‌های اخیر تلاش خود را برای گسترش پروژه‌های گرمایش مبتنی بر انرژی هسته‌ای در مناطق بیشتری در سراسر کشور افزایش داده است. این شرکت فاز اول گرمایش هسته‌ای خود را سال ۲۰۱۹ در شاندونگ آغاز کرد که امروزه ۷۰۰ هزار متر مربع گرمایش بدون کربن ارائه می‌کند. در واقع پس از آزمایش‌هایی که در زمستان گذشته برای تأمین گرمای خوابگاه کارخانه و منازل برخی ساکنان محلی انجام شد، کارخانه هایانگ به‌طور رسمی در نوامبر ۲۰۲۰ شروع به ارائه گرمای منطقه به مناطق اطراف و سپس به کل شهر هایانگ کرد و گسترش عملیات لوله تأمین از راه دور در ماه فوریه این سال آغاز شد.

بهره‌برداری چین از گرمایش انرژی هسته‌ای

شرکت انرژی دولتی چین اعلام کرد که از زمان شروع پروژه مرکزی گرمایش هسته‌ای شماره یک، حدود ۸۳ کیلومتر شبکه اصلی گرمایش انرژی هسته‌ای و ۱۱ ایستگاه تبادل حرارتی سطح اول با سرمایه‌گذاری نزدیک به چهار میلیارد یوان برابر با ۵۵۵ میلیون دلار آمریکا ساخته شده است. این فاز تا به امروز در مجموع ۴.۵۶ میلیون گیگاژول (GJ) گرمای کربن‌صفر را جایگزین ۳۹۰ هزار تن زغال‌سنگ خام مصرفی کرده و با کاهش انتشار دی‌اکسید کربن تا ۷۲۰ هزار تن و بهبود کیفیت هوای زمستانی در شهر هایانگ همراه بوده است. فاز دوم آن نیز که پنج میلیون متر مربع را پوشش می‌دهد در سال ۲۰۲۱ افتتاح شد.

نیروگاه هسته‌ای هایانگ دارای دو راکتور آب تحت فشار AP1000 است که به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ وارد عملیات تجاری شدند. دو راکتور آب تحت فشار CAP1000 دیگر نیز اکنون در این سایت در حال ساخت هستند که تا سال ۲۰۲۷ به شبکه تأمین گرمایش هایانگ خواهند پیوست.

انرژی هسته‌ای در تأمین گرمایش چین

انرژی سبز توسط نیروگاه هسته‌ای هایانگ در شاندونگ تأمین خواهد شد که دارای یک سیستم گرمایشی متصل به دو واحد هسته‌ای سنتی است و این نخستین تلاش تجاری چین برای تأمین گرما از انرژی هسته‌ای سنتی به‌شمار می‌رود.

مساحت کل گرمایش این پروژه در زمستان سال جاری به ۱۲.۵ میلیون متر مربع خواهد رسید که برای تأمین گرمایش مورد نیاز برای حدود ۴۰۰ هزار نفر کافی است.

بهره‌برداری چین از گرمایش انرژی هسته‌ای

کد خبر 707621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.