آغاز فعالیت نسل دوم مناطق آزاد در کشور

وزیر اقتصاد و دارایی از آغاز فعالیت نسل دوم مناطق آزاد در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، سیداحسان خاندوزی امروز _دوشنبه ششم آذر_ در همایش بررسی فرصت‌ها و چالش‌های منطقه آزاد مازندران در دانشگاه مازندران-بابلسر با تاکید بر اینکه مناطق آزاد، پیچ‌وخم بوروکراسی‌ها و دیوان‌سالاری‌های ضد تولید و صادرات که کار را برای سرمایه‌گذاران سخت و پرهزینه می‌کند را نخواهند داشت، اظهار کرد: تمام دولت باید یک نمایندگی در مناطق آزاد داشته باشد که آن نماینده تام‌الاختیار، تصمیم‌گیرنده نهایی باشد و چندگانگی نظام اداری و بوروکراسی در این مناطق تسهیل شود.

وی ثبات و تغییر نکردن قوانین با ابلاغیه‌ها و مقررات در مناطق آزاد را از مزایای این مناطق برشمرد و افزود: مجموع نظام مقرراتی ما چنین حمایتی از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی را نیازمند است که در این مناطق دیده شده است.

وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به مسائل مربوط به مناطق آزاد، خاطرنشان کرد: مناطق آزاد کشور رنگ و بوی مناطق شهری گرفته‌اند و محل زیست مردم است، جوامع محلی آن را علیه خود می‌دانند و بنابراین پیاده کردن این مقررات و رصد کردن آن‌ها تقریباً برای دولت‌ها در مناطق آزاد سخت و غیرممکن شده است، وجه تمایز مناطق آزاد به دلیل افزایش نظارت‌ها و تداخل‌ها رنگ می‌بازد، از این‌روست که در ریشه‌یابی آن به این مسئله می‌رسیم که جانمایی درستی نشده است.

خاندوزی تاکید کرد: با این تجارب ۳۰ ساله در حوزه مناطق آزاد و امروز که پس از مناطق آزاد نسل اول، مازندران و تعدادی از استان‌ها در زمره مناطق آزاد نسل دوم قرار گرفته‌اند، تاکید می‌شود که حتماً ابتدا طرح تفصیلی و بررسی‌های جامع صورت گرفته باشد. طرح تفصیلی ابتدا با وسواس طراحی و پردازش می‌شود و طبق آن مزیت ویژه این استان هم به جهت سرمایه‌های طبیعی و اقتصاد دریا تعیین خواهد شد؛ این فرصت و مزیت راکد نخواهد ماند.

وی با اشاره به اینکه در منطقه آزاد مازندران، چه در حوزه سرمایه‌های انسانی، حوزه فناوری‌های نو و محصولاتی که می‌تواند خاص مازندران باید اتفاقاتی رخ دهد، گفت: سرمایه‌ها و فرصت‌های برون‌مرزی مازندران در ارتباط با مجموعه اوراسیا در پهنه شمال کشور و نگاه به سیاست‌های اقتصادی رئیس‌جمهور مبتنی بر دیپلماسی همسایگی نشان می‌دهد که از روز نخست یک طراحی درست از کارویژه‌های منطقه آزاد مازندران باید صورت گیرد تا مزیت‌ها بر واقعیت منطبق باشد.

وزیر اقتصاد و دارایی تاکید کرد: پیوند منطقه آزاد با کل الگوی توسعه استان و کشور باید برقرار باشد و جامعه محلی نباید با ایجاد دوگانگی و تضاد مدل طراحی شده را زیر سوال ببرند.

خاندوزی اضافه کرد: در مرحله تدوین برنامه منطقه آزاد، با ظرفیت‌های خوبی که در مازندران وجود دارد و ظرفیت‌های حاشیه خزر، این مزیت‌ها به فرصت تبدیل خواهند شد.

کد خبر 707509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.