پیشگیری از اعتیاد باید به بالاترین دغدغه جامعه تبدیل شود

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: در نمایشگاه «یاریگران زندگی»، رویکرد پیشگیری را در قالب افزایش دانش، اطلاعات و مهارت‌های لازم و بسته خدمات مورد نیاز به خانواده‌ها همراه با سرگرمی ارائه می‌دهیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد مبارزه با موادمخدر، علیرضا کاظمی اظهار کرد: یکی از طلایی‌ترین فرصت‌های سال تحصیلی، اوایل آبان تا پانزدهم آذر است که دانش‌آموزان فراغت بال بیشتری دارند و می‌توانند به فعالیت‌های فوق برنامه مانند اردوها، بازدیدها و فعالیت‌های حاشیه‌ای بپردازند.

وی افزود: در گذشته این ابتکار خوب در آموزش و پرورش رقم خورد که بیست‌ودوم تا بیست‌وهشتم آبان به نام هفته مبارزه با اعتیاد و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نام‌گذاری شد.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: مسیر حل موضوع آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش، مدرسه و خانواده است، به دلیل حساس کردن خانواده‌ها و دانش‌آموزان نسبت به موضوع اعتیاد این هفته نام‌گذاری شد و آموزش و پرورش نیز برنامه‌های متنوعی تدارک دید؛ ستاد مبارزه با موادمخدر نیز سال جاری در کنار آموزش و پرورش برای این مهم گام برداشته است.

وی خاطرنشان کرد: ستاد با همکاری تمام دستگاه‌های فرهنگی و مقابله‌ای برای اولین بار نمایشگاهی عمومی را برگزار کرد.

کاظمی با بیان اینکه جوانان و نوجوانان مهم‌ترین جامعه مخاطب از منظر هدف‌گیری دشمن و در معرض آسیب هستند، گفت: این جامعه مخاطب برای ما حیاتی است، زیرا بزرگ‌ترین جامعه کشور و آینده‌ساز نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین تهدیدات جامعه ما موضوع آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد است، گفت: در پژوهشی که بین جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال انجام شده است، ۹۱ درصد بالاترین دغدغه خود را موضوع اعتیاد مطرح کرده‌اند، اکنون به دلیل پیچیدگی‌هایی که در حوزه اعتیاد ایجاد شده کار پیشگیری و مبارزه بسیار سخت شده است.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه در حال حاضر الگوی تولید مواد تغییر کرده است، گفت: اکنون با صدها ماده مخدر صنعتی سروکار داریم که هر لحظه ممکن است فرزندان ما در این دام بیفتند، بیش از ۳۰ درصد کسانی که در این دام افتاده‌اند، هرگز تصور نمی‌کردند با چند بار مصرف به دام اعتیاد بیفتند.

وی گفت: اگر بخواهیم این روند افزایشی را کنترل کنیم و کاهش دهیم، باید روی دو بخش «دانش‌آموزان» و «خانواده‌ها» تمرکز کنیم، دانش، آگاهی و اطلاعات دانش‌آموزان و خانواده‌ها را در حوزه آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد افزایش دهیم و مهارت‌های آن‌ها را در مواجهه با آسیب ارتقا دهیم.

کاظمی با اشاره به برگزاری نمایشگاه «یاریگران زندگی» گفت: در این نمایشگاه رویکرد پیشگیری را در قالب افزایش دانش، اطلاعات و مهارت‌های لازم و بسته خدمات مورد نیاز خانواده‌ها را همراه با بازی و سرگرمی ارائه می‌دهیم، همچنین از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم تا فضای پیشگیری را با رویکرد فعالیت‌های ایجابی و ارتقای دانش و آگاهی افزایش دهیم، اکنون فدراسیون‌های ورزشی پای کار آمده‌اند.

وی با اشاره به شعار نمایشگاه مبنی بر «انتخاب آگاهانه» تصریح کرد: اگر موضوع موادمخدر بالاترین دغدغه جامعه است، باید پیشگیری هم به بالاترین دغدغه جامعه تبدیل شود.

کد خبر 707490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.