کی‌یف دیجیتال؛ راهکار خدمات یکپارچه شهری اوکراین

کی‌یف دیجیتال یک راهکار خدمات یکپارچه است که سیستم‌های کلیدی اطلاعات شهری را در اکوسیستم شهر ادغام می‌کند و توسط ۸۰ درصد از شهروندان اوکراینی استفاده می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، کی‌یف دیجیتال را می‌توان به‌عنوان یک چتر دیجیتال برای ساکنان شهر توصیف کرد. این برنامه در راستای ارائه خدمات و اطلاعات برای تسهیل زندگی شهری طراحی و تا حدی به یک ابزار بسیار مهم برای ساکنان کی‌یف و بازدیدکنندگان تبدیل شده است. تا آگوست ۲۰۲۳، بیش از ۲.۸ میلیون نفر از ۳.۳ میلیون ساکن کی‌یف از این برنامه استفاده می‌کردند و تعداد کاربران منحصربه‌فرد آن روزانه بیش از یک میلیون نفر است. بر اساس نظرسنجی‌ها، بیش از ۹۸ درصد از کاربران از این برنامه راضی هستند.

تکامل کی‌یف دیجیتال

کی‌یف دیجیتال در آگوست ۲۰۲۰ به‌عنوان پاسخ شهر به چالش‌های ناشی از کرونا ارائه و به‌طور مؤثر به یک نمایش دیجیتالی از شهر از منظر ارتباط شهر با ساکنان آن تبدیل شد و اطلاعات ضروری را در عین به حداقل رساندن تماس فیزیکی ارائه کرد. پس از آن امکان پرداخت هزینه حمل‌ونقل عمومی نیز به اپلیکیشن اضافه شد. سیستم حمل‌ونقل عمومی پایتخت روزانه حدود ۱.۳ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند و ارائه این قابلیت منجر به افزایش ایمنی رانندگان و کنترل‌کننده‌های حمل‌ونقل عمومی در کی‌یف شد. این همچنین موضوع ردیابی دسته‌های ترجیحی جمعیت و جبران خسارت شرکت‌های حمل‌ونقل را حل کرد.

طبق برنامه‌ریزی‌ها در ۲۰۲۱ عناصر دموکراسی الکترونیکی در برنامه ادغام شدند و به شهروندان این امکان را دادند که پروژه‌های خود را در بودجه شهر معرفی کنند، به پروژه‌های دیگر رأی دهند، درخواست ارسال و همچنین در نظرسنجی‌ها شرکت کنند. به‌طور هم‌زمان عملکرد خدمات پرداخت جریمه و پارکینگ نیز به برنامه اضافه شد که نظم جاده‌های شهر را بهبود بخشید. به لطف شبکه‌ای از ایستگاه‌های هواشناسی و حسگرهای اینترنت اشیا (IoT) نیز اطلاعاتی در مورد کیفیت هوا و سطوح تشعشعات در شهر در دسترس قرار گرفت.

کی‌یف دیجیتال؛ یک چتر دیجیتال برای شهر

اولویت دادن به ایمنی شهروندان

بیست‌ودوم فوریه ۲۰۲۲ و آغاز درگیری‌ها در اوکراین، امنیت شهروندان به اولویت اصلی تبدیل کرد. دو روز بعد کی‌یف دیجیتال عملکردی را برای اطلاع‌رسانی به شهروندان در مورد حملات هوایی معرفی کرد و کمی بعد، نقشه‌هایی اضافه شد که نشان می‌داد نزدیک‌ترین پناهگاه‌ها کجا هستند. در همکاری با مشاغلی که هنوز فعال بودند نیز اطلاعاتی در مورد محل دریافت کمک‌های اولیه، تدارکات، تعمیرگاه خودرو و موارد دیگر به این برنامه اضافه شد.

تیم کی‌یف دیجیتال پس از آن فعالیت شبانه‌روزی خود را آغاز کرد تا از عملکرد برنامه اطمینان حاصل کند و ساکنان را قادر سازد به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. هنگام اعمال مقررات منع تردد در شهر، کارت‌های شناسایی و گذرنامه‌ها برای ساده‌سازی شناسایی و سهولت تردد در داخل شهر در برنامه معرفی شد.

پاییز ۲۰۲۳ «نقاط تاب‌آوری» به‌عنوان مکان‌هایی در سرتاسر کشور ایجاد شد که مردم بتوانند به مکان‌های گرم دسترسی داشته باشند، تلفن‌های خود را شارژ کنند، یک غذای گرم بخورند و با عزیزان خود تماس بگیرند. در پاسخ به این وضعیت، نقشه‌های آفلاین به برنامه کی‌یف دیجیتال اضافه شد تا کاربران بتوانند بدون دسترسی به اینترنت، پناهگاه‌، نقاط گرمایشی، داروخانه‌ها یا بیمارستان‌ها را پیدا کنند.

کی‌یف دیجیتال در طول ۲۰۲۳ به تکامل خود ادامه داد و ویژگی‌هایی مانند پرداخت برای قطار شهری، کارت حمل‌ونقل مجازی، قابلیت بررسی گسترده و ویژگی‌های پارکینگ بهبود یافته به آن اضافه شد.

این چتر دیجیتال به‌طور فزاینده‌ای هوشمند شد و از همه طرف به کاربران خود خدمات ارائه داد. به تدریج پایگاه کاربران به رشد خود ادامه داد و اطمینان از ثبات خدمات برنامه به اولویت اصلی تیم تبدیل شد. پس از آن نیز برای افزایش عملکرد، بعضی از سرویس‌های کی‌یف دیجیتال به ابر مایکروسافت آژور منتقل شدند.

کی‌یف دیجیتال؛ یک چتر دیجیتال برای شهر

یکپارچه‌سازی سیستم‌های شهرداری

کی‌یف دیجیتال بیش از یک برنامه کاربردی و یک راه‌حل جامع است که سیستم‌های کلیدی اطلاعات شهری را در اکوسیستم شهر ادغام می‌کند. این سیستم‌ها شامل موارد زیر است.

  • ایمنی عمومی: اعلان‌های هشدار، نقشه‌های پناهگاه، کیفیت هوا، اعلان‌های مبتنی بر آدرس
  • دموکراسی الکترونیکی: درخواست‌ها، نظرسنجی‌ها، بودجه عمومی، انتصابات در مراکز خدمات اداری
  • حمل‌ونقل: پرداخت کرایه (QR، کارت‌های پرداخت، کارت‌های حمل‌ونقل ویژه و مواردی از این قبیل)، برنامه‌های حمل‌نقل عمومی، خدمات پارکینگ و موارد مشابه
  • مسکن: تشکیل جلسات آنلاین و رأی‌گیری برای صاحبان ساختمان‌های چند آپارتمانی، پرداخت خدمات آب و برق و ارسال قرائت کنتور
  • ابزارهای مدیریت شهری: ابزارها و داشبوردهای تخصصی برای شهرداران و مقامات شهری، وضعیت فعلی حمل‌ونقل، شرایط محیطی، وضعیت حل مشکل، امکان واکنش سریع به یک وضعیت بحرانی از طریق اعلان‌های مبتنی بر آدرس یا شروع نظرسنجی‌های جدید.
کد خبر 707443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.