تعداد کتابخانه‌های قزوین پاسخگوی نیاز جمعیت این استان نیست

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت:‌ در شهر قزوین شش باب کتابخانه داریم، در حالی که این تعداد کتابخانه پاسخگوی نیاز جمعیت ۴۰۰ هزار نفری شهر قزوین نیست و ۳۴ کتابخانه در شهر کم داریم.

فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگی مطالعه در جامعه اظهار کرد: طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری را در تعداد کتابخانه داشتیم، اما تا تحقق عدالت فرهنگی فاصله داریم.

وی با بیان اینکه در شهر قزوین شش باب کتابخانه داریم، افزود: با توجه به اینکه باید به ازای هر ۱۰ هزار نفر یک کتابخانه وجود داشته باشد، این تعداد کتابخانه پاسخگوی نیاز جمعیت ۴۰۰ هزار نفری شهر قزوین نیست و ۳۴ کتابخانه در شهر کم داریم.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قزوین با بیان اینکه در شهر قزوین باید حداقل ۴۰ کتابخانه وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: سرانه فضاهای کتابخانه‌ای در شهر قزوین باید پنج برابر شود، در این راستا ضرورت دارد تا دستگاه‌های فرهنگی دیگر ورود جدی داشته و یاریگر اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان باشند.

محمدبیگی با اشاره به برنامه‌های نهاد متبوع در حوزه ترویج و رشد فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی تصریح کرد: ایجاد کتابخانه سیار، بازطراحی فضاهای موجود، اجرای فاز سوم بازطراحی کتابخانه امام خمینی (ره)، بازطراحی کتابخانه‌های علامه و عارف قزوینی و احداث کتابخانه مرکزی شهر قزوین از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد.

وی خواستار پرداخت به‌موقع سهم ۰.۵ درصدی درآمدهای شهرداری به کتابخانه‌ها شد و ادامه داد: لازم است یک بیلبورد برای معرفی آثار کتاب در سطح شهر قزوین اختصاص داده شود و برای بیلبوردهای فرهنگی نیز همچون بیلبوردهای تجاری سهمی در نظر گرفته شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین از بازطراحی فضاهای کتابخانه به عنوان یک طرح خوب یاد کرد و گفت: بازطراحی فضاهای کتابخانه‌ها جان دیگری به این محیط‌ها بخشیده شده است و ضرورت دارد در حوزه کتابخانه سیار نیز همت و تلاش شود تا در بعضی نقاط منفصل شهری کتابخانه سیار راه‌اندازی شود.

محمدبیگی تاکید کرد: اجرای خدمات الکترونیک در حوزه کتابخانه‌ها باید به‌صورت جدی در دستور کار نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قزوین قرار گیرد و خدمات تحت وب با گستردگی بیشتری به کتاب‌خوانان ارائه شود.

کد خبر 707389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.